۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۴۷
کد خبر: 82603896
T T
۰ نفر
ارنست مونیز:ایران به توافق هسته ای پایبند می ماند

تهران – ایرنا – 'ارنست مونیز' (Ernes Moniz) وزیر پیشین انرژی آمریكا به شبكه خبری سی ان ان گفت كه ایران به توافق هسته ای پایبند خواهد ماند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شبكه تلویزیونی سی ان ان با مونیز از اعضای تیم مذاكره كننده آمریكا در دوره ریاست جمهوری باراك اوباما كه برای حصول به توافق هسته ای حضور داشت؛ به گفت و گو نشست و از وی پرسید: در حقیقت دولت ترامپ شما را مقصر (مسئول) این توافق می داند.
مونیز در پاسخ گفت: خوب! چیز پنهانی وجود ندارد، این توافقی بود كه به موجب آن و با معیارهای مهم و راست آزمایی های فوق العاده، یك تهدید موجود از روی میز كنار گذارده شد.
سی ان ان از وی پرسید: شما گفتید كه این توافق یك 'بُرد' است و همه چیز را ایمن می كند، اما شما می دانید كه دولت (دونالد) ترامپ (رئیس جمهوری آمریكا) چه می گوید. آنها به یمن، عراق، سوریه و به دیگر گروه های تروریستی جهان می نگرند و می گویند برداشته شدن تحریم های ایران، این كشور را به مجموعه اقتصادی بازگرداند و به آنها قدرت و نفوذی داد كه نتیجه این توافق بود.
وزیر سابق انرژی آمریكا در پاسخ به این ادعا گفت: توافقی كه ایران پذیرفت، آن را در زمینه هرگونه فعالیت هسته ای بسیار محدود می سازد، آنها (ایران) راست آزمایی های فوق العاده ای را در زمینه (فعالیت های) هسته ای خود پذیرفته اند و تنها بخشی از تحریم ها كه مرتبط با فعالیت هسته ای بوده، برداشته شده است.
مونیز افزود: به همین خاطر است كه هم در دوره اوباما و هم در دوره ترامپ تحریم هایی اضافی، خارج از این توافق علیه ایران اعمال شد كه به خاطر جواب دادن این توافق است.
وی افزود: البته فعالیت هسته ای ایران مربوط به همین سال های اخیر نمی شود و حتی به سال ها قبل و به سال 1979 باز می گردد.
وزیر سابق انرژی آمریكا در پاسخ به پرسش این رسانه آمریكایی درمورد خروج هریك از دوطرف از توافق هسته ای گفت: من خروج از این توافق را توصیه و تایید نمی كنم.
وی افزود: تحریم ها تا پیش از این، هنگامی موثر بود كه جامعه جهانی با ما (آمریكا) و در كنار ما بود.
مونیز در ادامه گفت: اگر آمریكا از توافق كنار رود، دیگر این امر روی نخواهد داد و وضع بدتر خواهد شد.
وزیر انرژی آمریكا در دوره باراك اوباما افزود: اگر ایران از توافق كنار برود، با تحریم های جهانی درهم كوبیده خواهد شد، بنابراین به نفع همه است كه به این توافق پایبند باشند.
سی ان ان در بخش دیگری از این مصاحبه، از مونیز پرسید: آیا باور دارید كه دولت ترامپ این توافق را تصدیق كند، یا انتظار خروج واشنگتن از آن را دارید؟
مونیز در پاسخ گفت: من فكر می كنم كه دولت ترامپ باید این توافق را تصدیق كند، چراكه پایبندی به آن (از سوی ایران) وجود دارد و مبنای آن تاییدی است كه از سوی بازرسان بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی كه بر فعالیت های هسته ای ایران نظارت دارند، صورت می گیرد.
وزیر سابق انرژی آمریكا در پاسخ به اصرار سی ان ان كه آیا دولت ترامپ بر این توافق ادامه خواهد داد، گفت: من باور دارم كه ایران به پایبندی به این توافق ادامه می دهد، چراكه به نفع آنهاست كه این كار را بكنند و من بر این عقیده ام كه به نفع آمریكاست كه به آن (توافق هسته ای) پایبند بماند.
به گزارش ایرنا، 'ركس تیلرسون' وزیر امور خارجه آمریكا، ‏دوشنبه گذشته در نامه ای به كنگره تصدیق كرد كه ایران به توافق هسته ای عمل ‏كرده و به آن پایبند بوده است.‏
بر اساس قانون آمریكا، دولت این كشور موظف است كه هر 90 روز یك بار، به كنگره درباره پایبندی ایران به برجام گزارش دهد.‏
این دومین بار است كه دولت ترامپ با وجود حملاتش به برجام، ناگزیر به اعتراف به پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش ‏در توافق هسته ای می شود.‏
با این حال دولت آمریكا روز گذشته (سه شنبه)، یك روز پس از تایید پایبندی ایران به برجام ، 18 فرد و نهاد را به بهانه برنامه موشكی ایران و تحولات منطقه ای، به فهرست تحریم‌های ایران اضافه كرد تا نشان دهد كه همچنان بر تصور اشتباه خود در باره كارآمدی تحریم ها، باور دارد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب گذشته در اندیشكده شورای روابط خارجی، با اعلام اینكه تصویب طرح تحریم در كنگره، بطور حتم نقض برجام است، گفت: متاسفانه آمریكا تحریم را یك دارایی می داند و به آنها می افزاید و روزی كه بخواهد سیاست خود را تغییر دهد خود را در تار عنكبوتی می یابد كه خود اسیر آن خواهد بود.
توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) حاصل مذاكراتی دشوار و طولانی بود كه بدون احتساب سوابق ‏بحث با تروییكای اروپایی، دستكم از توافق نوامبر 2013 ژنو، به مدت حدود 20 ماه ادامه داشت تا سرانجام در 14 ژوییه ‏‏2015 (23 تیر 94) در وین به نتیجه رسید‎.
اروپام **1302**1486**مترجم: بهروز وفاداری**انتشار: محسن شریفی**