امام جمعه شهركرد: آیت الله دهكردی از پایه های فقاهت در چهارمحال وبختیاری بود

شهركرد- ایرنا- نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهركرد، آیت الله دهكردی را از استوانه ها و پایه های فقه و فقاهت در این استان دانست.

به گزارش ایرنا، سید ابوالقاسم نجفی دهكردی (1272-1353ق) از فقهای شیعه در قرن چهاردهم قمری در دهكردی (شهركرد) بود كه تحصیلاتش را در اصفهان آغاز و در عراق تكمیل كرد، او از 37 سالگی در مدرسه صدر اصفهان به تدریس و فتوا مشغول شد و میرزا حبیب الله رشتی از استادان وی بود او خود نیز شاگردانی تربیت كرد و آثاری چون منبرالوسیله و لمعات در شرح دعای سمات از او بر جای مانده است.
به گزارش یكشنبه شب ایرنا از دفتر امام جمعه شهركرد، حجت الاسلام محمدعلی نكونام در نشست هماهنگی بزرگداشت آیت الله دهكردی افزود: 15 تیر كنگره نكوداشت آیت الله سیدابوالقاسم دهكردی و گرامیداشت هفته فقاهت و مرجعیت در استان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به ششم شوال سالروز ارتحال مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم دهكردی گفت: این مرجع بزرگوار شخصیت بزرگ عظیم علمی و فقهی و از استوانه‌های فقه و فقاهت در استان چهارمحال و بختیاری است.
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه این شخصیت برای مردم ناشناخته مانده است و وقتی از مردم در مورد آیت‌الله دهكردی سوال می‌شود، بیشتر آنها با نام ایشان آشنا نیستند و اظهار بی‌اطلاعی می‌كنند، چه رسد به آن كه بخواهند با زندگی و راه او آشنا باشد و این یك ضعف جدی است كه ضرورت دارد این گونه چهره‌ها و دیگر چهره‌هایی فقهی و علمی و دیگر نخبگان به مردم استان معرفی شوند.
حجت‌الاسلام نكونام تاكید كرد: استان ظرفیت‌های فراوان همچون آیت الله دهكردی دارد و باید به مردم اعلام كرد كه این ظرفیت‌های استان است و تلاش شود این ظرفیت‌ها را مدام و مستمر به مردم معرفی كرد.
امام جمعه شهركرد اظهار كرد: كنگره‌ای كه امسال بناست برای نكوداشت عالم گرانقدر آیت‌الله سید ابوالقاسم نجفی دهكردی برگزار شود، آغازی برای كارهای پیاپی است كه هر ساله برای شناساندن ابعاد شخصیتی این عالم عالی‌ قدر و سایر علمای چهارمحال و بختیاری برگزار می شود.
به گفته وی، این نكوداشت با هدف تبیین شخصیت آیت الله دهكردی و نشان دادن این شخصیت به نسل جوان و همچنین ضرورت معرفی و تبیین جایگاه فقه و فقاهت روز پنج شنبه 15 تیرماه 1396 ساعت 10 صبح در فرهنگسرای بزرگ شهركرد برگزار خواهد شد.
امام جمعه شهركرد گفت: اگر اشكال و ایرادی در اجرای برنامه وجود داشته باشد، نباید متولیان امر را مأیوس كند چرا كه این ورود به كار است و هرسال این برنامه بهتر و آن گونه كه شایسته و لازم است برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین نكونام تصریح كرد: انتظار است مردم استان اقبال ویژه از این برنامه داشته باشد چرا كه استان ذخائر علمی و فقهی فراوان دارد كه این ذخائر را باید به خودشان و هم به دیگران بشناسانند و به این داشته‌های عظیم افتخار كنند و ببالند.
حجت‌الاسلام نكونام با اشاره به شخصیت والای آیت‌ الله دهكردی افزود: آیت‌ الله جعفر سبحانی در كتاب طبقات الفقهای خود بخشی را به شرح زندگی آیت‌ الله سید ابوالقاسم نجفی دهكردی اختصاص داده‌ اند و این نشان از عظمت شخصیت ایشان دارد مردم استان باید بدانند چه مفاخری در استان داشته ‌اند.
امام جمعه شهركرد گفت: هدف فقط معرفی این عالم گرانقدر به افراد محدود حاضر در كنگره نیست بلكه همه باید ایشان را بشناسند و آماده كردن فضای شهری در تحقق این هدف بسیار مهم است كه باید مركز استان حال و هوای این برنامه را به خود بگیرد.
به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابوالقاسم دهكردی در شب ششم شوال سال 1352 هجری در شهر اصفهان به دیدار حق شتافت و پیكر این عالم ربانی و مجتهد زمانه با حضور مردم اصفهان و شهركرد به خاك سپرده شد.
خبرنگار و انتشار دهنده: محمود رئیسی
2097