۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷
کد خبر: 82607453
T T
۰ نفر

آرامش بازار برنج مازندران در فصل برداشت شالي

۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷
کد خبر: 82607453
آرامش بازار برنج مازندران در فصل برداشت شالي

ساري - ايرنا - همزمان با برداشت شالي و عرضه برنج نو در شاليكوبي هاي ، آرامش مثبت به نفع برنج كاران در بازار اين محصول در مازندران برقرار است و محصولات نوبرانه با اندكي افزايش قيمت در بازار عرضه مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هم اكنون هر كيلوگرم برنج طارم محلي كه در مناطق غربي و مركزي مازندران وارد شاليكوبي ها شده به قيمت 100 تا 110 هزار ريال بسته به مرغوبيت و درصد شكستگي به صورت عمده عرضه مي شود.
پارسال در فصل برداشت قيمت عمده فروشي هركيلوگرم برنج طارم محلي در مازندران حدود 90 هزار ريال بود.
آرامش يافتن بازار برنج در مازندران در فصل برداشت مرهون سياست هاي دولت يازدهم بوده است كه در 2 سال گذشته ورود برنج خارجي به بازار را همزمان با برداشت ممنوع كرد تا دسترنج يك ساله برنجكاران را دلالان و سودجويان با آشفته كردن بازار به جيب نزنند.
تا پيش از اعمال اين سياست ، كشاورزان برنج كار مازندران در يك روند نزولي قيمت ، محصولشان را وارد بازار مي كردند و دلالان با خريد و انبار كردن آن ، سود هنگفتي در پايان فصل برداشت بويژه پائيز و زمستان نصيب خود مي كردند.
كشاورزان مازندران به همراه كشاورزان استان گيلان 80 درصد برنج توليدي كشور را در اختيار دارند كه از اين ميزان 42 درصد مربوط به مازندران است .
ارقام طارم محلي ، صدري ، هاشمي و دم سياه به عنوان رقم هاي كم محصول كيفي زبانزد مردم كشور است و استقبال براي توليد و خريد اين ارقام همواره وجود دارد.
نخستين كمباين برداشت امسال بيست و يكم تير ماه براي درو شالي از نوع طارم محلي وارد شاليزارهاي شهرستان قائمشهر در مركز مازندران شد.
گزارش هاي ميداني خبرنگاران ايرنا پس از 10 روز از نخستين برداشت شالي از شهرستان هاي بابل ، فريدونكنار، آمل و محمودآباد نشان مي دهد كه امسال نيز بازار برنج در شاليكوبي هاي مازندران از آرامش خوبي برخوردار بوده و اين محصول با افزايش ناچيزي در قيمت نسبت به سال قبل عرضه مي شود.
** پايان تنش قيمتي
هر چند هنوز بازار برنج به دليل عرضه كم رونق ندارد ،اما قيمت اين محصول حالت تنش زا و غير واقعي به خود نگرفته است.
يكي ازسهامداران شاليكوبي مستقر در بخش لاله آباد بابل گفت : هر چند هنوز مقدار كمي از شالي هاي طارم محلي صدري و هاشمي به شاليكوبي هاي منطقه آمده است ،اما ميانگين قيمت هر كيلو برنج نو 105تا 110 هزار ريال است.
حميد موسوي اضافه كرد : بررسي ها نشان مي دهد كه كشاورزان از وضعيت قيمت فعلي برنج راضي هستند و با علاقه محصول خودشان را عرضه مي كنند.
وي با بيان اينكه از سه سال پيش قيمت برنج برخلاف سال هاي پيش از آن در زمان برداشت تا پايان برداشت ثبات داشته است، گفت : به همين دليل شاليكاران بدون دغدغه و با آرامش خاطر محصول خود را به فروش مي رسانند.
روح الله ميركاني يكي از شاليكاران روستاي آهنگركلا بخش مركزي فريدونكنار هم به خبرنگار ايرنا گفت : با توجه به وضعيت مناسب آب و هوايي ، كشت برنج در شرايط خوبي صورت گرفت و كيفيت شالي نيز مرغوبتر از سال قبل است.
** مرغوبيت و سلامت
وي با بيان اينكه امسال مرحله اول سمپاشي عليه آفت كرم ساقه خوار صورت نگرفته است ، افزود : امسال هزينه هاي شخم وشيار ، خريد نهاده هاي كشاورزي و دستمزدها نسبت به سال قبل تقريبا برابر بوده است.
اين كشاورز مازندراني وضعيت روان آب هاي رودخانه هاي مازندران در سال زراعي جاري را مناسب تر از سال گذشته عنوان كرد و گفت : هم اكنون شرايط براي كشت دوم برنج مهياست .
وي با بيان اينكه قيمت برنج طارم محلي در سه سال اخير بدون نوسان در زمان برداشت و پس از برداشت بوده و تغيير چنداني نكرده است ، افزود : ثبات قيمت محصولات كشاورزي همواره كشاورزان را خرسند مي كند و از اينكه محصولشان پس از برداشت افزايش نمي يابد، خوشحال مي شوند.
اسماعيل كياني يكي ديگر از شاليكاران بخش دابودشت شهرستان آمل هم قيمت 110 هزار ريالي هر كيلوگرم برنج در شاليكوبي ها به صورت عمده فروشي را براي كشاورزان مناسب دانست و گفت : هر سال با ورود امكانات و تجهيزات پيشرفته ، كشاورزي سهل تر و كم هزينه تر مي شود.
وي با اشاره به اينكه فروش محصولات كشاورزي همواره از دغدغه هاي جدي كشاورزان بوده است ، افزود : با ساماندهي بازار ، بويژه كنترل واردات و توزيع برنج هاي خارجي ، بازار برنج از ثبات خاصي برخوردار شده است كه اين امر به نفع كشاورزان و مصرف كنندگان است.
** پايان دغدغه كشاورزان
محمد رضا ضيايي مدير جهاد كشاورزي فريدونكنار نيز قيمت برنج نو در اين منطقه را رضايبخش توصيف كرد و گفت : ساماندهي و كنترل واردات و ساماندهي زمان توزيع برنج هاي خارجي و از همه مهم تر مقدار واردات در سه سال اخير سبب شد تا نوسان قيمت برنج داخلي به عنوان مهم ترين دغدغه شاليكاران ، از بين برود.
وي با اشاره به اين نكته كه قيمت برنج نو در زمان برداشت تا 6 ماه بعد از آن نيز ثابت مي ماند ، افزود : هر چند عرضه و تقاضا و نقش تاثير گذار آن در قيمت يك اصل در اقتصاد است ، اما با مديريت صحيح دولت يازدهم شاهد تثبيت قيمت اين محصول استراتژيك هستيم.
ضيايي با بيان اينكه هر ساله صد درصد 6 هزار هكتار زمين شاليزاري فريدونكنار زير كشت برنج طارم محلي ، صدري و هاشمي مي رود ، گفت : با توجه به برند برنج فريدونكنار به لحاظ كيفي ، قيمت اين محصول در اين منطقه در هر كيلو گرم 400 تا 500تومان بيشتر از ديگر مناطق استان مازندران است.
وي متوسط قيمت برنج طارم را در منطقه 100تا 110 هزار ريال اعلام كرد و اظهار داشت : اين رقم نسبت به سال قبل افزايش ناچيزي داشته است كه البته مورد رضايت كشاورزان و در واقع مقرون به صرفه است.
مدير جهاد كشاورزي فريدونكنار به گسترش كشت دوم به 2 روش نشاي مجدد و يا پرورش ساقه شالي (دونوچ ) در شاليزارهاي مازندران اشاره كرد و گفت : 70درصد زمين هاي اين منطقه دوباره كشت مي شود.
احمد صادقي مدير جهاد كشاورزي شهرستان محمودآباد نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا قيمت 100تا 110هزار ريال برنج نو طارم محلي را مقرون به صرفه براي كشاورزان دانست و گفت : اينكه با افزايش عرضه قيمت پايين تر از اين مقدار بيايد امري طبيعي است اما به طور يقين محسوس نخواهد بود.
وي به وجود حدود 18 هزار هكتار زمين شاليزاري در اين شهرستان اشاره كرد و افزود : با سياست هاي اقتصادي دولت تدبير و اميد در مقوله واردات و زمان توزيع برنج هاي خارجي ، نوسان قيمت ديگر دغدغه شاليكاران مازندران نيست ،بلكه امروز شاليكاران در صدد اجراي طرح هاي تسطيح و تجهيز ، مكانيزاسيون و انجام كشاورزي مهندسي هستند.
بر اساس آمار سازمان جهاد كشاورزي مازندران امسال 213 هزار هكتار از زمين هاي استان زير كشت برنج رفته است و تاكنون حدود يكهزار هكتار آن نيز برداشت شد.
پيش بيني مي شود امسال 40 هزار هكتار از شاليزارهاي استان دوباره نشا كاري و در 60 هزار هكتار نيز برنج دونوچ پرورش داده شود.
با احتساب مجموع كشت اول و دوم در شاليزراهاي مازندران ، پيش بيني مي شود امسال بيش از يك ميليون و 300 هزار تن شلتوك در اين استان توليد شود كه حدود هشت درصد بيشتر از سال قبل است .
خبرنگار : سيد رضا هاشمي كروئي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
6990/1654