۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۶
کد خبر: 82639378
T T
۰ نفر
وزير كشور هند:تنش مرزي بين هند و چين در 'دوكلم' بزودي رفع مي شود

دهلي نو-ايرنا- وزير كشور هند ،كاهش تنش با همسايگان را از اولويت هاي مهم سياست خارجي هند عنوان و تصريح كرد تنش مرزي بين دهلي نو و پكن در 'دوكلم' بزودي رفع مي شود.

به گزارش ايرنا،'راجنات سينگ' روز سه شنبه در نشستي در دهلي نو اظهار اميدواري كرد كه پكن نيز با اقدامات مثبت به كاهش تنش مرزي بين دو كشور كمك كند.
وي با بيان اينكه هند نمي خواهد به عنوان كشوري متجاوز شناخته شود تصريح كرد دهلي نو هيچگاه سياست توسعه طلبانه و تهديد آميز را دنبال نكرده است .
وزير كشور هند با اشاره به دعوت 'نارندرا مودي' نخست وزير هند از رهبران كشورهاي همسايه براي شركت در مراسم تحليفش در سال 2014 اظهاركرد اين اقدام نخستين گام براي دوستي با كشورهاي همسايه بود.
وي تصريح كرد پيام هند به كشورهاي همسايه همواره تلاش براي دوستي و صلح و جلوگيري از اختلاف و تفرقه بوده است.
راجنات سينگ در عين حال با اشاره به آمادگي كامل هند براي دفاع از مرزهايش اظهار كرد دهلي نو با تمام قدرت از مرزهاي خود دفاع مي كند.
تنش مرزي بين هند و چين كه از يك ماه پيش در مثلث مرزي هند ،چين و بوتان در 'دوكلم'در بخش شرقي كوههاي هيماليا با احداث جاده مرزي توسط چين و ورود نظاميان هندي به خاك چين آغاز شده است.
كارشناسان نظامي و سياسي با نگراني از افزايش تنش بين هند و چين به عنوان دو قدرت بزرگ دارنده سلاح اتمي ، تنها راه پايان بحران مرزي بين دو كشور را عقب نشيني نيروهاي دو كشور از منطقه مورد مناقشه مي دانند.
دهلي نو و پكن از سال 2003 تاكنون 19 بار يكديگر در خصوص اختلافات مرزي گفت و گو كرده اند ولي اين بار چين مي گويد تا هند نيروهايش را از خاك اين كشور عقب نكشد مذاكره اي در كار نخواهد بود.
هند و چين بيش از چهار هزار كيلومتر مرز مشترك در لداخ ،آرناچال پرادش و سكيم دارند.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلي خليل نژاد