۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 1410
کد خبر: 84824791
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

سلام؛ بفرمایید جشن غدیر

۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 84824791
سلام؛ بفرمایید جشن غدیر

ارومیه - ایرنا - همزمان با عید سعید غدیرخم، جای جای استان آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه در حرکتی ابتکاری و با همراهی مردم، به محلی برای جشن های باشکوه و احسان غدیریه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین های ویژه جشن عید سعید غدیرخم و دهه امامت و ولایت از روز عید سعید قربان همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی هم آغاز شده که امروز و دیروز در روز و شب عید سعید غدیرخم، این جشن ها به اوج خود رسیده است؛ جالب اینکه دست اندرکاران این جشن ها در زمان عبور شهروندان، آنان را برای حضور در مراسم هرچند کوچک خود دعوت و مردم هم با روی باز از این دعوت استقبال می کنند.

در لابلای این جشن های باشکوه که همه اقشار مردم علی دوست آذربایجان غربی از جمله ارومیه در آن حضور دارند، احسان های مختلفی برای ثبت در جشن غدیریه مردم آذربایجان غربی پخش می شود که از شیرینی و شربت گرفته تا اطعام علوی را شامل  می شود.

برگزاری آیین های جشن عید غدیر در مناطق مرکزی شهر ارومیه با شور بیشتری انجام می شود و سه مسجد محوری مهدی القدم، جنرال و لطفعلی خان ارومیه برپایی جشن های مختلف را برعهده دارند که در پایان جشن ها نیز دیشب و امروز، اقدام به اعطای هزاران پرس اطعام علوی کردند.

علاوه بر آن، در رسمی دیرین، پخش شیرینی و شربت در بسیاری از کوچه ها و خیابان ها صورت می گیرد و عده ای از جوانان و نوجوانان و حتی اعضای یک خانواده با برپایی چادر یا گذاشتن میزی بر سر کوچه یا جلو درب، شیرینی و شربت را برای مردم پخش می کنند و استقبال بسیاری از این احسان های غدیریه می شود.

پخش مدیحه هایی با محوریت امام علی (ع)، جایگاه والای آن حضرت، جشن غدیرخم و فرمایشات پیامبر اسلام (ص) در آن واقعه مهم تاریخی نیز از دیگر بخش های جشن غدیریه در آذربایجان غربی طی هفته اخیر بوده که امروز به اوج خود رسیده است.

صبح امروز، دوشنبه همزمان با عید سعید غدیرخم در اقدامی ابتکاری، پیاده روی با حضور روحانیون و بسیاری از خانواده ها از مسجد جنرال ارومیه به سمت خیابان امام (ره) ارومیه برگزار شد که این امر نیز مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

البته در کنار این جشن ها، مردم شهر ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی، حضوری بسیار باشکوه در شبکه های مجازی داشتند و علاوه بر انتشار صدها هزار پست مربوط به عید سعید غدیرخم، پیام های تبریک بسیاری نیز به همدیگر با مضمون نام مبارک حضرت علی (ع) و تبریک عید سعید غدیرخم ارسال کردند.

فیلم هایی از مداحی هایی در خصوص امام علی (ع) و همچنین تصاویری از عید غدیرخم و خطبه غدیریه از جمله دیگر مواردی بود که بارها و بارها درشبکه های اجتماعی دست به دست شد.

یکی از شهروندان ارومیه ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه امسال جشن های عید سعید غدیرخم، خوشبختانه بسیار باشکوهتر از سال های گذشته برگزار شده است، گفت: این امر نشان دهنده پاسداشت عیدالله الاکبر بسیار ستودنی است.

احمد سعیدیان افزود: در سال های گذشته هم این جشن ها برگزار می شد ولی محدود به یک روز و در بسیاری موارد، محدود به داخل یا محوطه مساجد بود ولی امسال به لطف الهی و تلاش مسوولان، بسیار گسترده برگزار شده است.

دیگر شهروند ارومیه ای نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، برپایی این جشن ها را به همراه برگزاری آیین هایی در شناخت بیشتر عظمت روز غدیر بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: می توان از ظرفیت این جشن ها برای شناخت بیش از پیش شخصیت والای امام علی (ع) بهره برد.

اکرم السادات سیدزاده اضافه کرد: باید تلاش کنیم که این جشن ها هرسال پررونق تر از گذشته برگزار شود تا زمینه برای ت-رویج فرهنگ متعالی علوی را هموار کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی هم در این باره با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای برپایی جشن های عید سعید غدیرخم گفت: توزیع بیش از پنج تن کنسانتره و ۳۰ گونی شکر ۵۰ کیلویی برای ایستگاه های صلواتی و برگزاری مراسم دهه ولایت و امامت، ذبح قربانی و توزیع بین نیازمندان و توزیع هزار عدد پرچم و نصب آن بر درب منازل، مساجد و معابر عمومی از جمله اقدامات در این حوزه است.

مصطفی امامی افزود: دیدار با خانواده سادات و تقدیم هدایای ستاد مردمی، آذین بندی کل خیابان امام و برخی خیابان های دیگر  ارومیه، برگزاری جشن های دهه ولایت در محلات مختلف با همکاری بسیج و سپاه و برگزاری جشن ویژه بانوان در پارک نرگس همراه با برنامه های متنوع از دیگر برنامه های این بخش به شمار می رود.

وی اظهار کرد: همچنین به همت طلبه جهادی حجت الاسلام احد عباس زاده، مراسم پرده خوانی در بیش از ۳۰ مسجد و حسینیه در سطح شهر ارومیه برگزار شد که مورد استقبال شهروندان هم قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، برپایی جشن های عید سعید غدیرخم در سال های اخیر بسیار باشکوهتر بوده و بسیاری از مردم نیز به صورت خودجوش اقدام به مشارکت می کنند که امید است در سال های آینده، این روند با شکوه بسیار بیشتری برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha