۳ مهر ۱۳۹۶، ۹:۲۵
کد خبر: 82676234
T T
۰ نفر
جاده ، ضروري ترين زير ساخت براي كوچ عشاير در شمال خوزستان

دزفول - ايرنا - نبود زيرساخت لازم به ويژه پل و جاده مناسب ، كوچ عشاير از استان لرستان به خوزستان را در محدوده شمال اين استان با مشكلات بسياري مواجه كرده است.

به گزارش ايرنا با آغاز فصل پاييز و كاهش نسبي دما در ساير استان ها در حالي كوچ عشاير از استان هاي سردسير به مناطق گرمسير شمال خوزستان به ويژه دزفول آغاز شده كه امكانات و زيرساخت مناسبي براي عبور عشاير و دام آنها از رودخانه بختياري وجود ندارد.
كوچ عشاير بين استان هاي لرستان و خوزستان همه ساله در شرايطي انجام مي شود كه عشاير در طول مسير كوچ با حوادث و آسيب هاي جاني و مالي فراواني مواجه مي شوند.
رئيس اداره امور عشاير دزفول جمعيت عشايري اين شهرستان را چهار هزار خانوار با جمعيتي بالغ بر 30 هزار نفر اعلام كرد و گفت:با سردشدن هوا در ديگر استان ها كوچ بيش از يكهزار خانوار عشايري از مناطق ييلاقي استان لرستان از مسير پل كول به دزفول آغاز شده است.
محسن پورفرخي با بيان اينكه اين عشاير برون كوچ هشت ماه از سال را در مناطق عشايري دزفول سپري مي كنند افزود:نبود راه ارتباطي بين لرستان و خوزستان باعث شده هر بار كه عشاير قصد كوچ دارند مشقات فراواني را متحمل شوند بطوري كه در برخي موارد دام و اموال عشاير هنگام عبور از رودخانه بختياري با وسيله اي ابتدايي به نام ' گرگر ' از بين مي رود و سلامت خود عشاير نيز تهديد مي شود.
وي اظهار داشت:مشكلات عشاير هنگام عبور از رودخانه بختياري بعلت از بين رفتن دارايي و دام آنها بازتاب گسترده اي در كشور داشته است ضمن اينكه بعلت نبود امكانات و راه ارتباطي ، عشاير ناچار براي دور زدن دره ها و مناطق سخت گذر زمان بسيار طولاني را در مسير كوچ بسر مي برند كه اين امر تلفات دام آنان را نيز به دنبال دارد.
رئيس اداره امور عشاير دزفول با بيان اينكه كوچ عشاير در گذشته از طريق پل كول انجام مي شده ادامه داد: پل كول مربوط به يكهزار و 700 سال پيش مي باشد كه 20 سال پيش تخريب شده و عشاير به اجبار براي عبور از رودخانه و دره از وسيله اي به نام ' گرگر' استفاده مي كنند.
وي ضمن تقدير از تلاش هاي نماينده و فرماندار دزفول افزود:مهمترين ايل راه عبور عشاير مناطق ييلاقي لرستان به مناطق قشلاقي شهرستان از مسير پل كول انجام مي شود لذا جهت تسهيل تردد عشاير به اين شهرستان مسيرشكافي پل كول كه كاري بسيار سخت بوده انجام شده و در سال جاري نيز منتظر تامين اعتبار براي احداث پل هستيم تا با احداث پل تردد عشاير تسهيل شود.
معاون عمران وبرنامه ريزي فرمانداري ويژه شهرستان دزفول نيز گفت:پل كول در انتهاي بخش شهيون و در شمال شرق شهرستان دزفول واقع شده كه بيش از 100 كيلومتر از شهر دزفول فاصله دارد.
عبدالحسين پورركني افزود:پل كول بر روي رودخانه بختياري و در دوره هاي گذشته و حتي پيش از اسلام در مسير كوچ عشاير ساخته شده كه به علت سيل ، پل از بين رفته و با وجود اينكه در دوره هاي مختلف ترميم شده در حال حاضر فقط بخش كمي از آن باقي مانده است.
وي اضافه كرد:براي تسهيل در تردد و كوچ عشاير اقداماتي آغاز شده و از 2 سال پيش تاكنون با صرف 15 ميليارد ريال حدود 3.5 كيلومتر از مسير كوچ عشاير با استفاده از خودرو و انفجار هدايت شده ،مسيرشكافي شده است.
پورركني اظهار داشت:با مسير شكافي صورت گرفته در حال حاضر بايد اعتباري معادل هشت ميليارد ريال تامين شود تا بتوان كول،پايه ها و رويه هاي پل را نيز احداث كرد .
وي گفت:در دو سال گذشته با اقدامات انجام شده جهت تسهيل كوچ عشاير يك پل كابلي با صرف دو ميليارد و 800 ميليون ريال و چهار گرگر با صرف يك ميليارد ريال اعتبار احداث شده تا زمان تكميل پل تردد عشاير تسهيل يابد.
معاون عمران وبرنامه ريزي فرمانداري ويژه شهرستان دزفول ابراز اميدواري كرد با تامين هشت ميليارد ريال اعتبار بتوان پل كول را تكميل و در اختيار عشاير قرار داد تا هنگام كوچ با مشكل مواجه نشوند.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه