۳ مهر ۱۳۹۶، ۹:۵۲
کد خبر: 82676281
T T
۰ نفر

براكي تراپي؛ شيوه اي موثر در درمان سرطان

۳ مهر ۱۳۹۶، ۹:۵۲
کد خبر: 82676281
براكي تراپي؛ شيوه اي موثر در درمان سرطان

تهران- ايرنا- دبير علمي اولين سمينار تازه هاي براكي تراپي وفيزيك براكي تراپي، گفت: روش براكي تراپي اين مزيت را دارد كه ماده راديواكتيو مستقيما وارد بدن بيمار مي شود و نزديك تومور قرار مي گيرد؛ از اين رو نتايج قابل توجهي در درمان انواع خاص سرطان ها دارد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از دبيرخانه سمينار تازه هاي براكي تراپي، دكتر فريد نژاددادگر در آستانه برگزاري اين سمينار اظهار كرد: براكي تراپي يكي از روش هاي موثر و پيشرفته درمان سرطان و در واقع نوعي خاص از پرتودرماني كاملا موضعي و به مفهوم درمان از نزديك است.
وي گفت: اين روش درماني در كشور ما پيشرفت مطلوبي نداشته و توجه و سرمايه گذاري كافي در مورد آن نسبت به ساير روش هاي درماني سرطان صورت نگرفته است.
نژاددادگر افزود: تفاوت اين روش با راديوتراپي عادي در اين است كه ما در راديوتراپي معمولي اشعه راديو اكتيو را از خارج بدن بيمار توسط دستگاه هاي پيشرفته به منطقه بيماري و توموري كه در بدن بيمار است، مي تابانيم كه اين روش مي تواند همراه با صدماتي به بافت هاي سالم بدن بيمار باشد؛ اما در روش براكي تراپي ماده راديواكتيو مستقيما با روش هاي ظريف و پيچيده وارد بدن بيمار شده و در داخل و نزديك تومور قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: اين روش نتايج درماني بسيار خوبي در انواع خاص سرطان مانند سرطان هاي پروستات، مري، دستگاه تناسلي زنان، سرطان هاي انتهاي روده، نسج نرم و سرطان سينه دارد.
نژاددادگر افزود: در چند سال گذشته به علت تحريم ها و مسايل بين المللي اين روش درمان دچار محدوديت و نوساناتي شد ولي در حال حاضر با رفع موانع نياز به تسريع در راه اندازي و تجهيز و ارتقاي مراكز درماني به اين فناوري به شدت محسوس است.
دبير علمي سمينار تازه هاي باليني و فيزيك براكي تراپي ابراز اميدواري كرد كه تمامي تجهيزات پيشرفته مورد نياز براكي تراپي به زودي وارد كشور شود و افزود: همزمان نياز است همكاران پزشك متخصص راديوتراپي آنكولوژي و فيزيك پزشكي كه به صورت يك تيم عهده دار انجام اين درمان هستند، به آخرين اطلاعات اين برنامه دسترسي يابند.
وي ادامه داد: اين سمينار با همكاري و حضور اساتيد داخل و خارج كشور برگزار مي شود و صاحب نظران اين رشته آخرين يافته هاي علمي روز را در اختيار همكاران پزشك و گروه فيزيك پزشكي قرار خواهند داد تا بالاترين كيفيت درمان منطبق با استانداردهاي جهاني در اختيار بيماران قرار گيرد.
نژاددادگر با تاكيد براينكه تجهيز و ارتقاي مراكز درمان سرطان با روش براكي تراپي نيازمند حمايت دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است، افزود: پيام اين كنگره تاكيد بر جايگاه روش درماني براكي تراپي، دستيابي به سطح بالاي علمي براي استفاده از اين روش در داخل كشور و اعمال حمايت هايي در زمينه تامين تجهيزات است.
اولين سمينار تازه هاي باليني و فيزيك براكي تراپي به همت مركز آموزشي درماني بوعلي و همكاري انجمن هاي سرطان، راديوتراپي آنكولولوژي و انجمن فيزيك پزشكي ايران و همچنين واحد علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي در روزهاي چهارم تا ششم مهرماه در بيمارستان بوعلي تهران برگزار مي شود.
علمي**1834 **1440
تنظيم: ناهيد شفيعي ** انتشار: گلشن
۰ نفر