۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۹:۳۳
کد خبر: 82581656
T T
۰ نفر

نكات طلایی برای سلامت كبد

۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۹:۳۳
کد خبر: 82581656
نكات طلایی برای سلامت كبد

تهران - ایرنا - كبد بزرگترین ارگان داخلی بدن است كه بیش از 500 عملكرد حیاتی بدن، از جمله مبارزه با انواع ویروس و عفونت را به عهده دارد. متاسفانه اكثر بیماری‌های كبدی با هیچ علامت ظاهری همراه نیستند؛ بنابراین حفظ سلامت آن نیازمند توجه ویژه‌ای است.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا، علایم اولیه بیماری‌ كبد زمانی بروز می‌كند كه این اندام حیاتی آسیب جدی دیده است. آگاهی از عوامل آسیب‌رسان به كبد برای حفظ سلامت آن ضروری است. در ادامه به مواردی اشاره شده است كه برای كبد مضر هستند.
-شكر
كبد از یك نوع شكر به نام فروكتوز برای تولید چربی استفاده می‌كند. زمانی كه میان فروكتوز وارد شده به بدن زیاد باشد، منجر به تجمع چربی و بیماری های جدی كبدی می‌ شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد چربی به اندازه الكل برای كبد مضر است. بنابراین اولین قدم برای محافظت از كبد كاهش مصرف شیرینی است.
-استفاده بی رویه از مكمل‌های گیاهی بدون تجویز پزشك
برخی افراد تصور می‌كنند هر نوع مكمل گیاهی هیچ صدمه‌ای به بدن وارد نمی‌كند. این باور كاملا اشتباه است و گاهی مصرف نادرست و افراطی یك مكمل گیاهی می‌تواند منجر به بیماری‌ هپاتیت یا نارسایی كبد شود. بنابراین تمام داروها و مكمل‌های گیاهی باید تحت نظر پزشك و با وسواس مصرف شوند.
-چاقی و اضافه وزن
چاقی منجر به تجمع چربی در كبد و كبد چرب غیر الكلی می‌شود و ممكن است باعث تورم كبد شود. بنابراین كاهش وزن اولین قدم در جهت سلامتی كبد است.
-مصرف بیش از حد ویتامین A
معمولا بدن از طریق مصرف میوه و سبزیجات، به ویژه آنهایی كه رنگ نارنجی و زرد دارند، ویتامین A مورد نیاز خود را تامین می كند. مطالعات نشان می دهد مصرف بیش از حد ویتامین A به كبد آسیب می‌زند.
-نوشابه
نوشابه و نوشیدنی‌های مصنوعی یكی از مهمترین دلایل آسیب به كبد هستند. برای محافظت از كبد مصرف نوشیدنی های مصنوعی شیرین را كاهش دهید.
-استامینوفن
دوز نامناسب استامینوفن یكی از عوامل آسیب‌رسان به كبد است. برای مثال چنانچه سرما خورده‌اید و سر درد دارید، مراقب باشید كه به طور همزمان از داروی استامینوفن و سرماخوردگی استفاده نكنید، چون داروی سرماخوردگی نیز حاوی استامینوفن است و می‌تواند به كبد صدمه بزند.
-چربی‌های ترانس
چربی های ترانس برای كبد بیش از اندازه مضر هستند. دقت كنید حتی اگر در جدول ارزش غذایی میزان چربی ترانس صفر قید شده باشد، هنوز هم مقداری چربی در آن ماده وجود دارد.
كبد بزرگترین ارگان داخلی بدن است كه بیش از 500 عملكرد حیاتی بدن، از جمله مبارزه با انواع ویروس و عفونت را به عهده دارد. كبد با تولید پروتئین و هورمون در سراسر بدن، نقش مهمی را در حفظ سطح نرمال قند خون ایفا می كند و تنها عضوی است كه می تواند خود را بازسازی (ترمیم) كند؛ به همین دلیل است كه افراد می توانند بخشی از كبد خود را اهدا كنند.
- كبد حدود 10 درصد از جریان خون را مصرف می كند و در هر دقیقه حدود دو لیتر خون پمپاژ می كند. متاسفانه بیماری های كبدی با هیچ علامت ظاهری همراه نیستند و بیمار زمانی از آن مطلع می شود كه كار از كار گذاشته است. سرطان كبد، نارسایی كبد, سیروز، هپاتیت و هموكروماتوز شایع ترین مشكلات كبد هستند.
انواع سبزیجات، گریپ فروت، گردو، لیمو، آووكادو، چای سبز، سیر، چغندر، سبزیجات با برگ های سبز پررنگ و زردچوبه مهمترین غذاهایی هستند كه كبد را سالم نگه می دارند. استفاده از غذاهای آماده و حاضری، الكل و سیگار، روغن و غذاهای سرخ كرده و عدم تحرك، مهمترین دلایل آسیب به كبد هستند.
منبع:‌ پایگاه خبری هلث، روزنامه تلگراف و Medical news today
علمی (6) ** **9259**1440
مترجم: سپیده كاشانی** انتشار: گلشن
۰ نفر