۳ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۲
کد خبر: 82609113
T T
۰ نفر
رئیس سازمان پزشكی قانونی:جسدی برای تامین نیازهای آموزشی وارد كشور نمی شود

تهران - ایرنا - رئیس سازمان پزشكی قانونی گفت: هیچگونه واردات جسد برای تامین نیازهای آموزشی دانشگاه های علوم پزشكی و بیمارستان ها نداریم و این نیاز بیشتر از طریق اهدای جسد تامین می شود.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اجتماعی ایرنا از سازمان پزشكی قانونی، در تمامی دانشگاه ‌های علوم پزشكی جهان برای آشنایی پزشكان و برخی كادر درمانی، كالبدگشایی برای آموزش ارگان ها و اعضای داخلی بدن صورت می‌ گیرد ،علاوه بر كالبدگشایی جسد، معاینه ظاهری جسد و استخوان‌ شناسی نیز از آموزش های دوره پزشكی است كه به مجموعه این علوم آناتومی گفته می‌ شود.
كالبدگشایی( autopsy) معاینه و بررسی بدن فرد مرده از طریق برش و آزمایش برای تعیین علت مرگ یا تعیین ماهیت تغییرات آسیب‌شناختی است.
به طور معمول این كار با اهداف قانونی یا علمی و توسط پزشك متخصص آسیب شناس یا متخصص پزشكی قانونی در ایران در سازمان پزشكی قانونی انجام می‌گیرد.
كالبدگشایی علمی در دانشگاه ها و مراكز علمی با اهداف تحقیقاتی، آموزشی صورت می گیرد ولی كالبدگشایی قانونی اغلب در مراكز پزشكی قانونی و با حكم دادگاه برای تعیین علت مرگ و صدورگواهی فوت (در موارد مشكوك یا موارد دارای پرونده قضایی) انجام می شود.
برای كسب اطلاعاتی از نحوه تامین اجساد برای نیازهای آموزشی دانشگاه ها به سراغ دكتر احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشكی قانونی رفتیم و در این گفت و گو به سئوالات متداول و برخی از شایعات مانند واردات جسد پاسخ داده شده است.

** به ‌هیچ‌وجه موضوع خرید و فروش و واردات جسد مطرح نیست
شجاعی گفت: اجسادی كه برای تشریح در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد.
وی افزود: بسیاری از این اجساد مورد تشریح، اهدایی هستند و افرادی كه از قبل فرم اهدا را پر كردند، بعد از مرگ جسد آنها طبق خواسته خودشان برای تشریح در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان پزشكی قانونی ادامه داد :بخشی از این اجساد برای مقاصد آموزشی دانشگاه ها از طریق اجساد مجهول‌الهویه یا ناشناس تهیه می شود.
وی تاكید كرد: در مورد اجساد مجهول‌الهویه باید 6 ماه زمان بگذرد و اعلام‌های قانونی از طرق مختلف صورت گیرد و اگر بعد از 6 ماه هیچ‌كس سراغ آن نیایید و آنها شناسایی نشدند با حكم مرجع قضایی برای تشریح قابل استفاده است كه این موارد شامل تعداد اندكی می شود.
شجاعی با اشاره به اینكه قبل از انقلاب موضوع واردات جسد مطرح شده بود و چند سال پیش هم با دو شركت خصوصی كه داخلی هم بودند مذاكراتی را در خصوص تامین جسد مطرح شد ،اما تا كنون خبری از این شركت و همكاری آنها نشده است.
وی خاطر نشان كرد:سازمان پزشكی قانونی مذاكراتی را در این خصوص با پزشكی قانونی برخی كشورها برای تامین جسد انجام داده است كه هنوز نتیجه نداده است و منتظر پاسخ هستیم و درصورت موافقت، هزینه های آنها را دانشگاه ها پرداخت می كنند.
وی تصریح كرد: خرید جسد ،انتقال و مومیایی كردن آن هزینه دارد كه باید پرداخت شود.
رئیس سازمان پزشكی قانونی باتاكید بر رد واردات جسد گفت: در حال حاضر به میزان خیلی كم و محدود نیاز به جسد در دانشگاه ها برای كالبد گشایی علمی و آموزشی داریم و یك جسد شاید برای یك دوره یك ساله آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

**برای اهدای جسد باید فرهنگ سازی شود
شجاعی ادامه داد:برای اهدای جسد باید فرهنگ سازی شود و براساس فتواهای مراجع تقلید مانند رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) اهدای جسد می تواند برای امر آموزش انجام شود، زیرا در جهت درمان و نجات جان انسان ها انجام می شود.
وی با بیان اینكه در حال حاضر سالانه 10تا 20 اهدای جسد در كشور انجام می شود، گفت :این اهدا بیشتر در استان های بزرگ شاهدیم و بیشتر هم توسط افراد تحصیل كرده و افرادی كه در این خصوص توجیه هستند، انجام می شود.
شجاعی تاكید كرد: تشویق افراد برای اهدای جسد و ارائه بسته های تشویقی مثل پرداخت مبالغی به خانواده های این افراد از راهكارهای رفع این موضوع است.
وی درخصوص اینكه اجسادی كه در پزشكی قانونی تشریح می شوند ،آیا می تواند برای ارائه آموزش در دانشگاه ها مورد استفاده قرار گیرد، نیز گفت : اجسادی كه به پزشكی قانونی ارجاع داده می شود به منظور تعیین علت فوت است و به هیچ عنوان برای ارائه آموزش مورد استفاده قرار نمی گیرد ،اما می توانیم پیشنهاد كنیم،كه دانشجویان دانشگاه ها در سالن تشریح پزشكی قانونی حاضر شوند و تشریح را ازنزدیك ببینند و از نظرات كارشناسی ،كارشناسان پزشكی قانونی استفاده كنند و هیچ عنوان آموزشی عملا در كار نیست.
اجتمام **2181**1569** خبرنگار: ناهید حاجی خانی **انتشار: علی حبیبی
آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej