۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۱
کد خبر: 82602452
T T
۰ نفر

تلاش براي خروج شهر ديشموك از وضعيت تنش آبي

۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۱
کد خبر: 82602452
تلاش براي خروج شهر ديشموك از وضعيت تنش آبي

ياسوج- ايرنا- شركت آب و فاضلاب شهري كهگيلويه و بويراحمد تلاش مي كند با حفر يك حلقه چاه آب شرب، شهر ديشموك در اين استان را از وضعيت تنش آبي خارج كند.

به گزارش ايرنا، براساس تعريف جديد مجلس شوراي اسلامي، تنش آبي شرايطي است كه در آن منابع آبي موجود براي تامين آب شرب يك شهر، شهرستان و يا روستا معادل (سربه سر) ميزان آب مورد نياز در اوج مصرف باشد.
براساس اعلام شركت آب و فاضلاب كهگيلويه و بويراحمد چهار شهر ياسوج، مادوان، سوق و ديشموك در اين استان داراي تنش آبي هستند كه برنامه‌هاي كوتاه مدت و بلندمدتي به منظور رفع مشكل كم آبي آنها لحاظ شده است.
سال گذشته 6 شهر كهگيلويه و بويراحمد شامل ياسوج، مادوان، سوق، ديشموك، چيتاب و لنده داراي تنش آبي بودند.
با تلاش‌ شركت آبفاي شهري كهگيلويه و بويراحمد 2 شهر چيتاب و لنده از وضعيت تنش آبي خارج شدند.
معاون مهندسي و توسعه شركت آب و فاضلاب شهري كهگيلويه و بويراحمد روز سه شنبه در حاشيه بازديد از تاسيسات آب شرب شهر ديشموك به خبرنگار ايرنا گفت: آبفاي استان براي رفع مشكلات مربوط به آب شرب اين شهر تدابير لازم را انديشيده و در حال خارج كردن آن از وضعيت تنش آبي است.
مسعود مراديان افزود: پس از مطالعات انجام شده و كارهاي كاشناسي توسط آب منطقه‌اي يك نقطه در «تنگه فارتق»ديشموك براي حفر چاه آب شرب تعيين شده بود اما به رغم تامين اعتبار لازم براي حفر و تجهيز اين چاه وجود معارضات محلي سبب اخلال در روند اجراي اين طرح شد.
وي اظهار داشت: به دليل ضرورت حفر و تجهيز چاه آب شرب شهر ديشموك، با رايزني‌هاي لازم با شركت آب منطقه‌اي و اداره كل منابع طبيعي استان، مكاني جديد براي حفر چاه تعيين شد.
معاون مهندسي و توسعه آبفاي شهري كهگيلويه و بويراحمد خاطرنشان كرد: پس از مطالعه مجدد منطقه« تنگ پلنگي» براي احداث و حفر چاه آب شرب ديشموك تعيين شد.
مردايان گفت: عمليات اجرايي حفر اين چاه عميق از امروز آغاز شده و تلاش مي شود تا 2 ماه آينده حفاري و تجهيز آن صورت گيرد.
وي تاكيد كرد كه با وارد مدار شدن آب اين چاه بخش زيادي از مشكلات مربوط به آب شرب ديشموك برطرف و از وضعيت تنش آبي خارج مي شود.
معاون مهندسي و توسعه آبفاي شهري كهگيلويه و بويراحمد افزود: كاهش دبي و افت سطح چاه كنوني تامين آب شرب شهر ديشموك سبب بالا رفتن برخي املاح در آب چاه شده كه گوارايي آن را تحت تاثير قرار داده است.
به گفته وي شمار مشتركان آب شرب شهر ديشموك افزون بر 2هزار مشترك است.
شهرديشموك مركز بخش ديشموك درشهرستان كهگيلويه افزون بر پنج هزار نفر جمعيت دارد.
شهر ديشموك از شمال به شهرستان لردگان در چهارمحال و بختياري، از غرب به ايذه و باغملك درخوزستان، از جنوب به ارتفاعات سه هزار متري كوه سياه و بخش بهمئي گرمسير و از شرق به بخش‌هاي مارگون و چاروسا و شهر دهدشت ارتباط دارد.
سرانه مصرف آب در ايران نزديك به 150 ليتر در شبانه روز است در حالي اين رقم در كهگيلويه و بويراحمد نزديك به 184 ليتر در شبانه روز است.
خبرنگار : مسعود عليزاده**انتشار دهنده:حسينعلي راشكي
1662/8005