۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۲۰
کد خبر: 82571713
T T
۰ نفر
تدوين راهبرد جديد آسياي ميانه تا پايان سال 2019 توسط اتحاديه اروپا

تهران - ايرنا - اتحاديه اروپا در حال تهيه يك طرح راهبردي براي كشورها آسياي ميانه تا پايان سال 2019 بر اساس نتايج طرح ها و پيشنهادات وزاري خارجه اين بلوك در نشست 19 ژوئن (29 خرداد) است.

به گزارش روز سه شنبه منابع خبري محلي، استراتژي كنوني بلوك آسياي مركزي كه در سال 2007 تصويب شد، قالب سياسي بين پنج جمهوري اتحاد جماهير شوروي سابق شامل قزاقستان، قرقيزستان، تركمنستان، تاجيكستان و ازبكستان را تشكيل مي دهد.
اگر چه جزئياتي در مورد راهبرد جديد مشخص نشده است، اما نتيجه گيري و طرح شوراي امور خارجه اتحاديه اروپا در مورد آسياي مركزي ، وضعيت چند حوزه را مشخص مي كند.
در متن بيانيه اتحاديه اروپا آمده است: با توجه به چالش هاي جدي براي حقوق بشر، از جمله مسائل جنسيتي در منطقه، شوراي ملي مجددا تأكيد مي كند كه پيگيري و گفت و گو با كشورهاي آسياي مركزي در مورد حكومتداري خوب، حاكميت قانون و حقوق بشر ادامه دارد.
بر اساس راهبرد جديد «اهميت رسانه هاي مستقل بدون فشارهاي داخلي و خارجي» برجسته مي شود.
براساس اين سند، اتحاديه اروپا همچنين به دنبال حضور بيشتر در افغانستان با هدف كمك به «تلاش هاي ثبات در منطقه آسياي ميانه» است.
اتحاديه اروپا در مورد انرژي، قول داده است تا كريدور گاز جنوبي، كه در حال حاضر براي تهيه گاز از آذربايجان به اروپا طراحي شده است را در اين منطقه گسترش دهد.
اين نتيجه گيري همچنين بيان مي كند كه بروكسل «با ارائه تخصص خود در چارچوب قانوني صحيح توسعه و حمايت از همكاري سرمايه گذاري با موسسات مالي اروپا را ادامه خواهد داد تا انرژي تجديد پذير و بهره وري انرژي در آسياي ميانه ارتقاء دهد.»
سرزمين آسياي ميانه در قلب اوراسيا واقع است و مرز مشتركي با آب هاي آزاد جهان ندارد. اين منطقه با جمعيت حدود 65 ميليون نفر در طول تاريخ به عنوان بخش كوچكي از جاده ابريشم شناخته شده است.
آساق**1663**خسرو حسيني**انتشار دهنده: مريم شفيعي
۰ نفر