۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۵۶
کد خبر: 82639852
T T
۰ نفر

جنگلی كه می‌سوزد و جنگلبانی كه دست‌هایش خالی است

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۵۶
کد خبر: 82639852
جنگلی كه می‌سوزد و جنگلبانی كه دست‌هایش خالی است

یاسوج- ایرنا- زمان كه از اواخر فصل بهار می‌گذرد و گرمای تابستان خود نمایی می‌كند علف‌ها كم‌كم زرد می‌شود و در این موقع تنها یك چوب كبریت كافی است تا یك جنگل به خاكستر تبدیل شود و این حكایت این روزهای جنگل‌ها و مراتع كهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش ایرنا در این فصل از سال در هر گوشه و هر منطقه از این استان كه پا بگذاری با سرزمین سوخته‌ای روبه رو می‌شوی كه یا فدای غفلت یا تلاش عمدی برای نابودی جنگل توسط نوع بشر شده است.
وقتی آتش به جان درختان تنومند دامنه‌های دنا در زاگرس می‌افتد انگار كه دل جنگلبان آتش گرفته است هرچه درتوان دارد برای خاموشی آتش كه هر لحظه بر فورانش افزوده می‌شود بكار می‌گیرد اما توان وی مقابل حجم آتش به‌حساب نمی‌آید.
در آخرین مورد از آتش سوزی در جنگل‌های كهگیلویه و بویراحمد، مراتع و جنگل‌های منطقه حفاظت شده خامی در شهرستان باشت سه شبانه روز در آتش سوخت و هزاران اصله درخت، درختچه‌های گیاهی و مراتع منطقه به كام آتش رفت.
سالهاست كه برای حفظ طلای سبز در جای‌جای استان چهار فصل كهگیلویه و بویراحمد فریاد جنگلبان‌ها، منابع طبیعی، رسانه و مردم از كمبود امكانات برای مهار آتش سوزی بلند است اما گوشی شنوایی نیست.

**آتش سوزی 300هكتار از جنگل ها در كهگیلویه وبویراحمد
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه و بویراحمد می‌گوید كه حدود 300 هكتار از جنگل‌ها و مراتع این استان در 70 فقره آتش سوزی در سال جاری طعمه حریق شده است.
عزت الله بهشتی فر خسارت ناشی از این میزان آتش سوزی را افزون بر 60 میلیارد ریال ذكر كرد.
كمتر از نیمی از آتش سوزی‌ها در سه نقطه بحرانی جنگل و مرتع استان بوده است.
13نقطه بحرانی با بیشترین میزان آتش سوزی‌ها تاكنون در سطح كهگیلویه و بویراحمد از سوی منابع طبیعی شناسایی شده است.
به گفته بهشتی فر عملیات مهار و حفاظت از جنگل‌های این مناطق بحرانی در اولویت منابع طبیعی استان قرار دارد.
كهگیلویه و بویراحمد یك میلیون و 722 هزار و 800 هكتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد كه از این میزان 999 هزار و 100 هكتار جنگل و 723 هزار و 700 هكتار نیز مرتع است.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه و بویراحمد گفت كه بیش از 90 درصد وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع ملی این استان به‌صورت عمدی و با دخالت‌های مستقیم انسانی است.
بر اساس برآورد اولیه ظرف یك دهه گذشته و از سال 1385 تا ابتدای تیر امسال افزون بر 9هزار هكتار از جنگل‌های این استان طعمه حریق شده است.
این میزان خسارت بر اثر وقوع یكهزار و 114 فقره آتش سوزی ایجاد شده است.
افزون بر یكهزار و 300 هكتار در سال 95 و یكهزار و 200 هكتار نیز در سال 94 بوده است.
كوهستانی و سخت گذر بودن مناطق مختلف كهگیلویه و بویراحمد و كمبود امكانات و تجهیزات لازم، مهار آتش سوزی‌ها را مشكل كرده است كه به نظر می‌رسد ستاد بحران و مسئولان اجرایی در سطح ملی و استانی برای امداد رسانی در این راستا باید كمك بیشتری ارائه دهند.

**نبود چرخبال ضرورت اصلی برای مهار آتش سوزی
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه و بویراحمد گفت كه نبود چرخبال اطفای حریق و كمبود نیروهای قرقبان از موانع اصلی مهار آتش سوزی در مناطق سخت گذر این استان است.
بهشتی فر اظهار داشت: كهگیلویه و بویراحمد با وجود 874 هزار هكتار جنگل و 540 هزار هكتار مرتع به حداقل 300 قرقبان نیاز دارد كه هم اكنون 74 قرقبان در جنگل‌ها و مراتع این استان مشغول خدمت هستند.
وی عنوان كرد كه به دلیل سخت گذر بودن بسیاری از مناطق این استان نیروهای امداد و نجات پس از ساعت‌ها پیاده روی به منطقه بروز حادثه می‌رسند كه این امر در طولانی شدن مهار آتش و افزایش خسارت‌ها نقش مهم دارد.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد كه به دلیل سختی نفس كشیدن در آتش و دود، گرمای زیاد هوا و طولانی بودن مسیرهای سخت گذر در آتش سوزی چند نفر از امدادگران منابع طبیعی امسال مصدوم و یك نفر دیگر به علت شكستگی از ناحیه سر به بیمارستان منتقل شد.
وی تصریح كرد: شیب تند كوه، دسترسی نداشتن به محل عرصه و وجود پرتگاه‌های خطرناك، وزش باد و عدم آنتن‌دهی برای خطوط تلفن همراه در برخی مناطق ضرورت وجود چرخبال برای امداد و نجات در این استان را بیشتر كرده است.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد كه به دلیل سخت گذر بودن بسیاری از مناطق این استان نیروهای امداد و نجات پس از ساعت‌ها پیاده روی به منطقه بروز حادثه می‌رسند كه این امر در طولانی شدن مهار آتش و افزایش خسارت‌ها نقش مهمی دارد.
بهشتی فر با اشاره به اهمیت جنگل‌ها و مراتع در سلامت انسان و حفظ منابع آب و خاك، كشاورزی و گردشگری از رسانه‌های ارتباط جمعی خواست تا برای نهادینه كردن فرهنگ حفظ این گنجینه‌های ارزشمند تلاش بیشتری كنند.
كارشناسان عوامل عمدی و غیرعمدی را مهمترین دلایل آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع كهگیلویه و بویراحمد می‌دانند.
این كارشناسان اختلافات محلی و روشن كردن آتش از سوی گردشگران را مهمترین دلایل این آتش سوزی‌ها در این استان می‌دانند.
كهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت اكولوژیكی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به‌گونه‌ای كه افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی كشور را در خود جای داده است.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه و بویراحمد گفت كه این استان با كمبود تجهیزات مهار آتش در جنگل‌ها و مراتع مواجه است.
بهشتی فر با یادآوری ماده 47 برای حضور نیروهای لشكری و كشوری برای مهار آتش، خواستار مشاركت بیشتر دستگاه‌های اجرایی در زمان آتش سوزی شد.

**تشكیل گروه واكنش سریع برای مهار آتش در استان
مدیركل ستاد بحران استانداری كهگیلویه وبویراحمد با بیان اینكه آتش‌سوزی ها از دست دولت خارج است، اظهار داشت: حتی اگر در هر هشت شهرستان استان هشت بالگرد وجود داشته باشد آتش سوزی‌ها خاموش نخواهد شد.
سید علی وفایی مقدم از تشكیل گروه واكنش سریع برای مهار آتش در تمامی شهرستان‌های كهگیلویه وبویراحمد خبر داد و گفت: مسئولان كمیته بحران استان در مواقع بحرانی به‌صورت شبانه‌روزی در حال خدمت رسانی هستند.
وی بیان كرد: بدون شك رسانه ها، طلاب و سازمان‌های مردم نهاد نقش مهمی در فرهنگ سازی زیست محیطی دارند و باید از ظرفیت آنها در این راستا استفاده كرد.
وفایی مقدم گفت: مدیریت بحران استان تنها دستگاه هماهنگ كننده است و هر دستگاهی به فراخور امكانات در مواقع اضطراری به یاری عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان می‌آید.
وی هشدار داد: تناسبی بین میزان مرتع و دام در استان وجود ندارد و این مسئله زنگ خطری برای جنگل هاست.
در قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع برای هر هكتار آتش سوزی مرتع حبس بین سه تا 10 سال و جریمه مالی 200 میلیون ریال و برای هر هكتار جنگل 250 میلیون ریال جریمه آتش سوزی پیش بینی شده است.
كهگیلویه و بویراحمد با یك میلیون و 350 هزار هكتار جنگل و مرتع بخشی از زیباترین مواهب طبیعی زاگرس را دارد.
گزارشگر: مسعود علیزاده **انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
1662/6110/8005
۰ نفر