۲۵ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۳۰
کد خبر: 82666906
T T
۰ نفر
روستای پیاوین بانه به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است

سنندج - ایرنا - رئیس اداره بنیاد مسكن بانه گفت: روستای 'پیاوین' به عنوان روستای هدف گردشگری دارای بافت با ارزش معرفی شده و مطالعات و نقشه های اجرای آن در سطح ملی تصویب شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا بختیار خدری روز شنبه در جلسه ای به منظور بررسی ظرفیت های گردشگری روستاهای بانه كه در محل بنیاد مسكن بانه برگزار شد افزود: در برنامه ششم توسعه تعدادی از روستاها دارای بافت های با ارزش به لحاظ قدمت و سنتی بودن شناسایی و معرفی می شوند كه روستای پیاوین بانه با توجه به ظرفیت هایی كه به لحاظ بافت سنتی دارد به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است.
وی اظهار كرد: اعتباراتی برای معرفی و ایجاد ظرفیت های گردشگری به روستای پیاوین اختصاص می یابد و طرح های كه در این روستا اجرایی می شود با طرح های هادی تفاوت زیادی دارد.
خدری گفت: برای ایجاد ظرفیت های روستای پیاوین بانه در مسیرهای مختلف روستا طرح ها و الگوهای خاص تعریف شده و برای نوسازی واحدهای مسكونی روستا با محدودیت هایی همراه است كه بنابر الگو و طرح های تعریف شده نوسازی و بهسازی واحدهای مسكونی روستا انجام می شود.
وی افزود: در روستاهای هدف گردشگری برای طراحی معماری داخلی و خارجی واحدهای مسكونی الگوی مشخص تعریف شده و باید مالك آن طبق این الگو اقدام به بازسازی كند.
وی یادآور شد: برای بازسازی و نوسازی واحدهای مسكونی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.
خدری با بیان اینكه بسیاری از روستاهای كردستان داری پیشینه تاریخی بالا و معماری خاص است گفت: در استان های كشور ظرفیت خاصی برای معرفی روستاهای هدف گردشگری تعیین شده و در كردستان با توجه به موقعیت كوهستانی و نوع معماری سنتی و قدیمی منطقه، معماری ویژه ای شكل گرفته و ظرفیت های زیادی وجود دارد.
**رشد گردشگری روستایی با حفظ ظرفیت های آن
در ادامه این جلسه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه گفت: شهرستان بانه تاریخچه ای دیرینه و ظرفیت های ناشناخته ای به لحاظ تاریخی دارد كه رشد گردشگری روستا با حفظ ظرفیت های تاریخی و جاذبه های طبیعی یكی از برنامه های میراث فرهنگی است.
سعدالله رحیمی خواه افزود: روستاهای بانه با توجه به بافت معماری سنتی و وجود صنایع دستی ظرفیت های خوبی برای گردشگران فراهم می كنند همچنان كه بسیاری از روستاهای كشور از این ظرفیت ها برای جذب گردشگران بهره می گیرند.
به گفته وی، در شهرستان بانه از سال ها قبل به واسطه بازار تجاری و جاذبه های طبیعی كه وجود دارد زمینه برای رونق صنعت گردشگری فراهم شده و بانه به عنوان مقصد بسیاری از مسافران در اقصا نقاط كشور شده است.
وی اظهار كرد: باید با شكوفایی ظرفیت های گردشگری در روستاها، گردشگران را به سمت روستاها جذب و زمینه را برای اشتغالزایی پایدار در روستاها فراهم كنیم.
رحیمی خواه افزود: یكی از اهداف ما در شناسایی ظرفیت های گردشگری در روستاها جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها است.
وی گفت: باید برای توسعه روستاها همزمان با رونق بخش گردشگری، بخش صنایع دستی و كشاورزی هم توسعه پیدا كند چرا كه توسعه همه جانبه برای رونق بخش گردشگری روستایی ضروری است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه اظهار كرد: روستاهای كه ظرفیت های لازم برای گردشگر پذیر بودن را داشته باشند شناسایی می شوند كه بیشتر روستاهایی مدنظر است كه صنایع دستی، طبیعت بكر و بافت های سنتی داشته باشند.
وی به اهمیت اجرای طرح های گردشگری روستایی اشاره كرد و گفت: اجرای طرح های گردشگری روستایی به كاهش مهاجرت روستاییان به شهرها كمك و همچنین زمینه را برای ایجاد اشتغال و امنیت بیشتر جامعه فراهم می كند.
تفاهم نامه بین اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بنیاد مسكن و نظام مهندسی برای حفظ و مرمت بافت های قدیمی روستای منعقد شده است.
بافت سنتی بسیاری از روستاهای بانه به واسطه كوهستانی بودن منطقه به صورت پله كانی و بیشتر با مصالح بومی احداث شده است.
روستای پیاوین در بخش نمشیر و در 30 كیلومتری شهر بانه واقع شده است. بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 كیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
*خبرنگار:زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
7469/6108
**آگاهی از آخرین اخبار استان كردستان در كانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg