به گزارش ايرنا، شركت كنندگان در اين نشست راهكارها و پيشنهادهاي فني و تخصصي خوبي ارايه و تصميم هاي مناسبي در احياي اين فرودگاه كه خواسته و آرزوي ديرينه مردم اين منطقه است، ارايه دادند.
تشكيل يك كارگروه تخصصي، فراخوان بازرگانان و تجار شمال استان بوشهر به عنوان مشاركت و سرمايه گذاري بخش خصوصي در زمينه احيا و راه اندازي فرودگاه با كسب مجوز، داشتن توجيه اقتصادي، تعيين هياتي مركب از فعالان اجتماعي و مجمع مشورتي توسعه شهرستان براي اعزام به تهران و پيگيري مباحث مطرح شده از عمده مصوبه هاي اين نشست بود.
يكي از فعالان اجتماعي و مدير گروه مجازي فعالان اجتماعي گفت: اين نشست با حضور متعهدانه شركت كنندگان و باهدف مطالبه گري يكي از خواسته هاي بحق و ديرينه مردم اين شهرستان برگزار شده تا ازاين طريق بتوان حساسيتي در بين مسئولان براي وضعيت نامعلومي كه گريبانگير آن شده ايجاد كرد.
محمدرضا حسيني افزود: باتوجه به اينكه 45 سال از سابقه فرودگاه گناوه مي گذرد اما تاهنوز وضعيت نامعلومي دارد و از مسئولان انتظار داريم از بلاتكليفي رها و به سرانجامي برسد.
وي اظهاركرد: فرودگاه گناوه كه زمين آن حدود ۴۵ سال پيش خريداري و سند آن نيز صادرشده براي همه مردم اين شهرستان معروف است اما هم اينك ساختمان متروكه اي در آن نظاره مي شود كه سال هاي سال بلاتكليف مانده و تصميمي در باره آن گرفته نشده است.
حسيني گفت: احيا و فعاليت فرودگاه گناوه با توجه به ظرفيت هاي قابل اتكاي اقتصادي و موقعيت راهبردي در شمال استان بوشهر مي تواند به عنوان كليد توسعه اين منطقه در جذب سرمايه گذاري هاي كلان داخلي و خارجي و غيره ثمر بخش باشد.
رئيس كارگروه توسعه و زيرساختي مجمع مشورتي شهرستان گناوه گفت: با وجود اينكه زمين فرودگاه گناوه از لحاظ جانمايي به نسبت ديگر شهرهاي استان و استان هاي همجوار از توجيه لازم برخوردار است و با درنظر گرفتن موقعيت جغرافيايي و وجود تاسيسات نفتي دليلي بر توجيه اقتصادي و راه اندازي آن است.
ايرج حياتي افزود: نبود فرودگاه در شمال استان بوشهر سبب شده تا سرمايه گذاران رغبتي براي سرمايه گذاري دراين نقطه نداشته باشند در حاليكه مي توان با ايجاد زيرساخت هاي لازم نسبت به احيا و راه اندازي اين نياز توسط مسئولان و مشاركت مردم گام هاي اساسي برداشت.
وي با بيان اينكه معرفي شدن بازار گناوه در كشور به عنوان يك برند توسط خود مردم صورت گرفته است، گفت: مشاركت مردم اين بندر مي تواند در احيا و راه اندازي فرودگاه نقش بسيار اثرگذاري داشته باشد.
مشاور نماينده مجلس شوراي اسلامي در حوزه انتخابيه بوشهر، گناوه وديلم گفت: شهرستان گناوه بدليل دارابودن قابليت ها و ظرفيت هاي موجود نياز به توسعه دارد كه احداث فرودگاه مي تواند رونق مضاعفي به اين منطقه ببخشد.
حسن عرب زاده افزود: مباحث و ايده و راهكارهاي پيشنهادي در اين نشست جمع بندي و به اطلاع نمانيده حوزه خواهد رسيد تا بررسي و با مقام هاي كشوري پيگيري كند.
يك خلبان و موسس باشگاه پروازهاي هوايي بندر گناوه گفت: براساس تحقيقاتي كه انجام دادم، راه اندازي فرودگاه گناوه بطور مسلم مشكلي ندارد و تنها نياز به همكاري و حمايت مسئولان و مردم اين شهرستان از طريق رايزني با مسئولان كشوري دارد.
مجبتي فخرآوري افزود: زميني كه براي فرودگاه گناوه از ساليان قبل درنظر گرفته شده شاخصه و بسترهاي لازم براي راه اندازي در حوزه 6 گانه فرودگاهها از جمله بين المللي، مرز هوايي، آموزشي سقوط آزاد و آشيانه بالگرد دارد.
وي بيان كرد: با ثبت بين المللي كردن فرودگاه گناوه مي توان آينده اي درخشان براي اين منطقه پيش بيني كرد.
وي اظهاركرد: وجود فرودگاه بندر امام حسن يكي از دلايل توجيه نبودن راه اندازي فرودگاه گناوه است درحاليكه آن فرودگاه مختص شركت نفت است و علاوه براينكه در مكاني نامناسب قرارگرفته، مردم نيز از آن بهره اي نمي برند.
عضو مجمع مشورتي توسعه و از فعالان اجتماعي گناوه گفت: روحيه مطالبه گري بدون تنش و ماجراجويي در وجود مردم اين منطقه نهفته است.
حسن سولي زاده افزود: زمين فرودگاه گناوه در موقعيت مناسبي قرار دارد و دليل عده اي كه نداشتن توجيه اقتصادي را مطرح مي كنند غيرقابل قبول است.
وي اظهاركرد: فرودگاه گناوه در سالياني چندين هواپيما در آن نشست و برخاست داشت و حتي دفتر هواپيمايي نيز براي صدور بليت راه اندازي شده بود.
وي گفت: با احيا و راه اندازي فرودگاه گناوه، شاهد حضور سرمايه گذاران براي اجراي طرح هاي مهم كه در اين منطقه قابليت دارد، خواهيم بود.
يكي ديگر از فعالان اجتماعي گناوه گفت: احداث فرودگاه آرزوي ديرينه مردم منطقه است كه بواسطه بدنه موجود اجتماعي قوي و رونق و تحولي كه در صنعت هواپيمايي كشور توسط دولت تدبير و اميد روي داده دور از دسترس نيست.
مجتبي عباسي افزود: احياي فرودگاه گناوه باتوجه به موقعيت و ظرفيت خوب مناطق شمالي استان بوشهر ضروري است كه دراين ارتباط همه بايد اين خواسته بحق را به هرطريق ممكن تاحصول نتيجه دنبال كنيم.
يك فعال اجتماعي و نويسنده و مدير هفته نامه دريادلان نيز به تاريخچه فرودگاه گناوه اشاره كرد و گفت: طرح ايجاد فرودگاه گناوه در ابتداي دهه 50 توسط مرحوم محمود مسقط يكي از شهروندان انجام شد.
غلامرضا كرمي افزود: طرح مطالعاتي فرودگاه بندرگناوه در دهه ۱۳۵۰ انجام و سپس فنس كشي و تسطيح زمين آن اجرايي و حتي در سال ۱۳۵۴ اولين پرواز از فرودگاه شيراز به گناوه انجام شد.
وي گفت: پس از رهاشدن زمين فرودگاه، در سال هاي ۱۳۶۰ و ۱۳۶۴ ازاين مكان استفاده هاي متعددي ازجمله نگهداري لوله هاي شبكه آبرساني و استقرار جهادسازندگي شد و سپس در سال ۶۳ سازمان هواپيمايي كشور تابلويي به نام خود در اين زمين نصب كرد.
كرمي اظهاركرد: براي احيا و راه اندازي فرودگاه گناوه مسئولان شهرستان و نمايندگان مجلس رايزني و پيگيري هاي فراواني انجام دادند كه مقرون به صرفه نبودن آن توسط متوليان مطرح شد كه قابل قبول نيست.
وي گفت: احداث فرودگاه در اين شهرستان بدليل ظرفيت ها و موقعيت منطقه ازجمله ارتباط تجار و بازرگانان شمال استان با كشورهاي حوزه خليج فارس، موقعيت جغرافيايي، وجود تاسيسات مهم نفتي و گازي و پسكرانه پشتيباني جزيره خارگ از طريق گناوه مي تواند معيارهاي خوبي براي رد نداشتن توجيه اقتصادي توسط متوليان باشد.
شهرستان گناوه با 103 هزارنفر جمعيت در 100 كيلومتري شمال مركز استان بوشهر قراردارد.
6164/6043**
خبرنگار: نعمت الله بهروزي* انتشار دهنده: خدنظر خواجه
گناوه-ايرنا- شماري از طيف هاي مختلف مردم شهرستان گناوه در قالب فعالان اجتماعي در نشستي تخصصي و كاربردي خواستار تعيين وضعيت نامعلوم فرودگاه اين بندر كه پس از 45 سال فراموش شده است، شدند.