۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۹:۲۰
کد خبر: 82602901
T T
۰ نفر

توليد 23 هزار تن فولاد اسفنجي در فولاد شادگان

۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۹:۲۰
کد خبر: 82602901
توليد 23 هزار تن فولاد اسفنجي در فولاد شادگان

شادگان - ايرنا -مدير عامل فولاد شادگان گفت:كارخانه توليد فولاد شادگان بعنوان يكي از طرح هاي پيشرو در تكنولوژي توليد آهن اسفنجي به روش ايراني 'پِردِ' (PERED) در جهان از 31 خرداد تاكنون 23 هزار تن فولاد اسفنجي استاندار جهاني توليد كرد.

به گزارش ايرنا عباس تفضلي سه شنبه در گفت و گو با رسانه ها افزود: احداث كارخانه فولاد شادگان بعنوان يكي از هشت طرح فولادي مهم كشور در سال 1386در256 هكتار به عنوان پيش نياز در دولت وقت به منظور ايجاد اشتغال، رفع محروميت و تامين بخشي از نيازهاي فولاد كشور در دستور كار قرار گرفت.
وي اظهار داشت:شركت فولاد شادگان در مرداد سال1393با مشاركت 65 درصدي شركت فولاد خوزستان و 35 درصدي سازمان ايميدرو تشكيل شد.
تفضلي گفت:اين شركت شامل 2 بخش اصلي احياء و فولاد سازي است كه در بخش احياء مستقيم توليد 800 هزار تن آهن اسفنجي در سال مطابق با فناوري روز دنيا به روش ايراني 'پِردِ' (PERED) و در بخش فولاد سازي آن كه عمليات اجرايي آن آغاز شده توليد يك ميليون تن شمش فولادي 'بيلت' در سال به روش ريخته گري مداوم در دستور كار قرار دارد.
وي بيان كرد:از ابتداي آغاز توليد آهن اسفنجي تاكنون 23 هزار تن با70 تا 80 درصد ظرفيت توليد با روش ايراني 'پِردِ' (PERED) توليد شده كه 20 هزار تن آن به فولاد خوزستان ارسال و مورد استفاده قرار گرفته است.
مدير عامل فولاد شادگان اظهار داشت:روش توليد آهن اسفنجي به روش ايراني 'پِردِ' (PERED) در سال 2005 در آلمان ثبت شد.
وي در ادامه افزود:در حال حاضر در تلاش هستيم ظرفيت اسمي كارخانه را به 100 تن در ساعت برابر 800 هزار تن در سال با هشت هزار ساعت كار برسانيم.
تفضلي كل سرمايه گذاري طرح فولاد خوزستان تاكنون را 900 ميليارد تومان اعلام كرد و بيان داشت: حدود 390 ميليارد تومان اين طرح قبل از انتقال به فولاد خوزستان توسط سازمان ايميدرو انجام شده است.
وي بيان داشت:براي ادامه اين طرح در حدود 190ميليون يورو باقي مانده ارزي و حدود 300 ميليارد تومان باقي مانده ريالي نياز است.

** تامين مواد اوليه يكي از مشكلات فولاد شادگان
تفضلي يكي از مشكلات طرح فولاد شادگان را تامين مواد اوليه 'گُندله' دانست و بيان داشت:هم اكنون مواد اوليه طبق توافق صورت گرفته از فولاد خوزستان تامين مي كنيم.
گُندله يعني گلوله‌هاي توليد شده از نرمه سنگ آهن و ساير مواد افزودني كه نخست خام و سپس پخته و سخت مي‌شود و براي احيا به روش سنتي توليد آهن در كوره بلند و يا روش‌هاي متعدد احياي مستقيم به كار مي‌رود.
وي افزود:اميدواريم هر چه زودتر معضل تامين مواد اوليه فولاد شادگان برطرف شود تا ريسك توقف فعاليت كارخانه از بين برود.

** اولويت اول كارخانه استفاده از نيروي بومي در طرح فولاد شادگان است
مدير عامل فولاد شادگان استفاده از نيروهاي بومي در كارخانه را يكي از اولويت هاي اين طرح دانست و گفت:تاكنون 300 نفر را در اين طرح جذب كرديم كه بخشي از آنها در آزمون سال 1394 استخدام شدند، از مجموع اين افراد 143 نفر نيروهاي قابل جذب شده 92 نفر بومي شادگان و 52 نفر بومي استان هستند.
وي افزود:تا 2 سال آينده در و با آغاز به كار بخش احياء فولادسازي 400 نفر ديگر با اولويت بومي به صورت مستقيم جذب خواهند شد.

** تدابير زيست محيطي در فولاد شادگان رعايت شد
مدير عامل فولاد شادگان در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت:تدابير زيست محيطي لازم در زمان اجراي فولاد شادگان لحاظ شد.
وي اظهار داشت:در زمان بهره برداري نيز طبق توافقي كه با سازمان محيط زيست داريم در صدد به حداقل رساندن مشكلات زيست محيطي طرح هستيم تا آلايندگي را به استاندارهاي مورد نظر برسانيم.
تفضلي گفت:در بحث غبار از غبارگير استفاده كرديم و در حوزه سيالات از جمله پساب صنعتي و بهداشتي در حال اجرا طرح هاي كنترلي هستيم تا اين پسابها را كنترل كنيم.
3015/6002
خبرنگار:عدنان جواهري ** انتشار: كبري آقازري