۱۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۲۹
کد خبر: 82659446
T T
۰ نفر
آذربايجان غربي در روز عيد سعيد غديرخم غرق در شادماني است

اروميه- ايرنا- شهرهاي مختلف آذربايجان غربي همزمان با عيد سعيد غديرخم، عيد ولايت و امامت سرشار از سرور و شادماني است و مردم ولايتمدار اين استان به مناسبت اين عيد بزرگ به جشن و شادماني مي پردازند.

به گزارش ايرنا، مردم ولايتمدار آذربايجان غربي در روز عيد سعيد غديرخم با تبريك به همديگر، اين روز بزرگ را پاس مي دارند و با حضور در مساجد، محافل، حسينيه ها و مصلاهاي استان به جشن و سرور سالروز اعلام ولايت امير المومنين علي (ع) مي پردازند.
آذين بندي و چراغاني معابر، خيابان ها، كوچه ها و سردر مساجد، نصب بنرها و پلاكاردهاي تبريك روز عيد سعيد غديرخم به شيفتگان علوي و توزيع شيريني و شربت در برخي از معابر پرتردد شهري از جمله جلوه هاي عشق مردم آذربايجان غربي به مولاي متقيان علي (ع) است.
مديحه سرايان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) نيز در محافل مذهبي به سرودن مديحه هايي در مدح و منقبت مولاي متقيان امير مومنان حضرت علي (ع) و واقعه غدير اقدام كرده و زمينه سرور و شادماني بيشتر مردم را فراهم مي كنند.
ديدار با خانواده سادات نيز از رسوم و آداب مردم آذربايجان غربي در عيد سعيد غديرخم است و مردم اين استان در صبح روز عيد غدير با حضور در منزل سادات، اين روز را به آنان تبريك گفته و عيدانه مي گيرند.
در شب عيد سعيد غديرخم نيز در شهرهاي مختلف آذربايجان غربي به مناسبت اين عيد بزرگ جشن هاي زيادي برپا بود و مردم ولايتمدار استان با حضور در اين جشن ها، سرور و شادماني خود را در سالروز اعلام ولايت حضرت امير المومنين علي (ع) ابراز مي كردند.
يكي از رسم هايي كه در سال هاي اخير در شهر اروميه و ديگر شهرهاي آذربايجان غربي اجرا مي شود، پشت نويسي خودروها به مناسبت هاي مختلف است كه در شب هاي منتهي به عيد سعيد غديرخم نيز تعدادي از جوانان در ميادين شهري، خودروها را با عبارت هايي در خصوص حضرت علي (ع) پشت نويسي كردند كه در برخي موارد صف هاي مربوط به اين طرح تا صدها متر طول داشت.
بستن عقد اخوت نيز در روز عيد سعيد غديرخم از ديگر رسوم زيباي اين روز است كه در آذربايجان غربي نيز به اجرا در مي آيد و صدها نفر با حضور در محضر علما، عقد اخوت مي بندند.
هجدهم ماه ذيحجه سالروز اعلام ولايت امير المومنين علي (ع) با دستور الهي توسط پيامبر بزرگوار اسلام (ص) در محلي به نام غدير خم است.
در اين روز بزرگ كه همزمان با حجة الوداع پيامبر اعظم (ص) ترتيب يافت، حضرت محمد مصطفي (ص) با جمع كردن تمامي مسلمانان به حج رفته در آن سال، ولايت حضرت امير المومنين علي (ع) را به گوش مردم رساندند كه اين امر برطبق آيات قرآن كريم، اكمال دين و اتمام نعمت هاي الهي بوده است.
8137/3072
** گزارش: سيده فاطمه سجادي ** انتشار دهنده: عليرضا فولادي