۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۲۱:۴۷
کد خبر: 82684312
T T
۰ نفر
وزارت امورخارجه سوريه خواستار پايان يافتن جنايت هاي ائتلاف بين المللي شد

دمشق - ايرنا - وزارت امورخارجه سوريه بار ديگر از شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواست به جنايت هاي ائتلاف بين المللي به سركردگي آمريكا، درحق ملت سوريه پايان داده شود.

به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه، وزارت امورخارجه اين كشور روز سه شنبه در دو نامه به دبيركل و رئيس شوراي امنيت سازمان ملل متحد از شوراي امنيت خواست به وظايف خود درباره حفظ صلح و امنيت بين المللي عمل كند، به جنايت هاي ائتلاف بين المللي به سركردگي آمريكا درحق ملت سوريه پايان دهد و همه كشورها را به اجراي قطعنامه هاي مربوط به مبارزه با تروريسم وادار كند.
در نامه وزارت امورخارجه سوريه آمده است كه جنگنده هاي ائتلاف بين المللي به سركردگي آمريكا دو جنايت در روزهاي يكم و دوم اكتبر (9 و 10 مهرماه) با بمباران روستاي بقرص فوقاني و شهر البوكمال در استان ديرالزور و محله التوسيعيه شهر رقه مرتكب شدند كه به كشته شدن 57 غيرنظامي كه بيشتر آن ها كودكان و زنان بودند منجر شد و ده ها تن ديگر نيز زخمي شده و خسارت هاي فراواني به منازل و اموال شهروندان وارد شد.
وزارت امورخارجه سوريه اضافه كرد: اين ائتلاف چند روز پيش اعتراف كرد حدود 800 شهروند سوري را از آغاز عمليات خود در سوريه كشته است و اين عدد نشان دهنده حجم جنايتي است اين ائتلاف مرتكب مي شود هرچند كه شمار قربانيان بسيار بيش از اين عدد است.
سوريه نگراني عميق خود را از سكوت جامعه جهاني درقبال اين جنايت ها اعلام مي كند بويژه اينكه برخي سازمان ها و كشورها به بزرگنمايي اوضاع و امور انساني مي پردازند ولي هنگامي كه نوبت به غيرنظاميان سوري و جنايت هاي ائتلاف آمريكايي مي رسد زبان دركام مي گيرند.
درنامه وزارت امورخارجه سوريه آمده است: جمهوري عربي سوريه همه جنايت هاي ائتلاف بين المللي را به سازمان ملل متحد منتقل نمي كند زيرا اين جنايت ها بيشتر از آن است كه به حساب آيد و تقريبا هر روز تكرار مي شود.
آمريكا با استفاده از مزدوران خود و گروه هاي مسلح به سنگ اندازي در مسير پيشروي ارتش سوريه در ديرالزور و جلوگيري از رسيدن به مناطق تحت تسلط گروه تروريستي داعش اقدام مي كند و براين اساس بايد به اهداف واقعي سياست ويرانگر آمريكا در سوريه پي برد و فورا آن را متوقف كرد.
وزارت امورخارجه سوريه تعجب و ناخرسندي شديد خود را از سكوت سازمان ملل و بسياري از كشورها درقبال انفجار تروريستي مركز پليس محله الميدان دمشق كه شماري كشته و زخمي برجاي گذاشت اعلام كرد.
حكومت جمهوري عربي سوريه، جنايت هاي اتئلاف بين المللي و گروه هاي تروريستي درحق ملت سوريه و تخريب زيرساخت هاي اقتصادي، خدماتي، نفتي و اموال عمومي و خصوصي و كشتار كودكان و زنان را به شدت محكوم مي كند و بارديگر خواستار منحل شدن فوري اين ائتلاف غيرقانوني است كه بدون درخواست دولت سوريه و خارج از چارچوب سازمان ملل تشكيل شده است .
سوريه از شوراي امنيت مي خواهد كه به وظايف خود در حفظ صلح و امنيت بين المللي و توقف جنايت هاي اين ائتلاف در حق ملت سوريه عمل و همه كشورا را به اجراي قطعنامه هاي مربوط به مبارزه با تروريسم و احترام به حاكميت ملي و يكپارچگي سرزميني سوريه وادار كند.
آمريكا و چند كشور محدود همپيمان آن، از ماه اوت 2014 به بهانه مبارزه با گروه تروريستي داعش، خارج از چارچوب سازمان ملل و بدون هماهنگي با دولت سوريه ائتلافي موسوم به بين المللي تشكيل داده است.
اين ائتلاف تاكنون بسياري از شهروندان بي گناه سوري را در استان هاي الرقه، ديرالزور، حسكه و حلب به خاك و خون كشيده و بسياري از زيرساخت هاي اين كشور را تخريب كرده است.
شبس**6116*شبس*1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاري