۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82679192
T T
۰ نفر

گردشگري نوين در منو مادربزرگان گيلاني

۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82679192
گردشگري نوين در منو مادربزرگان گيلاني

رشت – ايرنا- گردشگري غذا يا گاسترونومي شاخه اي از گردشگري نوين است كه موجب شده تا عطر خوراكهاي محلي ديروز مادربزرگان گيلاني امروز جهاني شود و به تقريب از همه رستوران هاي گيلان به مشام برسد.

به گزارش ايرنا، پيش تر هايي نه چندان دور ،چيرگي منو خوراكهاي بيگانه، هجوم فست فودها و كليشه اي شدن فهرست غذا در رستوران هاي گيلان كم و بيش احساس مي شد كه خوشبختانه به لطف دانش آموختگان و دغدغه مندان فرهنگ اين سرزمين، خطر از ياد رفتن عطر خوش غذاهاي محلي نه تنها دور شد بلكه طعم خاطره انگيز غذاي مادربزرگان گيلان زمين جهاني شد و رشت در كنار آدلايد استراليا ، بارسلونا از اسپانيا ، برگن از نروژ ، بوداپست از مجارستان ، ديترويت از آمريكا ، ليورپول از انگليس ، رم از ايتاليا ، مونته ويدئو از اروگوئه ، سالوادور برزيل و سنگاپور به عضويت شبكه شهرهاي خلاق خوراك جهان درآمد.
ويل دورانت در كتاب تاريخ تمدن خود مي نويسد ، مساله خوراك انسان و تهيه آن بنيان تمدن را تشكيل مي دهد ؛ كليساي جامع و معبد، موزه ي هنر و تالار موسيقي، كتابخانه و دانشگاه ، همه روكار بناي تمدن هستند ، و بايد چشم داشت و در پشت ظاهر 'مطبخ 'را ديد.
امروزه فرهنگ تغذيه در محيط جغرافيايي خاص خود و در ارتباط با ساير عناصر فضايي از اهداف پر طرفدار و پر درآمد در كشورهاي پيشرو در امر گردشگري محسوب مي شود.
بهروز مهدي زاده از رستوران داران برتر رشت كه ارائه غذاهاي بومي را در فضايي پر اصالت برگزيده بر اين باور است كه اشتياق گردشگران به غذاهاي محلي گيلان افزون شده و قابليت جهاني آن بواسطه طعم و سلامت هويداست و مي بايد در اين زمينه سرمايه گذاري شود.
وي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: 40 نوع غذاي اصيل از چهار سوي گيلان با پژوهش انتخاب شده و با وفاداري كامل نسبت به دستور پخت ، در اين رستوران ارائه مي شود و همه دستورالعمل ها با تحقيق ميداني از كلان سالان اين سرزمين در چهار سوي استان بدست آمده است.
وي استقبال گردشگران ،بويژه گردشگران خارجي را از غذاهاي محلي بسيار دلچسب توصيف و بيان مي كند: امروز عطر غذاهاي محلي از بيشتر رستوران هاي استان به مشام مي رسد و مي بايست در زمينه ادامه و قوت بخشيدن به اين روند ،حمايت هاي بيشتري از سوي مسئولان صورت گيرد.
چنانچه از تحقيقات مردم نگاري شهرهاي استان گيلان بر مي آيد، به تقريب هيچ آئين و سنتي از اهالي اين منطقه ( از تولد و دندان در آوردن نوزاد تا ازدواج و بارداري و از مناسك مذهبي تا آيين هاي ملي و از بيماري تا سوگواري ) بدون وجود غذاي خاص آن مراسم رسميت نداشته است ؛ در اين رابطه باورها و اعتقادات فراواني در زندگي مردم مشاهده مي شود .
مديركل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري گيلان خواستار تعامل فرهنگ دوستان استان براي تدوين سياستي نوين در حيطه معرفي و اهتمام هرچه بيشتر و بهتر خوراك اصيل گيلان در سراسر كشور شد و گفت:مقوله گردشگري غذايي (گاسترونومي)در گيلان بايد با جديت و بر اساس استانداردهاي ملي و بين المللي پي گرفته شود.
رضا عليزاده در مراسم تقدير از فعالان حوزه غذاهاي محلي بمناسبت پنجم مهرماه روز جهاني گردشگري افزود: گردشگري خوراك يكي از اشكال گردشگري فرهنگيست كه مي تواند به جاذبه مطلوبي براي انگيزه سفر گردشگران فرهنگي تبديل شود .
وي با بيان اينكه خوراك بعنوان يك نماد فرهنگي همراه با پيشينه تاريخي، مي تواند موجب جذب ساير اقوام باشد؛از مقوله خوراك بعنوان عامل تعيين كننده تفاوتهاي فرهنگي و همچنين تقويت كننده روابط قوميت ها ياد كرد.
عليزاده ، معرفي و جذب گردشگران به غذاهاي بومي و محلي گيلان رايكي از مهمترين اهداف شركت در جشنواره اخير سفره ايراني،فرهنگ گردشگري در استان گلستان عنوان كرد .
وي از مسئولان خدمات دفاتر مسافرتي خواست برنامه ريزي تورهاي گردشگري خويش را با اهتمام به گاسترونومي يا گردشگري غذا ارتقا بخشند.
عليزاده آموزش نيروي انساني و اشاعه علمي با محوريت خوراك را مهم تلقي و تصريح كرد: امروز موضوع پژوهش بر محور خوراك در جهان مورد تاكيد است؛لذا بهره گيري از دانش روز و تنوع بخشي در عرصه غذا يك ضرورت ارزنده تلقي خواهد شد.
در هجوم گردباد غذاهاي مدرن با ثبت جهاني، رشت به عنوان شهر خلاق خوراك شناسي، با عطر غذاي مادربزرگان گيلاني دنبال كسب فرصت هاي نوين گردشگري بين المللي است.
خوراكهاي محلي يكي از مطبوع ترين جاذبه هاي گردشگري گيلان است كه طعم طبيعت در درونش رسوخ كرده و باقلاقاتوق و ميرزا قاسمي از ،ساده ترين و خوشمزه ترين ابداعات آشپزي اين خطه سرسبز است و بس؛ و ديگر نمي گوييم از مطنجن مرغابي (مرغابي،رب انار ،مغز گردو و ...) ،شيرين قرمه ، ماهي مالاتا ، ترش كباب ، واويشكا ، آلومسما ، سيرقليه ، ترش شامي ، چخرتمه و ...
گيلان با 170 نوع غذاي محلي بعنوان يكي از استان هاي غني در زمينه گردشگري فرهنگي بويژه تنوع غذايي مطرح است كه اين موضوع مي تواند بعنوان يكي از گونه هاي گردشگري تخصصي غني در بحث گردشگري مورد توجه و اهتمام قرار گيرد.
گزارشگر : ضامن**انتشار دهنده: بابايي
1881 /6030