۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82583371
T T
۰ نفر
امسال هيچ موردي از بيماري مشمشه در قزوين ثبت نشده است

قزوين-ايرنا-مدير كل دامپزشكي قزوين گفت: امسال هيچ موردي از بيماري مشمشه در استان ثبت نشده و تست اين بيماري تا تحت پوشش قرار دادن كامل اسب ها ادامه خواهد داشت.

بهمن نقيبي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: مشمشه يكي از بيماري هاي مشترك بين انسان و دام است كه به عنوان بيماري مهلك است شناخته مي شود و تنها راه تشخيص آن قبل از ايجاد علائم ظاهري انجام تست مالئيناسيون است.
وي اظهار كرد: تاكنون 200 راس اسب در استان تحت پوشش تست مشمشه قرار گرفته اند.
نقيبي از صاحبان اسب هاي استان قزوين خواست نسبت به رعايت ضوابط بهداشتي، قرنطينه اي و دريافت مجوز حمل از اين اداره توجه داشته باشند و قبل از ورود اسب هاي جديد به گله خود از انجام تست مشمشه آن اطمينان حاصل كنند.
وي اضافه كرد:با رعايت شرايط بهداشتي و قرنطينه اي و انجام به موقع تست مشمشه، ضمن تضمين سرمايه گذاري در صنعت اسب، به حفظ و ارتقاي بهداشت عمومي جامعه كمك مي شود.
به گفته وي بيماري مشمشه بسيار واگيردار بوده و هر راس اسب خريداري شده قبل از ورود به گله جديد بايد مورد تست قرار گيرد.
مشمشه يكي از امراض كشنده و خطرناك در تك سميان است كه جزو بيماري هاي مشترك و قابل انتقال به انسان هم محسوب مي شود و به دليل خطر مرگ ومير زياد و احتمال ابتلاي انسان، از نظر سازمان جهاني بهداشت دام در زمره بيماري هاي اخطار كردني يا هشدار دادني طبقه بندي مي شود.
استان قزوين داراي 149 دامپزشك، 19كارشناس و 6 كارشناس ارشد و 103 كاردان دامپزشكي است.
7390*3013
خبرنگار: گيتي سيمياري**انتشار دهنده: رضا اولادي