۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۵
کد خبر: 82553039
T T
۰ نفر

روزنامه دريا: خاك رنگي جزيره هرمز را نخريد

۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۵
کد خبر: 82553039
روزنامه دريا: خاك رنگي جزيره هرمز را نخريد

بندرعباس- روزنامه دريا در جديدترين نسخه خود در شماره 2498 اين نشريه در صفحه نخست آن با تيتر درشت نوشت: خاك رنگي جزيره هرمز را نخريد.

تشريح اين مطلب در صفحه چهار روزنامه دريا آمده است: احمد نادعليان در كتاب خود كه درباره فعاليت هاي او در جزيره هرمز است و توسط پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري منتشر شده از مردم خواسته براي حفظ زيبايي جزيره هرمز از خريد خاك رنگي خام خودداري كنند چرا كه با از بين رفتن اين خاك، ميراث بزرگي را از دست مي دهيم.
در كتاب موزه دكتر احمد نادعليان فعاليت هاي نادعليان در جزيره هرمز به صورت تصويري و نوشتاري به 2 زبان انگليسي و فارسي تشريح شده است.
در اين كتاب توضيح داده شده كه فعاليت هاي هنري نادعليان در جزيره هرمز از سال 1385 آغاز شده و سپس با راهنمايي او هنرمندان بومي با استفاده از خاك ها و شن هاي رنگي، نقاشي هاي محيطي با مقياس بزرگ انجام داده اند.
احمد نادعليان در بخشي از اين كتاب نسبت به برداشت و صادرات خاك هاي ناياب جزيره هشدار داده و شرح مي دهد كه شايد در آينده بتوانيم زباله ها را از محيط طبيعي جمع آوري كنيم اما شكل گيري كوه هاي رنگي و كاني هاي جزيره هرمز مي تواند حاصل ميليون ها تحول زمين شناسي باشد.
او در اين كتاب نه تنها روند شكل گيري موزه دكتر احمد نادعليان را توضيح مي دهد بلكه همواره نسبت به مسايل محيط زيستي هشدار داده و از خواننده مي خواهد نسبت به آن حساس باشد.
نادعليان به عروسك هاي پلاستيكي كهنه اي اشاره مي كند كه از ميان زباله ها و كوچه ها جمع آوري كرده و آن ها را استعاره اي از كودكان ناديده گرفته شده مي داند.
همچنين به جمع آوري عروسك هاي بومي 'دختلوك' در موزه اشاره مي كند كه با پارچه هاي كهنه ساخته شده و بسيار تخيلي و فاقد جزييات هستند.
هرمز، جزيره اي بيضي شكل به مساحت 42 كيلومتر مربع و از نوع گنبد نمكي مي باشد كه در فاصله 8 كيلومتري جنوب شرق بندرعباس و در ميان آب هاي خليج فارس قرار گرفته است.
7195/6048
خبرنگار: رقيه غلامي زاده **انتشار دهنده: خليل تنيده