۹۲ محیط بان از ۲۵۰ هزار هکتار اراضی تحت پوشش محیط زیست کرمانشاه حراست می‌کنند

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه با یادآوری تنوع و اهمیت جغرافیایی این خطه غرب کشور گفت که ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش محیط زیست است و ۹۲ نفر محیط بان به حفظ و حراست آن مشغولند.

احد جلیلیان روز جمعه با ارسال متنی به خبرگزاری ایرنا مرکز کرمانشاه با تبریک دهه فجر و یادآوری پیشرفت‌های حاصله در حوزه محیط زیست استان بیان کرد: مناطق حفاظت شده زیست محیطی استان کرمانشاه در حال بزرگ‌تر شدن است و در این رابطه به محیط بان بیشتری نیازمندیم.

وی اظهار کرد: بر اساس سرانه جهانی تمام کشورها موظفند دست کم ۱۰ درصد عرصه‌های طبیعی خود را تحت عنوان مناطق حفاظت شده مدیریت کنند که این عدد در استان کرمانشاه ۹.۸ درصد است ولی با اضافه شدن مناطق جدید به رقم ۱۱.۲ درصد و بالاتر از استاندارد جهانی خواهیم رسید.

وی افزوده شدن منطقه شکار و تیراندازی ممنوع بمو در ثلاث باباجانی و منطقه حفاظت شده زرده در دالاهو به مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این صورت وضعیت مناطق حفاظت شده ما بالاتر از سرانه جهانی قرار می‌گیرد.

وی با یادآوری وجود ۵ منطقه حفاظت شده، یک منطقه شکار و تیراندازی ممنوع، ۳ پناهگاه حیات وحش و ۲ اثر طبیعی ملی در استان کرمانشاه بیان کرد: یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار معادل ۷۰ درصد مساحت استان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.
مدیرکل محیط زیست کرمانشاه گفت: تاکنون ۴۸ گونه پستاندار، ۱۸۶ گونه پرنده، ۳۴ گونه دوزیست و خزنده و ۳۳ گونه انواع ماهیان در استان شناسایی شده است که بخشی از آنها منحصر به این منطقه ایران هستند.

به گفته جلیلیان منطقه حفاظت شده قراویز در سرپل‌ذهاب و قصرشیرین واقع در غرب استان کرمانشاه و مرز عراق یکی از زیستگاه‌های منحصر به فرد آهوی ایرانی است.

فقط ۱۱۱ محیط بان ۲۵۰ هزار هکتار حوزه محیط زیستی کرمانشاه را مراقبت می‌کنند

رفع تصرف ۳۲ هکتار از اراضی ملی/ راه‌اندازی بیش از ۵۰ خانه‌ محیط‌ زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه همچنین گفت: با آموزش جوامع محلی، بزرگان و همچنین به کمک سازمان‌های مردم نهاد طی سال گذشته شاهد کاهش ۳۰۰ درصدی پرونده های تخلف زیست محیطی در سطح استان بودیم.

جلیلیان گفت: از جمله برنامه های محیط زیست کرمانشاه ایجاد و راه‌اندازی بیش از ۵۰ خانه‌ محیط‌ زیست در سطح استان بوده است که هدف از آن حفاظت محیط‌ زیست، ترویج معیشت‌ پایدار زیست محیطی و بهره ‌مندی از دانش سنتی محیط ‌زیست است.
وی با بیان اینکه سال گذشته از ۴۱ هکتار اراضی ملی تحت تصرف کرمانشاه ۳۲ هکتار آن رفع تصرف شد، افزود: استان کرمانشاه در بحث پیشگیری از وقوع جرم در حوزه محیط زیست جزو استانهای پیشرو است.

وی با یادآوری رشد شاخص های زیست محیطی کرمانشاه و اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه محیط زیست به لحاظ حقوقی پیشرفت داشته‌ایم، گفت: پسماندهای تولیدی - پزشکی در تمام ۲۵ بیمارستان استان پس از بی خطرسازی و بر اساس شیوه نامه های بهداشتی دفن می‌شود ولی پیش از انقلاب هیچ فعالیتی در این زمینه وجود نداشت.

وی اظهار کرد: اکنون ۸ تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای کرمانشاه فعال و ۷ مورد در دست ساخت است و با در نظر گرفتن رشد جمعیت و تقاضا مطالعه احداث موارد جدید نیز در دستور کار قرار دارد. 

مدیرکل محیط زیست کرمانشاه گفت: اکنون ۱۹ ایستگاه پایش هوا در استان کرمانشاه فعال و به شبکه سراسری متصل است.

جلیلیان تصریح کرد: باوجود پیشرفت‌های حاصله بر اساس راهبرد سازمان متبوع به شرایط موجود کفایت نمی‌کنیم و تلاش خواهیم کرد استانداردهای زیست محیطی استان کرمانشاه بازهم در سطح بالاتری عملیاتی شود. 
به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

پنج منطقه شامل بیستون، قلاجه، بوزین و مره خیل، امروله دالاخانی و نیز بدر و پریشان همچنین سه پناهگاه حیات وحش ورمنجه، زله زرد و قراویز و نیز ۲ اثر طبیعی و ملی غار قوری قلعه و غار پراو در استان کرمانشاه تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

کرمانشاه با تنوع اقلیمی و زیستی دارای گونه‌های متنوع جانوری از جمله شوکا، کل و بز، آهو، قوچ و میش، پلنگ، خرس قهوه ای و سایر پستانداران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha