۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۵
کد خبر: 82601258
T T
۰ نفر
واگذاری 7 ماموریت نقشه جامع علمی كشور به جهاد دانشگاهی

بوشهر- ایرنا- رئیس جهاد دانشگاهی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای هفت ماموریت نقشه جامع علمی كشور را به جهاد دانشگاهی واگذار كرده است.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا طیبی روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: این ماموریت در بخش های پژوهشی، توسعه فناوری، فعالیت های فرهنگی و كارآفرینی است.
وی در ارتباط با آب شیرین كن های موجود در كشور بیان كرد: هم اكنون 60 آب شیرین كن در سطح كشور فعال است كه فناوری آنها از كشورهای خارجی تامین می شود.
طیبی اضافه كرد: با توجه به نیاز كشور و بویژه استان بوشهر به آب شرب باید به فناوری احداث آب شیرین كن های مورد نیاز كشور دست پیدا كنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار كرد: برای تبدیل ژل‌ گیاه آلوئه‌ورا به محصولات دیگر در جهاد دانشگاهی برنامه‌ریزی های خوبی صورت گرفته كه فرآوری این محصول و بومی‌سازی و اصلاح نژاد گیاهان دارویی از دیگر حوزه فعالیت های جهاد دانشگاهی است.
وی بیان كرد: با توجه به ساحلی بودن استان بوشهر در زمینه پرورش ماهی درقفس در مرحله تولید انبوه، قفس و تجهیزات لازم برای تقویت این صنعت آمادگی مطلوبی در جهاد دانشگاهی وجود دارد.
طیبی با اشاره به راه اندازی دوره های آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: از طریق موسسه رویان 700 دوره آموزشی در هفت گروه تخصصی در سطح كشور راه‌اندازی خواهد شد.
وی به پیشرفت های روزافزون جهاد دانشگاهی در حوزه پزشكی اشاره كرد و اظهار داشت: در زمینه سلول‌های بنیادی نیز این سازمان علاوه بر به‌ روز بودن و حركت همگام با علم روز دنیا در مسیر كاربردی شدن پژوهش‌ها، خدمات درمانگاهی این علوم نقش و كارهای تاثیرگذاری در دست اجرا دارد.
طیبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در تولید علم هیچ مشكلی فرا روی این بخش وجود ندارد و امیدواریم در این ارتباط مصالح ملی بین سیاسیون حل و فصل شود.
وی افزود: پیشرفت مصالح ملی است كه با تغییر دولت ها نیز شیوه دنبال كردن این رویه تغییری نمی كند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: در صورت بی توجهی به دانش و فناوری و تبدیل نشدن دانش به محصول در سطح ملی و بین المللی و نبود برنامه، مدیریت جهادی برای این بخش نظام اداری با چالش جدی همراه می شود.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: امروز توجه به علم، دانش و فناوری و تبدیل این گذاره به محصول فوق روز یك ضرورت استراتژیك است.
وی بیان كرد: دانش و علم هم دارای سود است و هم مایه اقتدار برای نظام محسوب می شود و همین ضرورت توجه به آن را دوچندان كرده است.
صفایی بوشهری افزود: در این عرصه نه تنها باید توجه بنیادین داشته باشیم بلكه وجود یك سند قوی و برای 100 سال آینده ضروری است.
صفایی بوشهری علم را پدیده ای غیرایستا خواند و گفت: علم حوزه ای فوق العاده مهم است كه با توجه به عقب ماندگی 200 ساله كشور در این بخش برای مدیریت آن به شتاب فوق روز نیاز داریم.
وی با اشاره به اینكه در نگاه علمی كشور نیاز جدی به بهره گیری از اندیشه های رهبری هستیم گفت: جهاد دانشگاهی از اركان توجه به علم است كه بجد رشد، خودكفایی و تبدیل علم به محصول دانش بنیان را دنبال می كند.
صفایی بوشهری افزود: با توجه به اهمیت علم و نگاه جهان كه نگاه اسارت علمی است باید برنامه های حوزه علمی با شتاب و برنامه ریزی های دقیق تری دنبال شود.
وی تاكید كرد: در حوزه علم تحقیق باید مساله محور بودو بتوان مشكلات موجود در جامعه را برطرف كرد.
صفایی بوشهری با اشاره به راه اندازی جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: این نهاد باید با تلاش و پشتكار خود در پنج سال آینده در جمع پنج جهاد دانشگاهی برتر كشور قرار گیرد.
وی گفت: استان بوشهر در حوزه های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، كشاورزی و دریا از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار است كه این یك بخش برای جهاد دانشگاهی استان بوشهر یك مزیت محسوب می شود.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی كشور همچنین در جمع خبرنگاران در بوشهر بیان كرد: بودجه عمومی تمامی نهادهای جهاد دانشگاهی كشور برای سال جاری 2 هزار میلیارد ریال است.
وی افزود: در مجموع 20 درصد اعتبارات جهاد دانشگاهی از منابع عمومی و 80 درصد اعتبارات دیگر توسط خود جهاد از طریق درآمد تولیدات علمی و پژوهشی صورت می گیرد.
طیبی ادامه داد: بخش عمده ای از این اعتبار در حوزه های پژوهش و فناوری بویژه در حوزه پزشكی و فعالیت های فرهنگی مصرف می شود.
وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی هم اكنون به این توانایی رسیده كه بسیاری از فعالیت های حرفه ای پژوهشی و فناورانه را در قالب قراردادهای بزرگ انجام دهد.
طیبی افزود: با توجه به اینكه استان بوشهر استانی در مسیر توسعه روزافزون صنعتی است امیدواریم با راه اندازی جهاد دانشگاهی این استان كه از امروز فعالیت خود را آغاز كرده است، بتوانیم كارهای علمی و فناورانه در قالب حرفه ای در این استان داشته باشیم.
وی یادآور شد: جدیدترین قرارداد جهاد دانشگاهی در حوزه توسعه تجهیزات صنعتیاستفاده از مجموع توانمندی هایی است كه در حوزه صنعت نفت داریم.
طیبی یادآور شد: در جهاد دانشگاهی در ارتباط با دكل، عملیات و مته های حفاری با صنعت نفت كنسرسیومی تشكیل دادیم كه در این ارتباط مقرر شده جهاد دانشگاهی در زمینه انتقال فناوری و بویژه فناوری هوشمند و اندازه گیری افقی بتواند كارهای فناورانه انجام دهد.
وی گفت: در این حوزه تمركز اصلی به استفاده از توانمندی های ساخت داخل و انتقال فناوری های هوشمند درعملیات های حفاری است كه اقدامی ارزنده برای كشور قلمداد می شود.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
۰ نفر