توضیحات متهم ردیف سوم درباره میزان نقش و حضور او در بانك اف آی آی بی بابك زنجانی

تهران - ایرنا - متهم ردیف سوم پرونده نفتی در ادامه دفاعیات خود درباره میزان نقش و حضورش در بانك اف آی آی بی، ادعا كرد كه صددرصد سهام این بانك به 'كنت بانك' بابك زنجانی تعلق داشته است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار قضایی ایرنا، نهممین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده نفتی در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شد.
در این جلسه متهم ردیف سوم پرونده نفتی بعد از اعلام رسمی جلسه علنی دادگاه توسط قاضی مقیسه رئیس دادگاه و دعوت حضار به نظم با استناد به موادی از قانون آیین دادرسی كیفری با حضور در جایگاه به دفاع در برابر اتهاماتی پرداخت كه در جلسه قبل توسط نماینده دادستان قرائت شد.
رضا نجفی نماینده دادستان اتهامات حمید فلاح هروی را طبق كیفرخواست، افساد فی الارض از طریق مشاركت در اخلال نظام اقتصادی با علم به ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و مشاركت عالمانه و عامدانه برای جعل، استفاده از پولشویی و كلاهبرداری؛ مشاركت در كلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی به مبلغ 444 میلیارد ین ژاپن و شركت نفت اچ كی به مبلغ یك میلیارد و 100 میلیون یورو؛ مشاركت در پولشویی به مبلغ 148 میلیارد و 136 میلیون ریال از طریق تملك عواید حاصل از جرم، اعلام كرده بود.
قاضی محمد مقیسه با تفهیم مجدد اتهام متهم ردیف سوم پرونده نفتی از او خواست ضمن به حاشیه نرفتن در جایگاه حاضر شده و به ادامه دفاعیات خود در برابر اتهامات وارده بپردازد.
حمید فلاح هروی با حضور در جایگاه در ادامه دفاعیات خود از جلسه گذشته ، گفت: در كیفرخواست ادعا شده بنده در تاسیس بانك اف.آی.آی.بی. نقش داشته ام كه قبلا هم عرض كرده ام بانك قبل از حضور من توسط بابك زنجانی تاسیس شده بود.
وی با بیان اینكه نه فروشندگان بانك را می شناختم و نه آنها را دیده ام ، ادامه داد: بابك زنجانی در جلد 16 پرونده درباره نقش من گفته بود كه من فقط با او همراه بودم و نقش عملیاتی نداشتم و همه تصمیم گیری با بابك بود.
این متهم اضافه كرد: براساس ادله نماینده دادستان در جلسه قبل كه برگه ای را به عنوان سند در دست گرفته و اعلام كرده بود بنده سهامدار اف.آی.آی.بی هستم، باید پاسخ دهم كه در این برگه مقابل اسم من و كلمه دایركتوری ، ترجمه سهام دار آورده شده است درحالیكه دایركتور می تواند سهامدار باشد اما در اینجا به معنای عضو هیات مدیره است. پس آن نامه ، ادله غیرواقعی است.
فلاح هروی با بالا بردن برگه ای در دست خود اعلام كرد : براساس این سند ، صد در صد سهام بانك اف.آی.آی.بی متعلق به ارزش بانك یا همان كنت بانك بابك زنجانی است.
وی با بیان اینكه عضویت در هیات مدیره بانك ها در مالزی و دیگر كشورها ، شرایط خاص خود را دارد ، اظهار كرد: شرط نخست عضویت در هیات مدیره بانك ها، تابعیت و اقامت است و از آنجا كه ایرانی ها تابعیت و اقامت در كشور دیگر را ندارند، نمی توانند عضو هیات مدیره شوند.
وی ، شرط دیگر را داشتن رزومه بانكی عنوان كرد و افزود: بنده این شرایط را هم نداشتم و حتی بابك زنجانی هم به دلیل نداشتن شرایط در عضویت هیات مدیره بانك ها ، 26 دسامبر 2012 از هیات مدیره آن خارج شد .
قاضی مقیسه در این هنگام خطاب به متهم گفت: برداشت شما از مدارك این است كه در برائت از خود قدم برمی دارید درحالیكه بابك زنجانی در اظهارات خود آورده است 'ایشان (فلاح هروی) از بدو تاسیس بانك های كنت و اف.آی.آی.بی در همه سفرها با من بوده و در زمان مشاركت بانك ملت ، ایشان جزو هیات مدیره پوششی بود ؛ در همه مجموعه هلدینگ با من فعالیت می كرد و قرار بود دو درصد سود حاصله به او پرداخت شود.' و این موضوع در رای دیوان عالی نیز تاكید شده است.
قاضی در ادامه سخنان خود با استناد با صفحه 50 جلد 13 پرونده خطاب به متهم ردیف سوم، ادامه داد: پنج میلیون یورو از محل فروش بانك اف.آی.آی.بی طبق اقرار خود شما به شما پرداخت شد؛ این پول را چرا به شما دادند ، آیا شما اسكورت بودید .
رئیس دادگاه گفت: امضای شما در قرارداد فروش 60 درصد سهام بانك اف.آی.آی.بی به بانك ملت ، اقدامی موثر در استرداد آن بانك و كسب درآمد مجدد ، موجود است طوریكه در صفحه 258 جلد 69 پرونده، اقرار كردید جهت پیگیری امور بانك ، دو سفر به مالزی داشته اید و در صفحه 259 این جلد از پرونده ، اقرار كردید كه در جلسات بانك اف.آی.آی.بی حضور داشتید.
قاضی : چه چیز را انكار می كنید؟
متهم: انكار نكردم ؛ عذر می خواهم جناب قاضی، شما عجله كردید .
قاضی : آیا این محتویات از پرونده را كه خواندم، قبول دارید یا نه؟
متهم: اجازه بدهید جناب قاضی.
قاضی: پاسخ دهید.
متهم: چیزهایی كه نوشتم را قبول دارم و حتی صادقانه گفتم ، نوشتم كه دو سفر نه و چهار سفر به مالزی داشتم.
قاضی: شما كه با صداقت اقرار كردید دیگر در دادگاه و رسانه ها آن را انكار نكنید.
متهم: چرا برداشت غلط را به جای دیگر تعمیم می دهید؟
قاضی : پس نوشته های خود را قبول دارید؟ همراه به چه كسی می گویند؟ آیا همراه به معنای اسكورت است یا شریك؟
متهم: همراه به معنای شریك نمی شود.
قاضی : در همه جلسات شركت كردید و پنج میلیون یورو پول گرفتید، قرارداد را هم امضا كردید .
متهم: آقای قاضی ، پیش داوری كنید؛ اگر می توانید ثابت كنید كه من پنج میلیون یورو گرفت.

در این هنگام نجفی نماینده دادستان خطاب به متهم ردیف سوم گفت: در حساب شما درج شده كه تهاتر شده است.
وكلا در حال پچ پچ كردن بودند ، كه قاضی به یكی از وكلای متهمان گفت: شما حق صحبت ندارید ؛ نظم دادگاه را به هم می زنید ؛ بار دیگر تكرار شود به سلامت بیرون، تعارف هم نداریم .

**نماینده دادستان: با ظاهر الفاظ بازی نكنید / متهم: متاسفانه شما این كار را كردید
نماینده دادستان هم گفت: نه فقط شما ( متهم ردیف سوم) بلكه بابك زنجانی هم شرایط بانكداری را در مالزی نداشته است و عضو هیات مدیره پوششی بود؛ شما بعنوان ایرانی نمی توانستید بانكدار باشید.
وی ادامه داد: می گویید عضو هیات مدیره بودم چه تفاوتی می كند ؛ با ظاهر الفاظ بازی نكنید.
متهم هم پاسخ داد: متاسفانه شما این كار را انجام داده و با ظاهر الفاظ بازی كردید؛ برگه نشان دادید كه سهامدار بودم و الان قبول دارید كه نبودم.
به گزارش ایرنا، فلاح هروی با ادامه دفاعیات مود در نهمین جلسه دادگاه گفت: استدلال دیگر نماینده دادستان این است كه مسئول امنیت سوئیفت در ارزش بانك بودم كه اشتباه است؛ چون شناخت و سابقه ای در این باره ندارم .
وی ادامه داد: استفاده و جعل بابك زنجانی با این مدارك ارایه شده چیز غیر معمولی نیست.
قاضی خطاب به متهم :عضویت در هیات مدیره را نفی كردید؟
متهم: بله
قاضی : اما در پرونده آمده هیات مدیره بودید.
متهم: هیات مدیره پوششی بود.
قاضی: به منافع و مطامعی كه دستاورد ملت بود رسیدید پس دیگر فرقی ندارد پوششی باشد یا غیرپوششی.
**متهم: زنجانی به نام من جعل امضا كرد/ قاضی: بدون اجازه شما نبود
قاضی: شما در صفحه ٦٠ جلد ٣٠ پرونده إقرار كردید ' چون عضو هیات مدیره گروه بودم ، حضور من برای دیگران چشمگیر بود تا مرتب زنجانی به طرف های مقابل بفهماند تنها نیست و تشكیلاتی دنبال این كار است من را علم می كرد.'پس با این اظهارات شماست كه می گویم برای غارت بیت المال تشكیلاتی در كار است.
متهم هم به ادامه دفاعیات خود پرداخت و گفت: مسئول سوئیفت بودن من، دلیل بر مطلع بودنم از امور سوئیفت نیست چون اصلا بلد نیستم.
وی ادامه داد: زنجانی از طریق ارزش بانك به یك بانك اندونزیایی برای جابجایی ٤ میلیون دلار نامه نوشته كه در آن نامه اسم من را قید و امضایم را جعل كرده است.
وی ادامه داد كه آن ، امضای من نیست و قاضی خطاب به او گفت كه اگر امضای شما نیست چرا شكایت نكردید؟
قاضی ادامه داد، در آن زمان نمی شود كه بابك زنجانی بدون اجازه شما امضایتان را جعل كرده باشد، كه متهم پاسخ داد: در تاریخ 9/2/96 وقتی متوجه شدم شكایت كردم.

**نماینده دادستان: طبق گزارش بانك مركز فلاح هروی هماهنگ كننده و از نیروهای امنیتی است
نجفی نماینده دادستان سپس با كسب اجازه از قاضی گفت: بحث مطرح شده درباره گزارش بانك مركزی، بر اساس سند و مدرك است كه طبق این گزارش ، در فرم درخواست سوئیفت اعلام شده است كه آقای فلاح فرد هماهنگ كننده و از نیروهای امنیتی است.
وی خطاب به متهم ادامه داد: موضوع دیگر شما بحث جعل امضا است، چطور شما در دادگاه بدوی ادعای جعل نكردید؛ اما امروز ادعا می‌كنید كه امضای شما جعل شده است.
فلاح هروی متهم ردیف سوم در دفاع از خود بیان كرد: بنده در دادگاه بدوی هم این موضوع را اعلام كردم كه امضا جعلی است اما متاسفانه كسی توجه نكرد. البته بنده درباره آن جعل شكایت كرده‌ام.
وی افزود: بحثی كه درباره هیئت مدیره پوششی مطرح می‌شود صرفا در راستای یك نامه از طرف زنجانی به بانك خارجی بوده است.
قاضی مقیسه در واكنش به اظهارات متهم ردیف سوم گفت: اقای فلاح شما یك انسان زیرك و باهوش بوده ‌اید و برای كسب منفعت دور هم جمع شده‌اید ؛ پس نگویید كه نامه‌ها صوری و امضاها جعلی بوده است. خود شما در اظهارات خود گفته بودید در چند جلسه از معامله بانك خارجی حضور داشتید و كسی بودید كه از آغاز عملیات اجرای خرید و فروش‌ها در جلسات حضور داشتید. شما در جلسه مورخه 7/4/91 در جلسه‌ای كه با حضور چند تن از وزرا و رئیس بانك مركزی بر گزار شده است شركت كردید.
رئیس دادگاه ادامه داد: تمام جزء جزء هزینه‌های زندگی شما توسط زنجانی از پول بیت المال پرداخت شده است. مثلا هزینه بلیط سفرهای مالزی، خرید بلیط به سفر مالزی برای دختر و داماد شما، هزینه پول ماساژور و حتی هزینه خرید روكش صندلی خودروی شما توسط زنجانی از پول بیت المال پرداخت شده است و اینها نشان می‌دهد كه شما برای زنجانی آدم مهمی بوده‌ اید؛ با این همه نم توانید صرفا نقش همراه داشته باشید.
فلاح هروی هم به دنبال این اظهارات قاضی گفت: اگر اجازه دهید بنده تك تك این موارد را توضیح می‌دهم. بنده در جلسات به درخواست و دعوت آقای زنجانی شركت می‌كردم.
قاضی مقیسه : مگر می‌شود كسی كه سمتی ندارد در این جلسات مهم شركت كند. مگر می شود كه یك شخص همراه مثلاً محافظ حق امضا داشته باشد.
هروی :من در آن جلسات همراه آقای زنجانی به عنوان مشاور حضور پیدا می‌كردم. همراه بودن من صرفاً به معنی داشتن حق در اظهار نظر بوده است چون من كارشناس بورس و سرمایه گذاری بوده‌ام.
قاضی: اینكه می‌گویید كه صرفا همراه بوده ام و حق امضا هم داشته ‌اید قابل درك نیست. مثلا در این دادگاه قاضی دوم همراه من است كه در مسیر پرونده در جلسه حضور دارد. این بدین معنی است كه چون نقش مهمی در رسیدگی دارد صاحب امضا است و با وجود قاضی دوم دادگاه رسمیت پیدا می ‌كند. بنابراین من نمی‌توانم بگویم كه قاضی دوم صرفا همراه من در این جلسه بوده است چون او در رسیدگی به پرونده نقش مهمی در دادگاه دارد؛ شما مگر كارشناس نفت یا امور بانكی بوده‌اید كه در آن جلسات حاضر می ‌شدید. حرف من این است كه شما در آن جلسات نقشی مشاركتی داشته‌اید و صرفا عنوان همراه كننده نداشته‌اید.
قاضی مقیسه خطاب به متهم: اصلا مگر شما مدرك تحصیلی تان چیست كه به عنوان كارشناس در آن جلسات حضور پیدا می ‌كردید؟
هروی: دكترای صنعت دارم و كارشناس بورس هستم و برای اظهار نظر در این موارد همراه زنجانی بوده‌ام؛ جلسه ای كه در تاریخ هفتم تیرماه سال 91 تشكیل شده بود درباره نفت و واگذاری نفت نبوده بلكه درباره خرید غذا و دارو بوده است.
این متهم ادامه داد: در جلسه قبل هم گفتم نقشی در خرید و فروش بانك اف آی آی بی نداشته ام. بنده به عنوان مشاور در آن جلسات حاضر می شدم و در محتویات جلسات دخالت نمی‌كردم لذا امضای من در آن جلسه مبنای خرید بانك اف آی آی بی نبوده است.
** توضیحات متهم ردیف سوم درباره خرید و فروش سهام بانك اف ای آی بی به بانك ملت
قاضی مقیسه گفت: بر اساس اسناد شما 60 درصد از سهام بانك اف آی آی بی را به بانك ملت به مبلغ 90 میلیون یورو فروخته و بعد از چند ماه با پرداخت 160 میلیون دلار به بانك ملت، این سهام را پس گرفتید و در این باره توضیح دهید.
نجفی نماینده دادستان با تشریح خرید و فروش 60 درصد سهام بانك اف آی آی بی، گفت: در ابتدا این افراد 60 درصد از سهام بانك 4 میلیون دلاری اف آی آی بی را به بانك ملت به قیمت 90 میلیون یورو می‌فروشند. براساس اظهارات مسئولان وقت بانك ملت وقتی می بینند كه سهامشان افزایشی ندارد می گویند كه ما این سهام را نمی‌خواهیم و لذا این افراد مجددا آن سهام را بعد از یكسال از بانك ملت به قیمت 160 میلیون دلار می‌خرند كه البته این مبلغ از پول شركت نیكو توسط زنجانی پرداخت شده است.
متهم ردیف سوم فساد نفتی در این رابطه اظهار كرد: اینكه می‌گویید سهام خرید و فروش شده اصلا صحت ندارد چون سهام اصلا جا به جا نشده بلكه یك تفاهم نامه بین بانك ملت با آقای زنجانی بوده است. یعنی بانك ملت در این خصوص سهمی نگرفته است چون سهام باید از طریق تركیه به بانك ملت منتقل می‌شد كه البته این كار صورت نگرفت و لذا سهامی در واقعیت جا به جا نشده است.
این متهم درباره اینكه عضو هیئت مدیره بوده است عنوان كرد: لفط هیئت مدیره در جایی كاربرد دارد كه شركت ثبت شده باشد اما سندی وجود ندارد كه نشان دهد شركت ثبت شده است و لذا هیئت مدیره ای برای شركتی كه ثبت نشده وجود نداشته است ؛ وقتی كه هیئت مدیره ای وجود نداشته است لفظ پوششی هم برای آن صادق نیست.
وی ادامه داد: ساده ترین و قوی ‌ترین استدلال برای اینكه نقش من در بانك اف آی آی بی مشخص شود مراجعه به دوایر و جاهایی است كه من در آن سمت داشته‌ام، است.
قاضی مقیسه گفت: شما در جلد 30 و در صفحه 60 آن اقرار كرده‌اید كه عضو هیئت مدیره گروه بوده‌اید و زنجانی به خاطر اینكه به طرف مقابل بگوید تنها نیست من را علم می‌كرد. شما بگویید گروه به چه معنی است.
فلاح گفت: من عضو شركت اس سی تی بنكرز بوده‌ام كه كارش شركت وسرمایه گذاری درحوزه‌های مختلفی مثل املاك و كارخانه است.
نجفی با كسب اجازه از ریاست دادگاه درجهت دفاع از كیفرخواست در جایگاه قرار گرفت و گفت: من متاسفم كه به خاطر كتمان شدن حقایق باید بیایم و درجایگاه توضیح دهم.
وی افزد: شركت اس سی تی بنكرز شركتی بود كه تمام عملیات های بانكی و صدور ال سی ها را انجام می داد. در آنجا آقای هروی نایب رئیس هیئت مدیره و همچنین نایب رئیس شركت هواپیمایی قشم، نایب رئیس شركت هتل‌های سورینت بوده است.
نجفی ادامه داد: حرف این است كه شما این همه سمت داشته‌اید اما می گویید كه من سمتی نداشتم. شما در اقرارهای خود گفته اید كه بانك اف آی آی بی عملا كار خاصی نداشت. نماینده بانك ملت هم عملا كاره‌ای نبود و عملیات‌های شركت اس سی تی بنكرز در تهران انجام می‌شد. براساس اظهارات هر حواله‌ای كه منتقل می شد اول در كارگروه مستقر در تهران تست شده سپس انجام می شد. همه اینها بر اساس اظهارات شما بوده است. باید پرسید شما كه این همه اطلاعات دقیق داشته‌اید چطور می‌گویید كه من فقط یك مشاوره دهنده‌ بوده‌ام.
نجفی گفت: آقای زنجانی در خصوص عضویت شما به عنوان عضو پوششی هیئت مدیره اعلام كرده است كه به حساب شما 5 میلیون یورو از محل فروش بانك خارجی به شما پرداخت شده است و این نشان می دهد كه شما دارای منافع و سهم در آن شركت بوده‌اید.
نماینده دادستان ادامه داد: بابك زنجانی در اظهارات خود می‌گوید كه آقای «د.د» رئیس وقت بانك ملت توسط فلاح معرفی شده است. درست است كه صرف معرفی فرد جرم نیست اما وقتی كه این موارد در كنار هم جمع می‌شوند فعل مجرمانه صورت می گیرد.
متهم ردیف سوم با ادامه دفاعیات خود، اظهار كرد: یكی از استدلال های نماینده دادستان این بود كه رئیس وقت بانك ملت توسط من به زنجانی معرفی شده است در حالیكه خود زنجانی در جلسه علنی دادگاه بدوی در تاریخ 26 آبان 94 اعلام كرد كه من هیچ نقشی نداشتم و همه كار بدستور و امضای خودش انجام شد و دادگاه هم اعترافات دیماه 92 زنجانی را مدنظر قرار می دهد كه گفته بود من نقش داشتم؛ تقدم و تاخر در این موارد رعایت نمی شود.
قاضی مقیسه : اظهارات زنجانی را در جهت منفعت خود و اثبت این كه جرمی مرتكب نشده ای، می خوانی؟ آیا اظهارات زنجانی را قبول داری؟
متهم: اظهارات را می خوانم.
قاضی: اینكه خواندی را قبول داری؟
متهم: نماینده دادستان اظهارات زنجانی را خوانده من هم خوانده ام.
قاضی: شما كدام اظهارات را قبول داری؟
متهم: هیچكدام.
قاضی: پس چیزی كه قبول نداری را نخوان.
متهم: خود رئیس وقت بانك ملت اظهار كرده بود كه «س» بخش بین الملل این بانك به دلیل همكاری سریع و ارزان بابك زنجانی با این بانك، خواسته با او همكاری شود و متعجبم از این كه چگونه فرد قانونمداری چون نماینده دادستان در دامن چنین اظهاراتی به راحتی گرفتار می شود؛ در این لحظه قاضی خطاب به متهم گفت: شما در سطح نصیحت نماینده دادستان برنیا و به دفاع از خود در برابر كیفرخواست بپرداز.
وی ادامه داد: هیچكدام از این افراد یعنی نماینده دادستان، قاضی، بازپرس، وكلای شركت های نفت و تامین اجتماعی ذره ای منافع در رسیدگی به جرائم به دست نمی آورند و حاضر نیستند آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشند.
قاضی مقیسه خطاب به متهم اضافه كرد: هر حرفی نزن و به قاضی توهین نكن.
به گزارش ایرنا ، پس از اظهارات قاضی، متهم به ادامه دفاعیات خود پرداخت و گفت: اما درباره تفاهم نامه امضا شده باید بگویم كه سهمی نداشتم كه قاضی از او پرسید آیا قرارداد را امضا كرده است یا نه و متهم هم امضا را تایید كرد.
** بازپس گیری سهام واگذارشده اف آی آی بی به بانك ملت با پول نفت
در این هنگام نماینده شركت نفت با حضور در جایگاه از متهم پرسید كه آیا مطلع بود بابك زنجانی بانك اف آی آی بی را چقدر خریداری كرد و گفت: 60درصد سهام بانكی كه كلا 4 میلیون یورو خریداری شده را به قیمت 90 میلیون یورو به بانك ملت فروختید و دوباره با پول ملت و نفت، بعد از چند ماه 160 میلیون دلار بازپس گرفته شد.
وی ادامه داد: شركت اس سی تی بنكرز هم با یك میلیون تومان سرمایه تاسیس شد و شما حتی اگر عضو غیرموظف بوده اید چرا اعتبار یك میلیارد دلاری به شركت نفت از طریق این شركت یك میلیون تومانی داده اید؟
متهم ردیف سوم پرونده نفتی پاسخ داد: اصلا اطلاع نداشتم سهام چقدر خریداری شد و چقدر به فروش رفت.
قاضی هم گفت: جواب بدهید پس چه چیزی را امضا كرده اید چون می خواهم حكم صادر كنم موضوع را روشن كنید.
رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب ادامه داد: شما بچه مسلمان كه سابقه فعالیت 30 ساله در نظام دارید ، 60 درصد سهام بانك اف آی آی بی را به قیمت 90 میلیون یورو به بانك ملت فروختید.
قاضی خطاب به متهم ادامه داد: آیا قرارداد را اصلا خواندی امضا كردی؟
متهم: نه، نخواندم.
قاضی: چشمانت بسته بود؟ اجبارت كردند كه امضا كنی؟
متهم: چشمهایم باز بود. به اعتبار معاون حقوقی بانك ملت امضا كردم.
قاضی: خودت می دانی همه كذب است، امكان ندارد مسئله به این مهمی را بدون خواندن متن قرارداد امضا كنی.
متهم: نخوانده امضا كردم.قاضی: چه كسانی در جهت دور زدن تحریم به این مملكت كمك كردند، افرادی كه بدون خواندن متن قرارداد آن را امضا می كنند.
متهم: یاد نگرفتن دروغ بگویم.
قاضی: با همن روش می خواستید تحریم را دور بزنید؟
متهم: ربطی ندارد، دلیل دارم.
قاضی: چرا امضا كردید؟
متهم: دارم جواب می دهم ، این آقایان عجله كردند.
قاضی: آنچه كه می خوانی برای خودت می خوانی.
متهم: نمی دانستم؛ چون زنجانی بعد از توافق با بانك ملت در نامه ای به من نوشت كه « 10 میلیون یورو در این معامله سود كرده و 5 میلیون یورو هم به شما(من) می دهم». اگر می دانستم 85 میلیون یورو سود كرده كه به او می گفتم.
در این حین نماینده دادستان گفت: اصلا زنجانی برای همین به شما پاداش داده چون چانه نمی زدید.
متهم ردیف سوم ادامه داد: این تفاهم نامه بود ؛ صد دردصد سهام بانك اف آی آی بی به بانك كنت و صد درصد سهام بانك كنت به شركت كوزمتیك تركیه تعلق دارد كه قرار شد 60درصد سهام كوزمتیك(COSMETIC) به بانك ملت انتقال یابد.
**توقیف 160 میلیون دلار بانك ملت از سوی بازپرس
در این هنگام فلاحتی وكیل متهمان ردیف دوم و سوم با حضور در جایگاه از دادگاه و وكلا پرسید كه آیا همه آقایانی كه به دنبال بیت المال هستند و درست هم هست، به دنبال پول بیت المالی كه به بانك ملت رفته هم هستند و اگر بانكی پول بیت المال را ببرد، اشكالی ندارد؟ كه این پرسش او با واكنش هایی از سوی وكلا، قاضی و نماینده دادستان مواجه شد.
قاضی مقیسه خطاب به این وكیل گفت: شما اصل پرونده را نخواندید و درمورد آن اظهار نظر می كنید؛ بله پیگیر كردند.
نماینده دادستان هم چنین پاسخ داد: تحقیقات مفصلی در این موضوع انجام شده است و حتی در ردیابی وجوه مشخص شد كه پول از شركت نیكو پرداخت شده است. پول به دستور بازپرس در حساب بانك ملت توقیف شد.
ساعت 11:45 است و ظاهرا حال متهم ردیف سوم چندان مساعد نیست و نمی تواند به ادامه دفاعیات بپردازد. از این رو قاضی خطاب به حضار پایان جلسه نهم را اعلام و رسیدگی به پرونده را به جلسه بعد كه فردا سه شنبه برگزار می شود، موكول كرد.
اجتمام** 7329 **9185 ** 1418
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد ** انتشار: مریم برزآبادی
۰ نفر