۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۰۸
کد خبر: 82617555
T T
۰ نفر
رییس اتاق بازرگانی نجف اشرف خواستار حضور فعال ایران در سازندگی عراق شد

نجف -ایرنا- رییس اتاق بازرگانی نجف اشرف خواستار حضور فعال شركت ها و سرمایه داران ایرانی در مرحله سازندگی عراق شد.

به گزارش ایرنا، زهیر محمدرضا شربه' در توصیف ظرفیت های كاری عراق از آن به عنوان یك فرصت طلایی برای شركت ها و بازرگانان ایرانی یاد كرد.
وی روز سه شنبه درهمایش مشترك بازرگانان ایران و عراق در نجف اشرف گفت : با توجه به پیروزی عراق بر تروریسم و آزادی موصل، پیش بینی می شود كه عراق از ابتدای 2018 وارد مرحله سازندگی شود و ضروری است كه شركت ها و بازرگانان ایرانی این فرصت را از دست ندهند.
وی افزود: با شروع مرحله سازندگی یك تحرك اقتصادی پویا درعراق ایجاد خواهد شد و ضروری است كه شركت ها و بازرگانان ایرانی از مرحله تجارت كالا كه در طول سنوات گذشته با عراق تعامل داشته اند، خود را آماده ورود به مرحله گسترده تری از همكاری های اقتصادی كنند.
شربه ازمرحله جدید به عنوان مرحله سرمایه گذاری مشترك در بخش های سازندگی و صنایع یاد كرد و افزود : باید در تعامل تجاری بین دو كشور در آستانه ورود عراق به مرحله جدید اقتصادی، تجدید نظر شود.
وی تاكید كرد: عراق ترجیح می دهد شركت های خارجی كه قصد فعالیت درعراق دارند به صورت یكجانبه عمل نكنند بلكه با مشاركت طرف عراقی همراه باشد و طرف عراقی با توجه به شناختی كه از كشورش دارد، می تواند كمك بیشتری كند و تضمین كننده فعالیت اقتصادی باشد.
رییس اتاق بازرگانی نجف اشرف گسترش فعالیت های بانكی بین دو كشور را از ضرورت های افزایش تعاملات تجاری بین دو كشور دانست و گفت كه بانك های ایرانی موجود درعراق درحال حاضر در حوزه پشتیبانی از فعالیت های تجارتی بین دو كشور نقش محدودی دارند.
شربه همچنین خواستار توسعه كار رایزنی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران شد و از شركت های ایرانی خواست كه در شرح كالاها در سایت های اینترنتی خود، به زبان عربی یا حداقل زبان انگلیسی اهتمام ورزند.
نماینده استاندار نجف نیز در این همایش با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران كه در كنار عراق در جنگ با تروریسم در طول سنوات گذشته ایستاد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همان طور كه درجنگ با داعش در كنارعراق بود، در مرحله توسعه اقتصادی پساداعش نیز در كنارعراق بماند.
'عباس العلیوی' افزود: استان نجف دارای ثروت های طبیعی به ویژه در مناطق غربی این استان در زمینه سیلیكات و فسفات و شن است و علاوه بر آن، اراضی حاصلخیز این استان برای فعالیت های كشاورزی مناسب است.
وی یكی از فرصت های سرمایه گذاری را احداث دو كارخانه سیمان با سرمایه گذاری 400 میلیون دلار در این استان ذكر كرد.
'درغام گیگو' رییس هیات سرمایه گذاری در استان نجف نیز گفت: این هیات تاكنون بیش از 200 مجوز سرمایه گذاری در نجف صادر كرده است.
به گفته وی، استان نجف دارای فرصت های سرمایه گذاری فراوانی است و از سرمایه داران و فعالان اقتصادی ایرانی برای سرمایه گذاری در این فرصت ها دعوت به عمل می آورد.
سركنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان نجف نیز رفت و آمد پنج میلیون زائر و گردشگر بین دو كشور را بستر مناسب برای توسعه همكاری های همه جانبه به ویژه در زمینه اقتصادی دانست.
'سیدعبدالرحیم ساداتی فر' استمرار جلسات بین بازرگانان دو كشور، برگزاری نمایشگاه های تجاری و ایجاد مراكز فروش و فروشگاه های زنجیره ای را در توسعه همكاری اقتصادی بین دو كشور مهم ارزیابی كرد.
رییس اتاق مشترك بازرگانی، صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران و عراق نیز در این همایش ضمن تبریك پیروزی های ملت عراق بر تروریسم داعشی گفت كه دو كشور و دو ملت ایران و عراق علاقه مند به همكاری های اقتصادی بلند مدت و مبتنی بر سرمایه گذار پایدار هستند.
'یحیی آل اسحاق' تاكید كرد: طبق پیش بینی ها انتظار می رود كه عراق تا 15 سال آتی در منطقه خاورمیانه، ظرفیت اول كار را داشته باشد.
وی از عراق به عنوان یك فرصت طلایی برای شركت ها و بازرگانان ایرانی یاد كرد و گفت كه این كشور فرصت های سرمایه گذاری های بالایی دارد.
آل اسحاق افزود: جمهوری اسلامی ایران از نظر فنی، كیفی و قیمت و سطح استاندار فناورِی، توانایی علمی و فنی لازم را برای جوابگویی به نیازهای عراق در بخش های مختلف دارد.
به گفته وی، درسنوات گذشته مساله امنیت یكی ازموانع اصلی در گسترش همكاری های لازم اقتصادی بین دو كشور بوده كه اكنون این مساله درحال برطرف شدن است.
به اعتقاد آل اسحاق تضمین های لازم بلند مدت در حوزه همكاری اقتصادی، فعال كردن بانك ها، برطرف كردن بروكراسی های اداری، ایجاد نظام بیمه بین دو كشور، توسعه حمل ونقل و تسهیل صدور روادیدها و شناخت فرصت های دو كشور از عوامل مهم درگسترش همكاری بین دو كشور است.
وی افزود:هیات بازرگانی ایرانی كه به عراق سفر كرده شامل بخش های صنایع غذایی، كشاورزی و تره بار، كاشی و سرامیك، سیمان، مصالح ساختمانی، شیرآلات ساختمانی، نساجی، بانك، قطعات فولادی، آهن آلات و انرژی است.
این همایش با همكاری اتاق بازرگانی نجف اشرف و اتاق مشترك بازرگانی، صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران و عراق برگزار شد و بازرگانان و صنعت گرانی از دو كشور در آن شركت كردند.
درپایان این همایش یك یادداشت تفاهم همكاری مشترك بین اتاق بازرگانی نجف اشرف و اتاق مشترك بازرگانی، صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران و عراق امضا شد.
این هیات بازرگانی ایرانی قرار است فردا(چهارشنبه) در كربلای معلا با بازرگانان و سرمایه داران این استان دیدار و گفت وگو و همایش مشابهی برگزار كند.
خاورم *4*353*1770*1408** 1064
تنظیم كننده: اكرم كرمی ** انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده
۰ نفر