۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶
کد خبر: 82664613
T T
۰ نفر

خام فروشی تولیدات مانع توسعه و رونق اقتصادی گناباد

۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶
کد خبر: 82664613
خام فروشی تولیدات مانع توسعه و رونق اقتصادی گناباد

گناباد- ایرنا- دبیر خانه صنعت و معدن گناباد، خام فروشی را از موانع مهم توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان دانست.

حسن باصری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود ظرفیتهای بسیار گناباد در زمینه های صنعتی، معدنی و كشاورزی به دلیل ضعف در زیرساختهای لازم از جمله صنایع بسته بندی، بسیاری از تولیدات این شهرستان به صورت خام به مناطق دیگر صادر و حتی با بسته بندی و نام دیگر نقاط روانه بازار مصرف می شود.
وی پراكنده كاری را از ضعفهای مهم این بخش ذكر كرد و افزود: برای جلوگیری از این معضل باید متناسب با ظرفیت های خاص گناباد در تولید پسته، زعفران، فرش دستباف و مواد معدنی و اختصاص ردیف های اعتباری مناسب، سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخشها كرد و با ایجاد اشتغال پایدار از خروج بسیاری از كالاهای تولیدی به صورت خام به خارج از شهرستان جلوگیری نمود.
وی سلیقه ای عمل كردن دستگاههای اجرایی را نیز از دیگر مشكلات این بخش دانست و اظهار كرد: باید با پرداخت تسهیلات مناسب و كم بهره، واحدهای بزرگ صنایع بسته بندی را جایگزین مشاغل كوچك خانگی كرد.
باصری گفت: به دلیل ضعف تولید كنندگان در معرفی كالاهای خود، بسیاری از مصرف كنندگان شناخت كافی از محصولات این شهرستان ندارند و كالاهای مشابه از سایر نقاط كه با تبلیغات گسترده در میان مصرف كنندگان جا افتاده در اغلب فروشگاههای گناباد به فروش می رسند.
وی افزود: باید با تبلیغ بیشتر، ظرفیتهای اقتصادی این شهرستان برای متقاضیان سرمایه گذاری معرفی شود تا بستر جذب سرمایه گذار در بخش صنایع تبدیلی افزایش یابد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نیز وجود دلالها را از عوامل افزایش معضل خام فروشی دانست و به برند سازی تولیدات برای برون رفت از این مشكل تاكید كرد.
هادی ایزدی با اشاره به وجود مافیای شیر و تاثیر آن بر بی ثباتی قیمت تولیدات این بخش توسط دلالها در گناباد، گفت: با راه اندازی واحد تولیدی فرآوری شیر بیدخت گناباد در چند ماه آینده فرآوری شیر تولیدی این شهرستان از 50 درصد به 80 درصد افزایش می یابد.
وی افزود: همچنین با راه اندازی واحد تولیدی كاشی هستی گناباد فرآوری مواد معدنی این شهرستان بخصوص كائولن از 28 درصد به بیش از 50 درصد افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اهمیت برپایی روزبازارها و نمایشگاههای عرضه مستقیم كالا و ارائه مستقیم كالاهای تولیدی و توسعه سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی در كاهش جولان دلالها اظهار كرد: اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد در حد توان به این امر عنایت خاص دارد.
ایزدی گفت: این اداره با روان سازی تسهیلات و معرفی قابلیتهای خاص هر منطقه از متقاضیان سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی حمایت می كند.
با وجود استعدادهای بسیار در زمینه محصولات كشاورزی از جمله پسته و زعفران، وجود 20 ماده معدنی به ویژه كائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، فعالیت 172 واحد صنعتی در بخشهای صنایع كانی فلزی و غیر فلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی، به دلیل ضعف در صنایع بسته بندی مقادیر بسیاری از تولیدات این بخشها به صورت خام به سایر شهرستانها صادر می شود.
همچنین از مجموع 178 هزار تن تولید سالانه محصولات كشاورزی در گناباد 90 هزار و 500 تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناكافی در این بخش، به صورت خام به دیگر نقاط كشور و حتی خارج از كشور صادر شده و به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می شود.
شهرستان گناباد در 287 كیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/ 6053 خبرنگار: علیرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم