به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز در جای جای ایران اسلامی مسئولان آموزش و پرورش و متولیان نظام تعلیم و تربیت در صدد رفع كامل بیسوادی در جامعه هستند و فعالیت های زیادی در این ارتباط انجام شده است اما با وجود این، هنوز هم در برخی مناطق كودكان و نوجوانانی هستند كه از نعمت آموزش و خواندن و نوشتن محروم هستند.
خانواده های زیادی هستند كه به دلایلی اجازه تحصیل و یا ادامه تحصیل به فرزندان خود نمی دهد كه این معضل بیشتر مربوط به مناطق روستایی و حاشیه شهرها است و بیشترین آمار در زمینه بازماندگان از تحصیل نیز مربوط به دختران است.
در دنیای مدرن امروز و با روند تكنولوژی و پیشرفت های علمی كه در سطح جامعه مشاهده می شود باز ماندن از تحصیل و وارد نشدن به چرخه آموزش، آسیبی جبران ناپذیر بر پیكره جامعه می زند چون ممكن است این افراد در آینده با آسیب های اجتماعی زیادی مواجه شوند.
كودكان و نوجوانان بازمانده از تحصیل 2 گروه هستند گروهی كه به هیچ عنوان وارد چرخه آموزش نشده اند و گروهی كه قبلا در مدرسه بوده اما بدلایلی از تحصیل بازمانده و یا در مقطعی ترك تحصیل كرده اند.
در استان كردستان نیز همانند بسیاری از استان های كشور كودكان و نوجوانان زیادی هستند كه در زمره این 2 گروه قرار دارند و تعدادی از آنان توسط متولیان امر شناسایی شده و برخی از آنان نیز جذب مدارس شده اند.
** شناسایی یك هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در كردستان
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش كردستان با بیان اینكه سال تحصیلی گذشته در مقطع متوسطه اول و دوم، فنی و حرفه ای و كاردانش یك هزار نفر بازمانده از تحصیل داشتیم، گفت: آمار كلی بازماندگان از تحصیل در سال جاری آبان ماه مشخص خواهد شد.
مهدی نامدار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: عمده آمار بازماندگان از تحصیل مربوط به شهرهای مرزی مریوان، سرواباد، بانه و سقز و كلاترزان است و دختران بیشترین آمار بازمانده از تحصیل در این مناطق را دارند.
وی افزود: به طور كلی آمار بازماندگان از تحصیل در دوره متوسطه دوم و در شهرهای مرزی استان نگران كننده است و در این میان دختران زیادی هستند كه با وجود علاقه به درس و تحصیل بدلایلی در ادامه راه از تحصیل باز می مانند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش كردستان ادامه داد: وضعیت مركز و شهرهای شرقی استان در این ارتباط نسبتا خوب است اما شهرستان های سقز، بانه، مریوان، سروآباد و كلاترزان در خصوص ادامه تحصیل دختران با مشكل مواجه هستند.
به گفته وی، دختران این مناطق بدلایلی از جمله ازدواج زود هنگام، صعب العبور بودن راه های روستایی و عدم وجود مدارس مقاطع بالاتر در محل سكونت شان از تحصیل باز می مانند.
نامدار یادآور شد: براساس مشاهدات و آمارهای موجود بیشترین مشكلات در استان كردستان در زمینه باز ماندن از تحصیل، مشكل فرهنگی است و درصد بسیار كمی مربوط به مشكلات مالی و اقتصادی است.
وی تاكید كرد: نگاهی كه از گذشته در زمینه تحصیل دختران وجود داشته هم اكنون در بسیاری از روستاها بویژه روستاهای مرزی صعب العبور همچنان وجود دارد و این فرهنگ غالب در خانواده ها مانع ادامه تحصیل دختران شده كه تغییر این نگاه، نیازمند كار فرهنگی است.
به گفته وی، بسیاری از خانواده ها بخصوص در روستاهای مرزی از تردد دختران خود به شهرها و یا حتی ماندن آنان در مدارس شبانه روزی و اقامت در خوابگاه راضی نیستند و به همین دلیل اجازه ادامه تحصیل به ایشان نمی دهند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش كردستان اضافه كرد: فعالیت های بسیار خوبی در این زمینه انجام شده و به صورت جدی از طریق فرمانداری ها، بخشداری ها، دهیاری ها، مراكز بهداشت، ریش سفیدان و حتی حضور رو در رو، در تلاش برای جذب این افراد به سمت آموزش و مدرسه هستیم.
نامدار گفت: تبلیغات بسیار گسترده ای انجام شده و روستاهایی كه فاقد دختران باز مانده از تحصیل بوده اند را به عنوان الگو معرفی كرده و خانواده هایی كه اجازه ادامه تحصیل به دختران خود را می دهند مورد تشویق قرار دادیم كه رضایتمندی نسبی در این زمینه حاصل شده است.
وی با بیان اینكه یكی از اولویت های آموزش و پرورش استان در مقطع متوسطه اول و دوم جذب دختران باز مانده از تحصیل است و اقدامات بسیار خوبی هم در حال انجام است، افزود: سال گذشته با تلاش های انجام شده 200 نفر از بازماندگان تحصیل در استان جذب مدارس شدند.
وی عدم وجود مدارس متوسطه در برخی از روستاهای با جمعیت كم را یكی از مهمترین دلایل ترك تحصیل دختران اعلام كرد و یادآور شد: در برخی از این روستاها تعداد دانش آموزان از چهار یا پنج نفر تجاوز نمی كند به همین دلیل دایر كردن كلاس برای چند نفر مشكل است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش كردستان با بیان اینكه به طور كامل آماده جذب این دانش آموزان در مدارس شبانه روزی داخل شهرها و یا روستاهای دارای دبیرستان هستیم، اضافه كرد: برای رفع این مشكل تقریبا تمام استان بسیج شده و با همت جمعی در صدد جذب و شناسایی كودكان و نوجوانان بازمانده و تارك تحصیل بر آمده ایم.
وی ادامه داد: هم اكنون خوابگاه های مدارس شبانه روزی ما با كمترین ظرفیت اداره می شود و زمینه پذیرش دانش آموزان روستاهای فاقد دبیرستان در این خوابگاه ها فراهم است.
نامدار با بیان اینكه سال گذشته با اقدامات انجام شده موفقیت هایی در زمینه جذب بازماندگان از تحصیل حاصل شد، اظهار كرد: امسال نیز با مكاتبات زیادی كه با فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها انجام شده قطعا این موفقیت ها بیشتر خواهد شد.
** شناسایی حدود 200 كودك بازمانده و تارك تحصیل مقطع ابتدایی در كردستان
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش كردستان هم گفت: پوشش دوره ابتدایی در این استان از درصد بالایی برخوردار است و سال گذشته فقط 134 كودك تارك از تحصیل در استان شناسایی شدند.
صدیقه عبدالهی افزود: عمده این كودكان بازمانده از تحصیل مربوط به شهرهای مرزی استان است كه بدلایلی از جمله فقر اقتصادی، بی سرپرستی و یا بدسرپرست بودن از همان دوران ابتدایی ترك تحصیل كرده اند.
وی با بیان اینكه سال گذشته 25 كودك لازم التعلیم در استان شناسایی شدند، اظهار كرد: این كودكان هیچ گاه وارد چرخه آموزش نشده بودند كه باید تلاش كرد با برنامه ریزی های مناسب این كودكان جذب مدارس شده و همانند همسالان خود از تعلیم و تربیت مدارس بهره مند شوند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش كردستان ادامه داد: بسیاری از این كودكان بدلیل فقر اقتصادی از همین دوران كودكی وارد عرصه كار می شوند و ما به عنوان متولیان امر تا حدودی در زمینه مشكلات اقتصادی می توانیم خانواده ها را یاری دهیم تا مانع حضور فرزندان خود در مدارس نشوند.
عبدالهی با بیان اینكه اقدامات بسیار خوبی در زمینه جذب و شناسایی این كودكان در استان انجام شده است ابراز امیدواری كرد، در سال تحصیلی جاری تعداد كودكان و نوجوانان بازمانده از تحصیل و تارك تحصیل در استان به صفر برسد و یا تا حد بسیار بالایی كاهش پیدا كند.
به گزارش ایرنا، هر جامعه ای كه آمار باسوادان آن بیشتر باشد از توسعه و پیشرفت بیشتری برخوردار است و امید می رود مسئولان و متولیان امر در زمینه جذب و شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل بیش از گذشته تلاش كرده و با اقدامات و فرهنگ سازی، خانواده ها را مجاب به ادامه تحصیل فرزندان خود كنند.
سال تحصیلی گذشته 275 هزار دانش آموز كردستانی در سه هزار و 700 مدرسه و 14 هزار كلاس درس مشغول به تحصیل بودند كه بیش از 150 هزار نفر از این تعداد را دانش آموزان دوره ابتدایی تشكیل می دادند.
گزارش: افسانه گلباغی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7348/9102
سنندج - ایرنا - كودكان و نوجوانانی در جامعه ما وجود دارند كه به دلایل متعدد وارد چرخه آموزش نمی شوند و یا به علت هایی در مقطعی از تحصیل باز مانده و از نظام تعلیم، تربیت، كلاس و مدرسه محروم می شوند.