۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۴۶
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85088013
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خام‌فروشی تولیدات معدنی و کشاورزی چالش مهم در گناباد است

گناباد-ایرنا- فرماندار گناباد گفت: خام‌فروشی و نبود برندسازی محصولات تولیدی از مشکلات مهم بخشهای صنعتی و معدنی و کشاورزی در این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا نصیری روز چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی گناباد افزود: با وجود ظرفیتهای بسیار گناباد در زمینه های معدنی و کشاورزی ولی بخش زیادی از این تولیدات به صورت خام به سایر نقاط کشور ارسال و بعد از بسته بندی به نام آن مناطق در بازار مصرف عرضه می شود.

وی ادامه داد: با وجود استعدادها و پتانسیلهای غنی گناباد در تولید محصولات کشاورزی مانند پسته، زعفران و غیره به دلیل نبود برند سازی کالاهای تولیدی این شهرستان در دیگر نقاط کشور شناخته شده نیست.

فرماندار گناباد تاکید کرد: باید در کنار ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری و بسته بندی، محصولات تولیدی در بخشهای کشاورزی و معدنی در این شهرستان بعد فرآوری و بسته بندی به دیگر نقاط ارسال شود تا شاهد کاهش معضل خام فروشی باشیم.

وی گفت: بایستی با پیگیری مسوولان ذیربط در تولیدات شاخص معدنی و کشاورزی یک برند به نام گناباد در سطح ملی ثبت تا محصولات این شهرستان شناخته شود.

نصیری با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان مهار تورم و رشد تولید توسط رهبر معظم انقلاب افزود: باید در کنار حمایت و رفع موانع تولید در بخشهای صنعتی معدنی و کشاورزی حمایت از تولیدات فرهنگی و علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی هم در اولویت مسوولان قرار گیرد.

امام جمعه گناباد هم در این جلسه بر رفع موانع تولید و سرمایه گذاری و بهره گیری از همه ظرفیتهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای حمایت از تولید و سرمایه گذاری تاکید کرد.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب با اشاره به اینکه مانع تراشی برخی ادارات مشکلاتی برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان ایجاد کرده است، تصریح کرد: باید با روان سازی خدمات و کاهش بروکراسی اداری سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در این منطقه دلگرم کرد.

شهرستان گناباد در جنوبی ترین نقطه استان خراسان رضوی با توجه به موقعیت خود، ظرفیت های زیادی در بخشهای مختلف اقتصادی دارد که با برنامه ریزی مناسب می تواند به عنوان قطب اقتصادی در جنوب استان مطرح شود.

با وجود استعدادهای بسیار در زمینه محصولات کشاورزی و از جمله پسته و زعفران، وجود ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، ۱۷۲ واحد صنعتی در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیر فلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی، به دلیل ضعف در صنایع بسته بندی مقادیر زیادی از مجموع تولیدات این بخشها به صورت خام به سایر شهرستانها و استانها صادر می شود.
از مجموع ۱۷۸ هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد ۹۰ هزار و ۵۰۰ تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش، به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج کشور صادر می شود و ماحصل تلاش کشاورزان این شهرستان به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می شود.
اکنون با وجود ظرفیت های اقتصادی گناباد در بخش صنعت و معدن و کشاورزی، تنها کمتر از ۱۰ واحد بسته بندی در این شهرستان فعال است که این شمار جوابگوی نیاز موجود در منطقه نیست.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha