۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۰۴
کد خبر: 82608269
T T
۰ نفر
53 درصد ترك تحصیل دانش آموزان به مشكلات اقتصادی برمی گردد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، فقر اقتصادی را یكی از دلایل مهم ترك تحصیل دانست و گفت: 53 درصد ترك تحصیل افراد مربوط به مشكلات اقتصادی و مالی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی باقر زاده روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همكاری میان سازمان نهضت سواد آموزی و كمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار داشت: 35 درصد ترك تحصیل افراد به مسائل فرهنگی برمی گردد و مسائل مربوط به آموزش و پرورش نیز عامل 12 تا 15 درصد ترك تحصیل دانش آموزان است.
وی آموزش كودكان لازم التعلیم را از اولویت های جدی آموزش و پرورش عنوان كرد و گفت: كودكان 6 تا 11 سال (لازم التعلیم) در دوره ابتدایی تحصیل می كننددنبال می شود و هم اكنون 98 درصد آنها زیر پوشش آموزش و پرورش هستند.
باقرزاده یادآور شد: طبق قانون، ارائه آموزش های نهضت سوادآموزی رایگان است و به افراد بی سواد بین 10 تا 49 سال كه دوره سواد آموزی طی كنند، سالانه مبلغ یك میلیون و396 هزار ریال پاداش دوره یك ساله به آنان پرداخت می شود.
به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، در سالهای اخیر 2.85 درصد به نرخ باسوادی در كشور افزوده شده و یك میلیون و 113 هزار و 700 مورد از آمارهای بیسوادی كاسته شده و اكنون آمار بی سوادان زیر 50 سال ایران، دو میلیون و 690 هزار نفر است كه البته بخشی از آنها اتباع خارجی و بخشی دیگر سوادناپذیرند.
باقر زاده، آمار بی سوادان مطلق در ایران را پنج درصد اعلام و ابراز امیدواری كرد در آینده نزدیك یك میلیون و 600 هزار ایرانی سواد پذیر بی سواد، زیر پوشش نهضت سوادآموزی قرار گیرند.
رئیس كمیته امداد امام خمینی در این نشست با اعلام آمار 300 هزار دانش آموز و 70 هزار دانشجو كه از سوی كمیته امداد امام (ره) هزینه تحصیل دریافت می كنند، اظهار كرد: برای رفع بی سوادی افراد بازمانده از تحصیل در همه استان ها تلاش خواهیم كرد و تمامی هزینه آن را پرداخت می كنیم.
پرویز فتاح گفت: روال كمیته امداد باید براساس رفع بی سوادی باشد، هرچند باید ریشه های بی سوادی را خارج از كمیته امداد پیگیری كرد و با تجزیه و تحلیل عوامل آن به مبارزه با بی سوادی در بین مددجویان رفت.
وی با بیان اینكه بی سوادی از همه محرومیت ها بدتر است و باید به طور جدی به آن پرداخت، افزود: وجود افراد بی سواد برای جامعه و به ویژه برای نظام اسلامی مایوس كننده خواهد بود و لذا باید با قاطعیت و نظارت بر آموزش بی سوادان از گسترش بی سوادی جلوگیری كرد.
به گفته فتاح، هزینه رفع بی سوادی 50 هزار نفر مددجو از بخش بودجه فرهنگی این كمیته امام خمینی (ره) از جمله تهیه لباس كتاب و جزوه های سواد آموزی
تامین شده است.
در این مراسم، رئیسان سازمان نهضت سواد آموزی و كمیته امداد امام خمینی (ره) تفاهم نامه همكاری با موضوع آموزش مددجویان بی سواد امضا كردند و به این ترتیب، آموزش سواد به 50 هزار مددجوی كمیته امداد در دستور كار قرار گرفت.
فراهنگ **1085** 1417 **1055
خبرنگار:سید مهدی حسینی**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر