۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۹:۵۶
کد خبر: 82677101
T T
۰ نفر
آغاز دومين مرحله مقابله با مخزن بيماري سالك در  ارسنجان

شيراز- ايرنا- معاون شبكه بهداشت و درمان و رئيس مركز بهداشت شهرستان ارسنجان گفت: با توجه به اينكه زاد و ولد موش ها با اتمام فصل تابستان آغاز مي شود، مرحله دوم لانه كوبي و مقابله با مخزن بيماري سالك تا شعاع 500 متري روستاها و حومه ارسنجان آغاز شد.

به گزارش دريافتي دوشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي شبكه بهداشت و درمان شهرستان ارسنجان، علي ايزدي افزود: دراين مرحله، كارشناسان واحد مبارزه با بيماري هاي واگير مركز بهداشت با همكاري بهورزان خانه هاي بهداشت و مراقبين سلامت، مراحل طعمه گذاري و لانه كوبي مخازن بيماري سالك را انجام مي دهند.
كارشناس مبارزه با بيماري هاي واگير مركز بهداشت ارسنجان هم بيان كرد: براي مبارزه با بيماري سالك، اين مركز بيش از 40 كلاس آموزشي براي گروه هاي مختلف سني در اين شهرستان برگزار كرد.
اصغر اخوان افزود: مهمترين راه پيشگيري از گسترش اين بيماري، معدوم كردن جوندگان به عنوان مخزن بيماري سالك، مبارزه با پشه خاكي ناقل بيماري، رعايت مسائل بهداشتي و بهسازي محيط و جمع آوري و دفع مستمر و بهداشتي زباله ها، جمع آوري فضولات حيواني و جلوگيري از انباشته شدن آنهاست.
او گفت: همچنين ترميم شكاف و حفره هاي موجود در ديوارهاي منازل مسكوني، تخريب و تسطيح اماكن مخروبه وعدم خروج از منزل در هنگام غروب آفتاب و شب در مناطق آلوده به سالك، استفاده از پمادهاي دافع حشرات، نصب توري فلزي در ورودي منازل و استفاده از پشه بند آغشته به سم در هنگام خواب از ديگر راههاي پيشگيري از ابتلا به بيماري سالك است.
اين كارشناس بهداشت ادامه داد: با اجراي برنامه هايي كه از سوي مركز بهداشت ارسنجان براي كنترل اين بيماري در سال 95 صورت گرفت، شاهد كاهش شيوع 25 درصدي بيماري سالك در اين شهرستان ارسنجان بوديم.
وي گفت: براي مقابله با بيماري سالك، تهيه سم، دستكش، ماسك و ديگر ملزومات مورد نيازوهمچنين انجام هماهنگي هاي لازم با اداره هاي محيط زيست، منابع طبيعي ، بخشداري و شهرداري از جمله فعاليت هايي است كه از سوي اين مركز انجام شده است.
اخوان، بررسي و شناسايي كانون هاي سالك با همكاري شوراي هاي اسلامي شهر و روستاها، لانه كوبي، تخريب كلني جوندگان، بررسي لانه هاي فعال بعد از لانه كوبي و نظارت بر عمليات سم گذاري در لانه جوندگان را از ديگر اقدامات كنترلي واحد مبارزه با بيماري هاي مركز بهداشت ارسنجان براي مبارزه با مخازن بيماري سالك بيان كرد.
سالك يا ليشمانيوز پوستي، براثر گزش پشه خاكي به انسان منتقل مي‌شود. عامل اين بيماري انگلي به نام ليشمانياست.
ليشمانيوز، بيماري انگلي است كه توسط گونه ها مختلف تك ياخته اي بنام ليشمانيا ايجاد مي شود.
ليشمانيوز از طريق نيش گونه هايي از پشه خاكي منتقل مي شود و ممكن است به يكي از اشكال ليشمانيوز پوستي (سالك) ليشمانيوز احشايي (كالاآزار) و ليشمانيوز پوستي – مخاطي ديده شود.
اين بيماري در 88 كشور جهان كه اكثرا كشورهاي در حال توسعه هستند مشاهده مي شود.
شهرستان ارسنجان در فاصله 125 كيلومتري شمال شرق شيراز واقع شده است.
7368 /6118
دريافت خبر: حميدرضا خليقي ** انتشار دهنده: پرويندخت پاردسويي شيرازي