۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۵۲
کد خبر: 82571648
T T
۰ نفر
آغاز كشت تابستانه در خوزستان/ كاهش 70درصدي نشاكاري برنج

اهواز - ايرنا - معاون توليدات گياهي جهاد كشاورزي خوزستان با اشاره به آغاز كشت تابستانه در استان گفت: سطح زير كشت نشاكاري برنج در تابستان امسال 70 درصد و ذرت 24 درصد كاهش يافته است.

محمد قاسمي نژاد سه شنبه در گفت وگو با ايرنا، محصولات تابستانه را 20 درصد محصولات هر سال زراعي دانست و اظهار كرد: در تابستان امسال 341 هزار و 646 هكتار پيش بيني سطح زيركشت شده كه شامل برنج، ذرت، حبوبات، صيفي جات، علوفه و دانه هاي روغني، به اضافه كشت هاي دائمي، باغات و نخيلات است.
وي با بيان اينكه سطح زيركشت امسال تقريبا مشابه سال هاي نرمال است، افزود:پس از كشت پائيزه آماده سازي زمين براي كشت تابستانه آغاز مي شود و اكنون كشت به تدريج در شهرستان هاي خوزستان آغاز شده است.
وي با اشاره به اينكه كشت تابستانه امسال سطح زيركشت محصولاتي كه آب زياد مصرف مي كنند به شدت كاهش يافته، اظهار كرد: سطح زير كشت نشاي برنج در تابستان جاري 70 درصد كاهش يافته است و از 50 هزار تا 80 هزار هكتار در سال هاي نرمال به حدود 30 هزار هكتار رسيده است.
وي خشكسالي و سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي در راستاي كاهش سطح زير كشت محصولات پرمصرف را از دلايل كاهش سطح نشاكاري برنج و ذرت عنوان كرد و افزود: در جاهايي كه سطح نشاكاري كاهش يافته، محصولات كم مصرف مانند حبوبات و يا كشت هاي ديگر جايگزين شده اند.
قاسمي نژاد اضافه كرد: در ارتباط با نشاكاري نيز از روش هايي همچون خشكه كاري برنج، استفاده از ارقام زودرس و ميان رس، تغيير در رژيم آبياري و... براي كاهش مصرف استفاده شده است.
وي با بيان اينكه در حوضه هاي آبي كارون، كرخه و دز سطح زير كشت تغييري نداشته است اظهار كرد: به دليل شرايط حاد در حوضه هاي مارون- جراحي و زهره، سطح زيركشت كاهش شديد داشته است.
وي گفت: نشاكاري در حوضه هاي مارون- جراحي و زهره ممنوع شده است اما از ساير محصولات كم مصرف به مقدار بسيار محدود اجازه كشت داده شده است.
وي گفت: سطح زير كشت ذرت نيز از 105 هزار هكتار در سال هاي گذشته به 80 هزار هكتار رسيده كه سعي شده همين مقدار نيز با استفاده از روش هايي آب مصرفي را به حداقل برساند.

* نخيلات در انتظار آب
معاون جهاد كشاورزي خوزستان همچنين اظهار كرد: 47 درصد از كشت تابستانه امسال به وسعت 163 هزار هكتار شامل محصولات دائمي و 53 درصد از محصولات به مساحت 178 هزار هكتار شامل محصولات فصلي است.
وي افزود: نخيلات با وسعت 40 هزار هكتار، نيشكر با وسعت 101 هزار هكتار و باغات با وسعت 13400 هكتار، محصولات دائمي خوزستان را شامل مي شود.
قاسمي نژاد با اشاره به مشكلات تامين آب نخيلات به ويژه در شهرستان شادگان اظهار كرد: محدوديت و ممنوعيت كشت نشاي برنج در حوضه مارون- جراحي با هدف تامين آب نخيلات انجام شده و اميدواريم با هماهنگي انجام شده، امسال مشكلي در اين زمينه نداشته باشيم.
بر اساس اين گزارش، خوزستان با داشتن بيش از 2 ميليون هكتار زمين كشاورزي به دليل كمبود آب، حدود 900 هزار هكتار در پائيز و حدود 300 هزار هكتار در تابستان را زير كشت مي برد. اين استان با توليد 14 ميليون تن محصولات كشاورزي يكي از قطب هاي اصلي كشور در اين بخش است.
حوضه رودخانه هاي مارون- جراحي و زهره در سال هاي زراعي گذشته بيشترين خسارت ناشي از خشكسالي را متحمل شدند. كشاورزان خوزستان هميشه نسبت به جبران خسارت محصولات كشاورزي اعتراض داشته اند.
استاندار خوزستان هفتم خرداد امسال در شوراي كشاورزي استان، با اشاره به تبعات اجتماعي ممنوعيت كشت در اين استان، مخالفت خود را با ممنوعيت كشت شلتوك اعلام كرده و گفته بود: مسائل اجتماعي و سياسي و معيشت مردم بايد مورد توجه قرار گيرد و دليلي ندارد كه تصميم گيري وزارت جهاد كشاورزي براي خوزستان با ساير استان ها يكسان باشد زيرا شرايط اين استان با اصفهان و فارس متفاوت است.
حوضه آبي مارون- جراحي (به جز نخيلات و يونجه كه كشت هاي دائم هستند)40 هزار هكتار مساحت دارد. سطح زمين هاي كشاورزي در هنديجان نيز 23 هزار هكتار است كه در سال هاي نرمال بيش از 6 هزار هكتار زير كشت محصولات تابستانه مي رفت.
2.5 ميليون اصله نخل در شادگان هميشه با مشكل كمبود آب روبه روست.
7151 /6037
خبرنگار: نادره وائلي زاده ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي
۰ نفر