۱۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰

كمك زنبور عسل به ساخت آنتی بیوتیك جدید

۱۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰
كمك زنبور عسل به ساخت آنتی بیوتیك جدید

تهران - ایرنا - محققان آمریكایی می گویند: یك نوع پروتیین كه توسط زنبورهای عسل تولید می شود، می تواند در عرض 30 سال به ساخت یك آنتی بیوتیك جدید منجر شود.

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، هر سال شمار زیادی از مردم سراسر جهان به باكتری های مقاوم به دارو آلوده می شوند و برای تعدادی از انها این عفونت و عوارض مرتبط با آن كشنده است.
مقامات بهداشتی به دلیل مقاوم شدن گونه های باكتریایی در مقابل داروهایی كه مدت های زیادی استفاده شده اند، به دنبال ساخت انتی بیوتیك های جدید هستند.
محققان دائما سرگرم اسكن كردن ماهیت تركیبات و مولكول هایی هستند كه می توانند الهام بخش ساخت آنتی بیوتیك های جدید باشند.
مطالعات اخیر تركیبات بالقوهای را در اسفنج ها و اژدهای كومودو (یك گونه بزرگ مارمولك كه در جزایر كومودو، رینكا، گیلی موتانگ، پادار و فلورس در كشور اندونزی یافت می‌شود) برای ساخت آنتی بیوتیك های جدید شناسایی كرده اند.
اما در یك مطالعه جدید كه هفته جاری در مجله Nature Structural & Molecular Biology منتشر شد، محققان یك پروتئین نوید بخش به نام Api137 را شناسایی كرده اند كه توانایی مسدود كردن تولید پروتیین را در باكتری های مضر دارد.
این پروتئین كه بطور طبیعی توسط زنبورهای عسل تولید می شود این حشرات را از آلوده شدن به عفونت محافظت می كند.
بیشتر آنتی بیوتیك ها، تولید پروتئین را با هدف قرار دادن ریبوزوم در داخل سلول های باكتریایی مختل می سازند. ریبوزوم مسئول سنتز پروتئین هایی است كه به سلول های باكتری اجازه عملكرد می دهد.
اما Api137 یك پپتید ضدباكتریایی است كه با شكستن رویه DNA translation عمل می كند؛ DNA یك رویه ژنومیك است كه در جریان ان ساختارهای ژنتیك به پروتئین های تازه خوانده و تعبیر می شوند.
تجزیه و تحلیل جدید Api137 كه در دانشگاه ایلینویز در شیكاگو انجام شد به محققان در شناخت بهتر نحوه عملكرد این پروتئین كمك كرده است. اكنون محققان سرگرم فعالیت برای تكثیر وسنتز این پپتید در آزمایشگاه هستند.
به گفته محققان با استفاده از نحوه عملكرد این پروتئین می توان داروهای جدیدی ساخت كه با استفاده از یك مكانیزم عمل مشابه موجب كشته شدن باكتری می شوند.
علمی ** 2038 ** مترجم: درنا محمدیان * انتشار: امید غیاثوند