۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۳۸
کد خبر: 82663682
T T
۰ نفر
توانمندسازي 30 كودك دچار اختلال شنوائي مازندران براي ورود به مدارس عادي

ساري - ايرنا - 30 كودك دچار اختلالات شنوايي مازندران پس از پشت سر گذاشتن يك دوره توانمندسازي زير نظر بهزيستي ، مجوز ورود به مدارس عادي را در سال تحصيلي جديد اخذ كردند .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، جشن توانمندي اين كودكان براي تحصيل در مدارس عادي روز چهارشنبه با حضور خانواده هاي آنان و جمعي از مسئولان بهزيستي و آموزش و پرورش مازندران در ساري برگزار شد.
مديركل بهزيستي مازندران در اين آئين از اختلالات شنوائي به عنوان ' سخت ترين و مهم ترين ' معلوليت نام برد و گفت كه اين اختلال سبب مي شود تا فرد نتوان ارتباط موثر با افراد جامعه برقرار كرده و منزوي مي شود.
سعيد آرام افزود : پس از توانبخشي و ورود فرد دچار اختلال توانمند شده به جامعه ، اجتماع بايد نقش خود را در برخورد مناسب به عنوان شهروند و ايجاد فرصت هاي برابر براي آنان ايفا و از هرگونه نگاه تحقيرآميز به اين افراد پرهيز كند تا فرد به زندگي عادي بازگردد.
وي از توانمندسازي كودكان دچار اختلال شنوائي به عنوان يك فرايند نام برد و توضيح داد : اين فرايند شامل شناسايي و تشخيص اختلال از طريق غربالگري ، تجويز سمعك ، مداخلات پزشكي و كاشت حلزون و سپس ورود به مراكز آموزشي است .
مديركل بهزيستي مازندران دوره زماني مورد نياز براي طي اين فرايند را 3 تا 4 سال اعلام كرد و گفت كه كودكان دچار اختلال شنوائي اين فرايند را پيش از قرار گرفتن در سن تحصيل طي مي كنند و سپس وارد مدرسه عادي و اجتماع مي شوند.
** 6 ماهگي دوران طلائي تشخيص اختلال شنوائي
آرام گفت كه هم اكنون 2 مركز آموزشي براي توانمندسازي كودكان دچار اختلالات شنوايي در مازندران زير نظر بهزيستي فعال است كه هر يك 90 كودك را تحت آموزش تكلم و ارتباط گيري عادي با اجتماع دارند.
وي افزود كه سالانه 25 تا 30 كودك از اين مراكز فارغ التحصيل شده و به اجتماع عادي باز مي گرند.
مديركل بهزيستي مازندران همچنين گفت كه پارسال 37 هزار نوزاد تازه متولد شده در اين استان مورد ارزيابي و تشخيص اختلالات شنوايي قرار گرفتند كه از اين تعداد 66 نوزاد داراي اختلال تشخيص داده شده اند.
بر اساس آمارهاي رسمي ، از هر يكهزار كودك در كشور 2 تا 3 كودك دچار اختلال شنوايي هستند.
مديركل بهزيستي مازندران گفت كه اختلالات شنوايي اگر قبل از 6 ماهگي تشخيص داده شده و قبل از يك سالگي مداخلات طبي صورت گيرد تا حد زيادي از اختلالات بعدي شامل اختلالات گفتاري و يادگيري و نهايتا مشكل در آموزش پيشگيري مي شود.
وي يكي از رويكردهاي اين اداره كل در چندسال اخير را انجام غربالگري و پيشگيري از معلوليت ها از جمله در بخش شنوايي عنوان كرد و افزود : مداخلات توانبخشي در درازمدت، باعث شد كودكان توانمندشده در حال حاضر قادر به برقراري ارتباط اجتماعي باشند و از مهرماه وارد مدارس عادي شوند.
وي كاشت حلزون را يكي از اقدامات موثر در جهت توانمندسازي كودكان دچار اختلالات شنوايي برشمرد و گفت: از ابتداي رواج اين شيوه، كاشت حلزون در 250 كودك در مازندران صورت گرفته كه از اين تعداد كاشت حلزون 45 كودك در سال گذشته بوده است.
** مشاوره ژنتيك براي پيشگيري
مديركل بهزيستي مازندران همچنين گفت كه بيش از 50 درصد اختلالات شنوايي نوزادان در بدو تولد با مشاوره ژنتيك قابل پيشگيري است و براين اساس و اهميت موضوع مراكز مشاوره ژنتيك بهزيستي استان از اواخر سال 94 در 22 شهرستان مازندران داير شد.
وي ، اختلالات عفونت هاي گوش مياني را موجب اختلالات خفيف در شنوايي دانست و افزود : علاوه بر غربالگري نوزادان، ارزيابي و تشخيص عفونت هاي گوش مياني در دوران پيش دبستان اقدام جديد بهزيستي در سال جاري است.
آرام گفت كه طرح غربالگري شنوايي كودكان 3 تا 5 سال و انجام اقدامات توانبخشي در مهدهاي كودك استان نيز از امسال آغاز خواهد شد.
به گفته مديركل بهزيستي مازندران پنجهزار و 800 كودك ناشنوا و كم شنوا تحت پوشش اين اداره كل قرار دارند و 2 مركز توانبخشي و آموزش در اين زمينه فعال هستند.
خبرنگار : فاطمه رحمتي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
3009/1654