سايت پرنده نگري هشيلان براي افتتاح و تجهيز به 9 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد

كرمانشاه- ايرنا- مديركل حفاظت از محيط زيست استان كرمانشاه گفت: سايت پرنده نگري هشيلان با 90 درصد پيشرفت براي افتتاح و تجهيز به 9 ميليارد ريال اعتبار ديگر نياز دارد كه 6 ميليارد ريال آن براي ادامه كار و سه ميليارد ريال نيز براي تجهيز نياز است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ايرنا، غلامحسين كاظمي همراه با جمعي از معاونان و كاركنان اداره كل حفاظت از محيط زيست كرمانشاه طي روزهاي گذشته با حضور در دفتر ايرنا، ضمن ديدار با رئيس و خبرنگاران اين مركز، گزارشي از آخرين وضعيت محيط زيست استان و پروژه ها و برنامه هاي در دست اقدام را ارائه كرد.
وي در خصوص سايت پرنده نگري هشيلان ادامه داد: تاكنون براي احداث اين سايت بالغ بر 15 ميليارد ريال اعتبار صرف شده و اميدواريم اعتبار مورد نياز باقيمانده در سال جاري تامين شود تا بتوانيم آن را براي همين امسال آماده بهره برداري كنيم.
كاظمي خاطرنشان كرد: سه ماه پس از دريافت اعتبار لازم، سايت پرنده نگري هشيلان آماده بهره برداري خواهد بود كه اميدوارم اين كار صورت گيرد چرا كه اين محل در زمان بهره برداري تفرجگاه بسيار خوبي براي عموم شهروندان و هموطنان به حساب مي آيد.
مديركل حفاظت از محيط زيست كرمانشاه با اشاره به اينكه تالاب هشيلان به دليل زيبايي خاصي كه دارد در جذب توريسم بسيار موثر خواهد بود، گفت: اين عرصه با وسعت 450 هكتار به يكي از مراكز گردشگري نمونه استان تبديل خواهد شد.
وي ادامه داد: وضعيت آب تالاب هشيلان نيز خوشبختانه مناسب است و اقداماتي نيز در راستاي عدم بهره برداري عموم براي مصارف شخصي و همچنين كثيف و گل آلود شدن آن انجام گرفته است.
كاظمي خاطرنشان كرد: سايت پرنده نگري هشيلان تبديل به زيستگاه انواع گونه هاي پرنده كشور و حتي آن هايي كه از سيبري مي آيند، خواهد شد و اين زيبايي خاصي به سايت مي بخشد.

** جزو استان هاي پيشرو كشور در دفع پسماند هستيم
مديركل حفاظت از محيط زيست استان كرمانشاه در ادامه و با بيان اينكه هم اكنون جزو استان هاي پيشرو كشور در دفع پسماند هستيم، گفت: كل استان به هشت منطقه تقسيم شده و قرار است پسماندهاي هر منطقه در يك شهرستان مديريت شود.
وي همچنين با بيان اينكه جلوي دفع پسماندهاي بيمارستاني در سراب قنبر گرفته شد و افراد متخلف نيز شناسايي و از ادامه كار منع شدند، اظهار كرد: هم اكنون بيمارستان هاي استان مجهز به سيستم هاي دفع پسماند بي خطر هستند.
كاظمي گفت: هم اكنون با هماهنگي معاون هماهنگي امور عمراني استانداري كرمانشاه در حال جستجو براي پيدا كردن محل مناسبي براي دفن زباله هاي عفوني هستيم كه به زودي اين محل جانمايي خواهد شد.

** اكثر صنايع بزرگ استان مجهز به سيستم پايش لحظه اي هستند
مديركل محيط زيست كرمانشاه ادامه داد: در خصوص صتايع بزرگ و كارخانه هاي استان نيز بايد عنوان كرد كه اكثر آن ها مجهز به سيستم پايش لحظه اي هستند و البته نظارت مستمري هم بر كار و فعاليت آن ها از لحاظ زيست محيطي انجام مي شود.
وي گفت: در سال گذشته 45 واحد صنعتي آلاينده در استان شناسايي شد كه با تذكرات و اخطارهاي داده شده اين مقدار در سال جاري به 35 واحد كاهش پيدا كرده است كه البته بيشتر آن ها نيز جزو صنايع كوچك به شمار مي روند.

** وجود 48 گونه پستاندار و 180 گونه پرنده در كرمانشاه
كاظمي در بخش ديگري از گزارش خود از وجود 48 گونه پستاندار، 180 گونه پرنده، 33 گونه ماهي و 35 گونه خزنده و دوزيست در استان كرمانشاه خبر داد و گفت: در عين حال يك هزار و 200 گونه گياهي نيز در استان شناسايي شده است.
وي همچنين آهو را يكي از گونه هاي شاخص استان كرمانشاه معرفي كرد و گفت: هم اكنون حدود يك هزار راس از اين حيوان در منطقه حفاظت شده قراويز زندگي مي كنند.
كاظمي شوكا نماد زيست محيطي استان را نيز يكي از گونه هاي كمياب جانوري در كرمانشاه عنوان كرد و افزود: هم اكنون نزديك به 20 راس شوكا در منطقه بوزين و مرخيل شهرستان پاوه محافظت مي شود.

** 163 هزار هكتار منطقه حفاظت شده در استان كرمانشاه وجود دارد
مديركل حفاظت از محيط زيست استان كرمانشاه، در ادامه مناطق تحت حفاظت و كنترل اين اداره كل را 163 هزار هكتار عنوان كرد و گفت: اين مقدار معادل 6.7 درصد مساحت كل استان است.
وي با بيان اينكه طبق استاندارد جهاني بايد 10 درصد كل مساحت استان را مناطق حفاظت شده تشكيل دهد، افزود: در كرمانشاه پنج منطقه شكار و تيراندازي ممنوع نيز كه قابليت ارتقا سطح دارند، وجود دارد كه اگر آن ها نيز اضافه شوند سطخ مناطق حفاظت شده استان به 11 درصد مي رسد.

** منشاء بيش از 90 درصد ريزگردها خارجي است
كاظمي همچنين به پديده گرد وغبار در استان اشاره كرد و گفت: منشاء بيش از 90 درصد اين ريزگردها خارجي است و عمدتا نيز از كشور عراق وارد جو منطقه ما مي شود.
مديركل حفاظت از محيط زيست كرمانشاه ادامه داد: البته به تازگي كانون هايي از گرد وغبار در سومار و نفت شهر نيز در حال شكل گيري هستند كه به منابع طبيعي استان براي كاشت نهال و ايجاد فضاي سبز هشدار لازم داده شده است.
وي تصريح كرد: به تازگي تفاهم ‌نامه‌اي بين سازمان محيط زيست ايران و كشور عراق منعقد شده كه بر اساس آن 200 هكتار در منطقه بغداد براي تثبيت خاك در نظر گرفته شده است.
كاظمي همچنين با بيان اينكه در سال گذشته هواي كرمانشاه 37 روز در وضعيت غيراستاندارد بوده، ادامه داد: از ابتداي امسال تاكنون نيز 2 روز غيراستاندارد داشتيم كه هواي شهر كرمانشاه در وضعيت هشدار بوده است.
وي تصريح كرد: اين در حاليست كه سال گذشته و در 75 روز اول سال چهار روز خارج از استاندارد داشته ايم ولي امسال اين رقم به نصف كاهش يافته است.

** آتش سوزي در مناطق حفاظت شده به يك سوم كاهش يافته است
مديركل حفاظت از محيط زيست استان كرمانشاه در ادامه به آتش سوزي هاي به وقوع پيوسته در سطح اراضي حفاظت شده استان طي چند سال اخير اشاره كرد و گفت: خوشبختانه با اقدام هاي پيشگيرانه صورت گرفته اين آتش سوزي ها به يك سوم كاهش يافته است.
به گفته كاظمي در حالي كه طي سال 94 بالغ بر 120 هكتار از اراضي تحت حفاظت دچار آتش سوزي شده بود اين مقدار در سال 95 به حدود 45 هكتار رسيد و طي 2.5 ماه سپري شده از سال جاري نيز تنها 2 مورد آتش سوزي آن هم در سطح چهار هكتار داشته ايم.
وي در پايان از آماده باش 25 يگان حفاظت براي مقابله با حريق و آتش سوزي در سطح اراضي تحت حفاظت خبر داد.
گزارش رويدادهاي خبري به همراه گزارش تصويري آن ها و اخبار متنوع ديگر، هر روز بر روي سايت ايرنا استان كرمانشاه http://www.irna.ir/kermanshah و كانال تلگرام و صفحه اينستاگرام به آدرس irnakermanshah@ منتشر خواهد شد.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعيلي ** انتشاردهنده:علي مولوي