۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82585838
T T
۰ نفر
رشته هاي متنوع صنايع دستي در استان اردبيل احيا مي شود

اردبيل - ايرنا - معاون صنايع‌دستي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل گفت: رشته هاي متنوع صنايع دستي در اين استان كه به فراموشي سپرده شده اند ، به تدريج احيا مي شود

به گزارش ايرنا ، عليرضا دباغ عبداللهي روز سه شنبه در بازديد از نمايشگاه تخصصي قلمزني در استان كرد: استان اردبيل يكي از استان ‌هاي موفق در توليد صنايع ‌دستي است و با احياي صنايع دستي مسير رونق گردشگري و كارآفريني در است هموار خواهد شد.
وي از مستند نگاري برخي رشته هاي صنايع دستي در حال منسوخ در استان خبر داد و گفت: تاكنون پژوهش و مستندنگاري كلاهدوزي سنتي استان انجام شده است.
او همچنين به راه اندازي كيوسك‌ هاي صنايع دستي در شهرستان ‌هاي استان اردبيل اشاره كرد و گفت: اين كيوسك ها در اختيار صنعتگران و هنرمندان براي ارائه دست ساخته هاي خود قرار خواهد گرفت.
وي اظهار كرد‌: نيازسنجي و امكان‌سنجي از نخستين گام‌ هاي اجرايي اين طرح است و اين كيوسك‌ ها طرح ملي بوده و برخلاف غرفه ‌هاي صنايع دستي مقطعي نبوده و بر اساس دستورالعمل سازمان نصب و راه‌ اندازي مي‌شوند.
او اظهار كرد: در سال 93 رشته قلمزني به عنوان اولويت احيا در استان شناسايي و اولين برنامه آموزشي به همت خانم مهسا قنبرزاده به عنوان مدرس در آموزشگاه صنايع دستي اردبيل برگزار شد.
وي گفت: تاكنون بيش از 18 دوره آموزش تخصصي اين رشته در سطوح مقدماتي ، تكميلي و پيشرفته برگزار شده است.
او افزود: بيش از 300 نفر در استان در اين رشته مشغول فعاليت هستند و اين نمايشگاه به عنوان اولين نمايشگاه تخصصي اين رشته در استان به همت احمد عطايي و مهسا قنبرزاده به عنوان سرآمدان اين رشته برگزار مي شود.
در اولين نمايشگاه تخصصي قلمزني فلز اردبيل بيش از 180 اثر فاخر در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
اين نمايشگاه مدت يك هفته در محل نگارخانه خطايي مجموعه جهاني شيخ صفي الدين اردبيلي داير است و علاقمندان مي توانند از ساعت 10صبح تا 19 از اين نمايشگاه بازديد كنند.
اردبيل از استان هاي برجسته در زمينه صنايع دستي در ايران محسوب مي شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از اين استان از گذشته هاي دور كالاها و آثار ارزشمند در اين زمينه خلق مي كنند.
بيش از 120 هزار نفر در استان اردبيل در توليد بيش از 62 رشته متنوع صنايع دستي اشتغال دارند.
چرم و مليله اردبيل ، معرق نمين ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گليم عنبران ، جاجيم بافي ، قالي بافي ، پالاز بافي ، ورني بافي ، تراش شيشه ، مسند بافي ، سفالگري ، چاقو سازي ، قلمزني و كاشي معرق از جمله صنايع دستي معروف استان اردبيل است.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده:عارف شيرزاد
6018/ 1257