۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۲۵
کد خبر: 82670340
T T
۰ نفر
شركت بيش از 2هزار دانش آموز استثنايي در مسابقات ورزشي

تهران-ايرنا-مدير فرهنگي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: 2260 دانش آموز با نيازهاي ويژه امسال در مسابقات ورزشي شركت كردند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، علي حجابي روز سه شنبه در آيين تجليل از منتخبان مسابقات ورزشي، فرهنگي هنري كشوري دانش آموزان با نيازهاي ويژه و كاركنان آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران در كانون فرهنگي تربيتي سبحان اظهار كرد: 800 دانش آموز با نيازهاي ويژه نيز در مسابقات قرآن، عترت و نماز حضور داشته و 800 نفر نيز در مسابقات آوايي شركت كردند كه اين مسابقات در بخش دختران به دليل لغو اردوهاي دانش آموزي برگزار نشد.
وي با بيان اينكه مسابقات ورزشي و فرهنگي هنري دانش آموزان با نيازهاي ويژه با شعار «ما مي توانيم» برگزار شد، گفت: هدف از حضور دانش آموزان در اين مسابقات آشنايي ديگران از توانمندي هاي دانش آموزان استثنايي است و دانش آموزان با نيازهاي ويژه در هر مسابقه و نمايشگاه و برنامه اي حضور داشتند اثري از ناتواني نيست و همه آنان توانمندي خود را بيان كردند.
حجابي افزود: سال گذشته (تابستان 95)، 3 ميليارد تومان براي مسابقات فرهنگي و تربيت بدني دانش آموزان با نيازهاي ويژه اختصاص داده شد.
مدير فرهنگي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش استثنايي با اشاره به برگزاري مسابقات ورزشي و فرهنگي هنري كاركنان آموزش و پرورش استثنايي اظهار كرد: امسال براي نخستين بار مسابقات قرآن و نهج البلاغه با حضور 132 نفر از فرهنگيان برگزار شد.
شهناز كريمي رئيس آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران نيز در اين آيين با بيان اينكه دانش آموزان با نيازهاي ويژه با حضور خود در مسابقات ورزشي و فرهنگي هنري فعل خواستن و توانستن را صرف كردند، اظهار كرد: با توجه به سياست هاي وزارت آموزش و پرورش در سال 97، سعي مي كنيم خدمات شايسته علمي، فرهنگي و آموزشي را براي اين دانش آموزان اختصاص دهيم.
وي با اشاره به اهميت نقش فعاليت هاي فرهنگي هنري و ورزشي در حفظ و تقويت ارتقاي سلامت روحي و جسمي دانش آموزان به ويژه دانش آموزان با نيازهاي ويژه گفت: اين فعاليت ها در ارتقاي سطح مهارت هاي زندگي و پيشگيري از عوارض ناشي از معلوليت موثر است.
كريمي با بيان اينكه رويكرد فعاليت هاي ورزشي و فرهنگي در آموزش و پرورش دستيابي به تربيت همه جانبه دانش آموزان با بهره جويي از اين نوع فعاليت هاست، افزود: براين اساس برنامه هاي متنوعي به منظور غنابخشيدن به فعاليت هاي فرهنگي و ورزشي مدارس از سوي آموزش و پرورش استثنايي كشوربه صورت مستمر و سالانه در حال اجراست.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران گفت: امسال 135دانش آموز با نيازهاي ويژه در مسابقات ورزشي در رشته هاي گلبال، گوچيا، دو و ميداني، گويراني، واليبال و آمادگي جسماني و شطرنج شركت كردند.
وي با اشاره به شركت 60 دانش آموز با نيازهاي ويژه در مسابقات قرآن، عترت و نماز افزود: در مسابقات هنري و آوايي 25 دانش آموز با نيازهاي ويژه شهر تهران حضور داشتند كه مقام هايي را از آن خود كردند.
كريمي با اشاره به مسابقات فرهنگي و ورزشي كاركنان آموزش و پرورش استثنايي اظهار كرد: بررسي هاي علمي نشان مي دهد كه اين فعاليت ها، آثار مثبت در سلامت روحي و جسمي و افزايش نرخ بهره وري دارد كه 32 نفر از كاركنان در مسابقات ورزشي (واليبال و تنيس) و فرهنگي(قرآن و نهج البلاغه) شركت كردند.
عبدالرسول كريمي معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش شهر تهران نيز در اين آيين هدف از برگزاري مسابقات فرهنگي هنري و ورزشي را شناسايي استعدادها و توانمندي ها عنوان كرد و گفت: دانش آموزان با نيازهاي ويژه و فرهنگيان آموزش و پرورش استثنايي با شركت در اين مسابقات توانايي و استعداد خود را نشان داده و فعل خواستن را تجربه كردند.
كريمي، بهبود روابط فردي و اجتماعي، در كنار هم زندگي كردن و خودباوري را از ديگر اهداف برگزاري مسابقات ورزشي و فرهنگي هنري عنون كرد و افزود: دانش آموزان با نيازهاي ويژه معلوليت را به عنوان محدوديت نشناخته و به معناي واقعي از ويژگي هاي مثبتي كه در وجودشان بود، نهايت استفاده را كردند.
كريمي خطاب به برگزيدگان مسابقات فرهنگي هنري اظهار كرد: هدف از حضور در اين مسابقات تنها بدست آوردن مقام و رتبه نيست بلكه هدف شما اين بود كه درس زندگي را به همه آموختيد و اين ارزشمند است.
در پايان اين آيين از دانش آموزان با نيازهاي ويژه برگزيده در مسابقات ورزشي و فرهنگي هنري تجليل شد.
دانش آموزان با نيازهاي ويژه پسر شهر تهران در مسابقات ورزشي كشوري در بخش نابينايان، مقام اول تيم گلبال نابينايان، 2 مقام دومي انفرادي در دو و ميداني نابينايان، مقام سوم شطرنج نابينايان، در بخش جسمي حركتي پسر؛ سه مقام دومي بوچيا، مقام دوم تنيس نشسته، مقام سوم شطرنج، در بخش ناشنوايان پسر، مقام دوم آمادگي جسماني، مقام سوم فوتسال، در بخش كم توان پسر، كاپ اخلاق فوتسال، يك نقره و 2 برنز گويراني سندروم را از آن خود كردند.
دانش آموزان با نيازهاي ويژه دختر نيز در بخش جسمي حركتي؛ مقام سوم تنيس روي ميز، در بخش ناشنوايان؛ مقام سوم واليبال، نابينايان دختر؛ مقام دوم شطرنج انفرادي، مقام سوم تيمي شطرنج، كم توان دختر ورزشي؛ مقام هاي اول، دوم و سوم گويراني، سه مدال نقره دو و ميداني سندروم، مقام سوم دو و ميداني كم توان را كسب كردند.
براساس اين گزارش، دانش آموزان با نيازهاي ويژه در مسابقات فرهنگي و هنري؛ قرآن، نماز و عترت دختران؛ 6 مقام اول، پنج مقام دوم و سه مقام سوم، قرآن، عترت و نماز پسران؛ هفت مقام اول، 6 مقام دوم و 2 مقام سوم را از آن خود كردند.
همچنين دانش آموزان پسر با نيازهاي ويژه در بخش هنري آوايي 2مقام اول تكنوازي را كسب كردند كه اين بخش به دليل لغو اردوهاي دانش آموزي براي دختران برگزار نشد.
تهرام/7245//1348خبرنگار: معصومه جوان معبودي*انتشاردهنده: علي شريفي
۰ نفر