۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۸:۳۵
کد خبر: 82590143
T T
۰ نفر
آب بندان های بالادست تالاب میانكاله مازندران ساماندهی می شود

ساری - ایرنا- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست علت اصلی خشكی بخشی از تالاب بین المللی میانكاله را كاهش آب ورودی به این تالاب اعلام كرد و گفت: آب بندان های بالادست این تالاب ساماندهی می شود.

معصومه ابتكار روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در ساری بخشی از كاهش آب ورودی به تالاب میانكاله را ناشی از آب بندانها در بالادست دانست و افزود: طرح ساماندهی آب بندان ها در دستور كار این سازمان و درحال اجراست و در این ساماندهی، منابع آبی فاقد مجوز بسته می شود.
به گفته وی فعالیت آب بندان های دارای مجوز نیز كنترل و درصورت نیاز ئرمورد مجوز این منابع تجدید نظر خواهد شد.
معاون رئیس جمهوری اظهارداشت: خشكی بخشی از تالاب میانكاله صرفا به علت تاخیر در لایروبی كانال های آب انتقالی خزر به این تالاب نبوده كه بتوان با لایروبی این مشكل را بر طرف كرد.
ابتكار افزود: باید تمام جوانب كاری كه باعث خشكی بخشی از تالاب شده را مد نظر قرار داد تا بتوان برنامه ریزی دقیق برای احیای تالاب داشت.
كمیته ملی احیاء تالاب میانكاله
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت كه برای احیای تالاب بین المللی میانكاله در مازندران كمیته ملی احیا تشكیل شده است.
وی مهمترین تصمیم این كمیته ملی را لایروبی كانال های انتقال آب، ساماندهی آب بندان ها و انتقال آب خزر به تالاب اعلام كرد كه بخشی از این تصمیم ها همچون لایروبی كانال در دست اقدام قرار گرفته است.
ابتكار افزود: درگذشته برای احیای تالاب میانكاله تصمیمی اتخاذ نشد و این تاخیر باعث شد تا بخشی از این تالاب بین المللی خشك شود و در دولت یازدهم احیای تالاب میانكاله همانند دریاچه ارومیه و هورالعظیم در دستور كار قرار گرفت و اجرایی شد.
شبه جزیره میانكاله با 68 هزار و 800 هكتار وسعت از سال 1348 ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانكاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاكنون از سوی اداره كل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود .
بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای 230 گونه پرنده و 180 گونه گیاه است .
تالاب میانكاله در 12 كیلومتری ضلع شمالی شهرستان بهشهر واقع است.
خبرنگار: حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
6982/1899
۰ نفر