۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۱
کد خبر: 82567418
T T
۰ نفر
رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس:ایران فرصت تجارت به قطر را از دست ندهد

بندرعباس- ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی بندرعباس گفت: فرصتی كه برای تجارت با قطر برای ایران و هرمزگان پیش آمده، نباید سوزانده شود و با اختصاص یارانه های حمل و نقلی و كمك به صادر كنندگان می توان صادرات به این كشور را به نقطه قابل قبولی رساند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی بندرعباس، محمد امین صباغی زاده روز شنبه در نشست با نمایندگان ارگان های دولتی و بخش خصوصی اظهارداشت: آمارها نشان می دهد كه ما در استفاده از فرصت ها موفق عمل نكرده ایم كه گواه این مدعا را می توان در فرصتی كه در بازار روسیه به وجود آمد، یافت.
وی بیان داشت: تحریم قطر توسط چهار كشور عربی شبیه فرصتی است كه در مورد روسیه به دست آمد اما با این تفاوت كه بازار قطر كوچك تر و نیازهایش هم متفاوت تر است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی بندرعباس اظهاركرد: بیشتر اقلامی كه قطری ها به آن نیاز دارند محصولات صنایع تبدیلی، آرد، آب معدنی و خشكبار و مواد غذایی است.
وی با بیان اینكه چگونه می شود از این فرصت استفاده كرد كه تجربه كاستی ها در مورد روسیه تكرار نشود، افزود: تنها مشكل و دغدغه تمام تجار فرصت سوزی هایی است كه یا به دلیل نبود امكانات لازم و یا به دلیل خلاهای قانونی و حمایت نشدن صادركنندگان از سوی ارگان های دولتی جلوی تجار را گرفته است.
صباغی زاده اضافه كرد: مسیر كوتاه بین ایران و قطر و همچنین موقعیت هرمزگان به عنوان قطب صادراتی كشور می تواند هرمزگان را به پایلوت صادراتی به قطر تبدیل كند.
وی اضافه كرد: كشور ایران و هرمزگان می تواند سهم قابل توجهی از بازار قطر را به خود اختصاص دهد كه این مهم مستلزم برنامه ریزی و از دست ندادن فرصت هاست، چرا كه ممكن است این فرصت تنها برای مدت كوتاهی در اختیار كشورمان باشد.
این مسئول ادامه داد: قطر بعد از امارات، دومین كشور منطقه است كه از نظر زیرساخت ها، بنادر و ترانزیت، دارای اهمیت ویژه‌ای است و زیرساخت‌های مناسبی دارد و با شرایط پیش آمده، می‌تواند جزو شریكان اول اقتصادی كشور ایران قرار گیرد.
صباغی زاده گفت: بوشهر و هرمزگان با داشتن مزیت هایی همچون دریا و نزدیكی به كشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر باید تلاش بیشتری كنند كه درصد بالایی از بازار قطر را به خود اختصاص دهند.
وی با بیان اینكه تركیه پیشتاز استفاده از این فرصت شده است، افزود: اكنون تركیه بازار قطر را در دست گرفته و محصولاتی با استانداردهای اروپایی به این كشور صادر می كند و ما باید بكوشیم ضمن بالا بردن استانداردهای محصولات مان تمركز خود را برای تولید محصولات با كیفیت بالا ببریم تا در هر مقطعی بتوانیم صادرات مداوم داشته باشیم.
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: فاطمه نوری
7195/6048
۰ نفر