۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۱۴
کد خبر: 82651088
T T
۰ نفر

پژوهش كليد توسعه و شكوفايي اقتصادي كشور است

۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۱۴
کد خبر: 82651088
پژوهش كليد توسعه و شكوفايي اقتصادي كشور است

سنندج - ايرنا - معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي نوعي سرمايه گذاري است و پژوهش و توسعه فناوري كليد توسعه و شكوفايي اقتصادي كشور است.

به گزارش خبرنگار ايرنا دكتر وحيد احمدي روز پنجشنبه در ديدار با صاحبان صنايع و شركت هاي دانش بنيان در مركز پارك علم و فناوري در سنندج افزود: هم اكنون سه هزار و 100 شركت دانش بنيان در كشور وجود دارد اما اين رقم شاخص مطلوبي نيست و شركت هاي دانش بنيان بايد در كشور فراگيرتر شود.
وي با اشاره به اينكه تشكيل صندوق ها فناوري در قانون برنامه سوم و چهارم و در وزارت علوم مورد تاكيد قرار گرفته است اظهار كرد: 18 صندوق فناوري در كشور داير شد اما با پيگيري هاي بعمل آمده 16 صندوق ديگر اضافه شده است.
وي ادامه داد: هم اكنون 34 صندوق پژوهش و فناوري در كشور راه اندازي شده و موظف به حمايت از شركت هاي دانش بنيان است.
وي صندوق نوآوري و شكوفايي و كارگروه مجوز شركت هاي دانش بنيان را 2 ركن مهم شركت هاي دانش بنيان عنوان كرد و افزود: در دولت قبلي به دليل اختلاف بين معاونت علم و فناوري و وزارت علوم، صندوق نوآوري و كارگروه شكل نگرفت چرا كه در سه سال اول دولت مكلف بود سه هزار ميليارد تومان سرمايه اوليه صندوق را تامين كند.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كشور گفت: صندوق نوآوري و شكوفايي در دولت يازدهم مورد توجه جدي قرار گرفت و پس از شكل گيري صندوق در اوايل سال با مبلغ 200 ميليون دلار فعال شد.
احمدي افزود: هم اكنون صندوق نوآوري با سه هزار ميليارد دلار و تشكيل كارگروه ها فعال شده است اما باوجود اين اقدامات مثبت، مشكلات زيادي وجود دارد كه بايد حل شود.
وي ادامه داد: نظارت بر قانون شركت هاي دانش بنيان، نظارت بر دبيرخانه شوراي نظارت و پيگيري اجراي قانون شركت ها بر عهده شوراي عالي علوم تحقيقات و فناوري قرار داده شده كه رئيس جمهور رياست آن را عهده دار است.
وي نهادينه كردن فرهنگ پژوهش را در جامعه ضروري برشمرد و گفت: شركت هاي دانش بنيان و فناور بايد به همه دانشجويان، اساتيد مديران و جوانان معرفي شود.
وي با اين استدلال كه ورودي پارك خروجي دانشگاه است افزود: دانشگاه ها بايد با مركز پارك علم و فناوري ارتباط و تعامل داشته باشند و همچنين نشست هاي علمي و گفت و گو در شركت هاي دانش بينان برگزار شود.
احمدي بر افزايش ضريب نفوذ شركت ها و واگذاري پروژه هاي داخل استان به شركت ها ي دانش بنيان تاكيد كرد و افزود: شركت هاي دانش بنيان براي رسيدن به اهداف خود بايد از تكنيك ها و روش هاي جديد بهره گيرند.
وي با بيان اينكه بسياري از شركت ها با نگرش نو مي توانند بازارهاي جديد را در اختيار گيرند، ادامه داد: رسانه ها از طرق مختلف پارك علم و فناوري و شركت هاي زير مجموعه آن را معرفي كنند.
شركت هاي دانش بنيان استان كردستان در نشست مشورتي معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري مشكلات، كاستي ها و ضعف هاي موجود در شركت هاي را بيان كردند و راهكارها ،نظرات و پيشنهادات خود را ارائه دادند.
**خبرنگار: شيوا اردلان منش/**انتشار دهنده: اميد بهمني
7352/6108