۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۳۴
کد خبر: 82655964
T T
۰ نفر
دبير شوراي عالي حوزه علميه خراسان‌: اعتدال از اهداف انقلاب اسلامي است

تربت حيدريه- ايرنا- دبير شوراي عالي حوزه علميه خراسان‌ گفت:‌ حفظ اعتدال در مسير نه شرقي و نه غربي، از اهداف اوليه و خدشه ناپذير انقلاب اسلامي ايران بوده و خواهد بود.

به گزارش ايرنا حجت الاسلام محمدباقر فرزانه روز سه شنبه در آيين آغاز سال تحصيلي طلاب حوزه هاي علميه در تربت حيدريه با اشاره به اهداف دهگانه انقلاب اسلامي، افزود: مبارزه با استكبار،‌ اصرار بر استقلال همه جانبه، پافشاري بر حفظ اصول دين، ايجاد وحدت ملت با امت اسلامي، لزوم توجه به ملل مظلوم و ستمديده از ديگر آرمان هاي انقلاب مردم ايران بوده است.
وي وظيفه حوزه هاي علميه را حفاظت و صيانت از اين اهداف و آرمان ها و نظارت دقيق بر اجراي آن دانست و گفت: با اين حال اما هنوز بر اساس اين اهداف و آرمانها نتوانسته ايم آن طور كه بايد انسان بسازيم و افراد انقلابي را وارد صحنه كنيم و لذا تمام توجه حوزه هاي علميه بايد منطبق بر سياست هاي مقام معظم رهبري كه همانا تقويت حوزه هاي علميه بر مبناي انقلابي گري است، متمركز شود.
وي مذاكره و سازش با دشمن مستكبري كه دل در گرو از بين بردن اسلام دارد، را ناممكن خواند و اظهار كرد: اين را يك عالم دين خوب مي فهمد كه با استكبار نمي توان تعامل كرد، زيرا آنها به كمتر از نابودي نظام اسلامي رضايت نمي دهند.
فرزانه همچنين گفت: هر كس گمان كند كه مي توان با استكبار تعامل و سازش داشت، به يقين اهداف و آرمانهاي انقلاب را ناديده گرفته و اين غفلت ها ممكن است به حقيقت و روح نظام اسلامي آسيب جدي برساند.
امام جمعه تربت حيدريه نيز در سخناني قدمت فعاليت حوزه هاي علميه اين شهرستان را مربوط به 200 سال قبل دانست و گفت: اين شهرستان علما و فرهيختگان فراواني به جهان اسلام معرفي كرده و اكنون چشم انداز 10 ساله حوزه علميه تربت حيدريه انقلابي گري و تربيت محققان و اساتيد برجسته براي اسلام تدوين شده است.
حجت الاسلام محمدرضا عصمتي افزود: مدارس علميه قطب، فولاد، هراتي، شيخ يوسفعلي و خسروي و موقوفات سرچشمه گرفته از آن براي تحصيل و تدريس علماي دين با حركت هاي خيرانديش واقفاني چون محمدرضا لاري، ابوالقاسم هراتي، اسدالله مقيمي، محمدحسن فولاد و علي اكبر خسروي تاكنون توانسته علما و محققاني نظير آخوند ملاعباس تربتي و آيات سيدمحمدباقر موسوي، سيدمحمدباقر طباطبائي، سيدابراهيم رباني، شيخ عبدالله امامي، سيدصدرالدين رباني، غلامرضا زهدي و شيخ ابراهيم سعيدي نژاد را تحويل جهان اسلام دهد.
عصمتي با بيان اينكه چشم انداز 10 سال آينده ما بر اساس تربيت هزار طلبه علوم ديني بر مبناي انقلابي گري و مدرسان و محققان حوزوي تدوين شده است، گفت: اكنون 550 طلبه خواهر و برادر در چهار مدرسه علميه هراتي، مقيمي، فولاد و ريحانه الرسول(س) با حضور 60 استاد و مدير در چهار مقطع سطح يك تا چهار مشغول تحصيل هستند.
رئيس حوزه علميه مرحوم هراتي تربت حيدريه افزود: شوراي آموزش، پژوهش و فرهنگي براي نظارت بر حسن اجراي برنامه هاي برگرفته از حوزه علميه مركز استان در حوزه علميه تربت حيدريه تشكيل شده است.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
5132/6121