۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۸:۴۶
کد خبر: 82600758
T T
۰ نفر
همكاری معماران كُهنه كار و جوان برای احیای بافت تاریخی بندركُنگ

بندرعباس- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: معماران پیشكسوت و كُهنه كار و نسل جوان و جدید این حرفه برای مرمت بافت تاریخی بندر كنگ و انتقال دانش معماری بومی همكاری می كنند.

اشكان مختاری دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: معماران كُهنه كار و مسلط به معماری بومی در استان انگشت شمار هستند و باید از سرمایه وجود و حضور آنها ستفاده شود.
وی ادامه داد: پیمانكاران مرمت كار برای انتقال دانش و تجربه این نسل، موظف هستند از آنان در كنار معماران جوان بهره گیرند.
وی به موضوع مرمت بافت تاریخی بندركُنگ پرداخت و گفت: مرمت 10 بادگیر، معابر و بافت تاریخی بندركنگ 10 خرداد با اختصاص مبلغ یك میلیارد و 600 میلیون ریال آغاز شده و تا یك ماه آینده خاتمه می یابد.
معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اضافه كرد: حفظ اصالت و امانت داری در مرمت، اولین گام برای ثبت جهانی این بندر تاریخی است.
مختاری اشاره كرد: در این بناهای تاریخی گچ ساروج ، خشت، چوب چندل و حصیر استفاده شده و از گچ بُری گل و بوته و طرح های اسلیمی برای تزیینات آنها استفاده شده است.
مختاری خاطر نشان كرد: معماری هر دوره بیان كننده نوع زندگی، معیشت، افكار و نگرش و جهان بینی مردم آن دوره است.
وی خاطر نشان كرد: بافت تاریخی بندر كُنگ بناهایی از اواخر دوره صفویه تا پهلوی را در خود جای داده است.
گفتنی است بافت تاریخی بندركنگ به دلیل ارزش های معماری سنتی، بومی و فرهنگی در سال 1381 به شماره 6هزار و 530 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
همچنین مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تازگی از آغاز تلاش برای تكمیل مستندات مورد نیاز جهت ثبت جهانی این شهر خبر داده است.
بندر كُنگ از توابع شهرستان بندرلنگه در فاصله 180 كیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.
شهرستان بندرلنگه با 159 هزار و 358 نفر جمعیت در فاصله 187 كیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد.
3219/2094
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده: هومن محمدكرمی