۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82550442
T T
۰ نفر
راه اندازي كارگاه هاي فراوري گل محمدي در خمين اشتغالزا و سودآور  است

خمين - ايرنا - رئيس توليدات گياهي جهادكشاورزي خمين نيز گفت: اين شهرستان يكي از قطب هاي كشت گل محمدي است و راه اندازي كارگاهه اي فراوري اين محصول، سرمايه گذاري اصولي باسودآوري و ايجاد فرصت هاي شغلي در منطقه است.

احمد عروجي روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: با وجود افزايش سطح زير كشت گل محمدي، هر سال پس از برداشت اين محصول واسطه ها حاصل دسترنج گلكاران را با قيمت ناچيز مي خرند و براي فرآوري به كارگاه هاي گلاب گيري و اسانس كاشان ارسال مي كنند.
وي اظهار كرد: در صورتي كه در خمين كارگاههاي فرآوري گل محمدي راه اندازي شود، بهره برداران به طور مستقيم گلبرگهاي توليدي را به كارگاه ها تحويل مي دادند وسود بيشتري عايد آنان مي شود و در شرايطي كه بيكاري دغدغه جدي در خمين است، فرصت اشتغال نيز مهيا مي شود.
عروجي گفت: سرمايه گذاراني كه تمايل داشته باشند در اين بخش سرمايه‌گذاري كنند از تسهيلات و حمايت‌هاي دولتي برخوردار مي شوند.
وي با بيان اينكه برداشت گل محمدي در اين شهرستان از سطح 57 هكتار بارور در حال انجام است، گفت: سطح زير كشت گل محمدي در مقايسه با مدت مشابه سال قبل در خمين 100 درصد افزايش يافته است.
وي گفت: 156 تن گلبرگ تر از اين سطح بارور در حال برداشت است كه پيش بيني مي شود 105 هزار 924 ليتر گلاب از آن استحصال شود.
عروجي گفت: به دليل خشكسالي‌هاي اخير،تغيير الگوي كشت و محصولات كم آب از جمله گل محمدي و زعفران در سال هاي اخير در خمين با استقبال كشاورزان رو به رو شده و رو به افزايش است.
وي گفت: هر هكتار گل محمدي در اين شهرستان يك اشتغال دائمي فراهم كرده ضمن اينكه در فصل برداشت در هر هكتار 20 نفر روز به مدت يك ماه مشغول به كار مي شوند.
رئيس توليدات گياهي جهادكشاورزي خمين نيز گفت: كوهپايه اي و كوهستاني بودن خمين و هواي به نسبت معتدل، شرايط ويژه اي را براي پرورش گل محمدي اين خطه به وجود آورده است.
وي اضافه كرد: شهابيه، قورچي باشي، ليليان و منطقه حومه از مناطق مهم گلزارهاي گل محمدي هستند.
وي گفت: سطح زير كشت گل محمدي در خمين137 هكتار بارور و نهال است.
شهرستان خمين در جنوب استان مركزي و در همسايگي محلات از نظر توليد، تنوع و كيفيت گل هاي شاخه بريده رتبه اول را در استان مركزي دارد.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حيدري