۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹
کد خبر: 82564663
T T
۰ نفر
هافینگتون پست: تغییر سیاست آمریكا در قبال كوبا توسط ترامپ غیردمكراتیك است

تهران- ایرنا- پایگاه اینترنتی هافینگتون پست با ذكر اینكه دونالد ترامپ احتمالا جمعه (پس فردا) بازنگری در سیاست اوباما در قبال كوبا را اعلام می كند، نوشت: در حالیكه اكثر مردم آمریكا و كوبا موافق این سیاست هستند، بازنگری در آن توسط رئیس جمهوری آمریكا مغایر اصول دمكراسی خواهد بود.

تارنمای آمریكایی دیروز (سه شنبه) به وقت محلی در گزارشی نوشت: انتظار می رود دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا روز جمعه در شهر میامی در سیاست تاریخی اعلام شده توسط باراك اوباما در قبال كوبا بازنگری كند.
هافینگتون پست در ادامه گزارش خود افزود: این سیاست جدید كه با توصیه سناتورها 'ماركو روبیو' و 'ماریو دیاز بالارت' اعلام خواهد شد، احتمالا در فعالیتهای تجاری شركت های آمریكایی در كوبا محدودیت ایجاد می كند. در این سیاست همچنین در سفر آمریكایی ها به كشور كوبا محدودیت هایی اعمال خواهد شد.
این سیاست های جدید دولت ترامپ در قبال كوبا در حالی اعلام خواهد شد كه باید منافع مربوط به فعالیتهای تجاری غیر قانونی پیشین و احتمالی ترامپ در كوبا مورد توجه قرار بگیرد.
اگر چه ترامپ قول داده بود تا زمانی كه فیدل كاسترو رهبر سابق كوبا از قدرت كناره گیری نكند، پول شركتش را در كوبا هزینه نكند، اما گزارش شده كه شركت ترامپ 69 هزار لار در سال 1999 در كوبا هزینه كرده است.
سیاست اوباما در قبال كوبا نه تنها به دهه ها انزوای دیپلماتیك در مورد رابطه با كوبا پایان داد، بلكه موجب شد تا جایگاه شركت های خصوصی در كوبا بگونه ای تقویت شود كه هرگز در گذشته چنین نبود.
این سیاست دولت اوباما فرصت ها برای كوبایی- آمریكایی ها را برای ملاقات وابستگان و دوستانشان افزایش داد و به انتقال كالا و اطلاعات میان این دو كشور بخشید.
این در حالیست كه در سیاست جدید دولت آمریكا در قبال كوبا سفر آمریكایی ها به كوبا تنها یك بار در سال می تواند انجام شود.
دولت ترامپ در حالی به دنبال تجدید نظر در سیاست آمریكا در قبال كوباست، كه سیاست فعلی با حمایت 75 درصدی آمریكایی ها، 96 درصدی كوبایی ها و 69 درصدی آمریكایی-كوبایی ها مواجه بوده است.
اقدام دولت اوباما به احیای روابط با هاوانا با استقبال سازمان های مهم بین المللی و حقوق بشری از جمله سازمان ملل، عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر مواجه شده بود. كشاورزات آمریكایی نیز از آریزونا تا تنسی از تجارت آزاد با كوبا حمایت كردند.
در یك سیستم دمكراتیك باید خواست مردم در جامعه غالب باشد. در حالیكه اكثریت شهروندان آمریكایی و كوبایی از سیاست فعلی واشنگتن در قبال كوبا حمایت می كنند، بازنگری در این سیاست نشان می دهد كه ترامپ در این راستا نظر شخصی دو نماینده كنگره را با خواست اكثریت شهروندان آمریكایی و كوبایی برابر می داند. این دقیقا مغایر با مسیر اصلی دموكراسی است.
اروپام**9234**1479
مترجم: اطهر اینانلو **ناشر:حسن سالك رضائی