۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۰۲
کد خبر: 82576394
T T
۰ نفر
برخورداري 94 درصد جمعيت روستايي خراسان رضوي از راه مناسب

مشهد – ايرنا – مدير كل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: افزايش برخورداري جمعيت روستاهاي بالاي 50 خانوار استان از راه مناسب به 94 درصد، يكي از مهمترين اقدامات اين اداره كل در دولت يازدهم است.

محمد رضا اخوان عبداللهيان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در اين مدت 144 روستاي استان از راه آسفالته و مناسب بهره‌ مند شدند، در حالي كه ميزان برخورداري جمعيت روستايي بالاي 50 خانوار در دولت دهم 90.06 درصد بود.
وي اظهار كرد: در طول چهار سال گذشته در اين استان 441 كيلومتر راه روستايي با اعتبار616 ميليارد ريال در دست ساخت قرار گرفت كه در مجموع 508 كيلومتر راه با احتساب پروژه‌ هاي دولت دهم، مورد بهره‌ برداري قرار گرفت.
وي اظهار كرد: همچنين در اين مدت بيش از 527.6 كيلومتر راه بين شهري با اعتبار سه هزار و 425 ميليارد ريال ساخته شد و در راستاي بهبود وضعيت راه‌ هاي بين شهري نيز بيش از 280 كيلومتر راه بين شهري روكش آسفالت شد.
مدير كل راه و شهرسازي خراسان رضوي اخذ مصوبه هيات دولت در خصوص مجوز مشاركت براي احداث آزادراه مشهد - چناران- قوچان به طول تقريبي 120 كيلومتر و انعقاد قرارداد با آستان قدس رضوي را يكي از مهمترين پروژه هاي راه سازي استان در دولت يازدهم دانست.
وي اظهار كرد: براي نخستين بار احداث پياده‌ راه زائرين، انجام مطالعات ارزيابي ايمني راه‌ هاي استان، انجام مطالعات پدافند غيرعامل جهت محورهاي برون شهري استان، ركورد اجراي سه هزار 570 كيلومتر مرمت رويه راه‌ ها در راستاي حفظ راه ‌هاي در حال تخريب از ديگر اقدامات مهم اين اداره كل به شمار مي رود.
اخوان عبداللهيان با اشاره به مشكل تامين قير در دولت دهم به عنوان يكي از مولفه هاي توسعه راه سازي گفت: استفاده از مكانيزم قير تهاتري و رايگان و بدون ايجاد تورم در دولت يازدهم براي اولين‌ بار در كشور انجام شد كه از اين محل به راه سازي در خراسان رضوي كمك شاياني شد كه در اين راستا خراسان رضوي موفق به دريافت قير تهاتري و رايگان در مجموع به ميزان 212 هزار تن شد و در اين زمينه رتبه اول را بدست آورد.
وي اظهار كرد:‌اين استان در حوزه راه سازي و مسكن و شهرسازي جزو استان هاي مهم كشور به شمار مي رود و در دولت يازدهم با وجود مشكلات اعتباري، توفيقاتي در حوزه راه سازي و مسكن به دست آمد.
وي بيان كرد: از مجموع 105 هزار و 633 واحد مسكن مهر بدون عارضه در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر و زير 25 هزار نفر در استان كه ساخت آنها از سال 1386 آغاز شده بود، تاكنون 89 هزار و 718 واحد معادل 87 درصد از كل واحدها افتتاح و تحويل متقاضيان شده است.
وي افزود: 57 هزار و 18 واحد معادل 64 درصد واحدهاي مسكن مهر در دولت يازدهم به بهره برداري رسيده است كه در پي اتخاذ سياست هاي مناسب مانند افزايش تسهيلات براي بيش از 25 هزار واحد مسكن مهر انجام شده است.
وي افزود: احداث و آسفالت راه‌ هاي بين شهري و باند دوم و بزرگراه به ميزان 527 كيلومتر، اجراي 280 كيلومتر روكش راه‌ هاي بين شهري استان و مشاركت با سازمان‌ ها و نهادهايي مانند دهياري ها و خيران با استفاده از قير رايگان از ديگر اقدامات اين اداره كل در حوزه ساخت و توسعه راه‌ ها مي باشد.
استان خراسان رضوي 20 هزار و 483 كيلومتر راه دارد كه 6 هزار و 331 كيلومتر آن راه شهري و 14 هزار و 152 كيلومتر راه روستايي است.
7489/6012خبرنگار: ميترا عبداللهي **‌انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني