مرز مهران نقطه وصل 420 هزار زائر خارجي به بيكرانگي معنا

ايلام - ايرنا -مرز ناظر به تحديد قلمرو و كرانگي زمين است اما مرز مهران سرنوشتي دگرگونه يافته كه نقطه وصل به بيكرانگي و آغاز تحقق ماجراي طلب و طلبيده شدن براي ميليونها زائر عشق از جمله 420 هزار زائر غير ايراني عتبات عاليات عراق فقط درسال جاري بوده است.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي ايلام دراين خصوص گفت:در شش ماه گذشته بيش از 420 هزار زائر خارجي از طريق مرز بين المللي مهران به كشور عراق و عتبات عاليات اين كشور سفر كرده اند.
نورالله دلخواه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در اين مدت( نيمه نخست سال) يك ميليون و 53 هزار زائر از طريق مرز مهران به كشور عراق سفر كردند كه از اين ميزان 633 هزار زائر ايراني و مابقي مربوط به ديگر كشورها بوده است.
وي با بيان اينكه تنها در ايام محرم امسال بيش از 100 هزار زائر از طريق مرز مهران براي شركت در مراسم تاسوعا و عاشوراي حسيني تردد كرده اند، افزود: بيشتر اين زائران براي نخستين بار (زائر اولي) به عراق و زيارت بارگاه مطهر ائمه اطهار (ع) مشرف شدند و براي سفر به اين اماكن مقدس مرز رسمي و بين المللي مهران را انتخاب كرده اند.
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي ايلام از افزايش 10 درصدي ميزان تردد زائران در مدت ياد شده(6 ماهه اول سال) نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و يادآور شد: در اين مدت يك هزار و 273 دستگاه اتوبوس و 2 هزار و 317 دستگاه خودرو از طريق پايانه مرزي مهران به خارج و داخل كشور تردد داشته است.
دلخواه با اشاره به اينكه اجازه تردد بدون ويزا و گذرنامه به زائران داده نمي شود، گفت: يكي از مهمترين موارد تاكيد دولت عراق براي تردد زوار، داشتن گذرنامه و ويزا است.
وي اضافه كرد: زائران با در دست داشتن اين مدارك به مرز مهران مراجعه كنند چرا كه در غير اين صورت از خروج آنها به كشور عراق جلوگيري مي شود.
به گزارش ايرنا، استان ايلام با دارا بودن 430 كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق پس از سقوط رژيم بعث صدام و در همان سال هاي آغازين گشايش راه زيارت به عنوان مسير و معبر زيارتي در مركز توجه و انتخاب مسير زائران كشورهاي مختلف عتبات عاليات ايران و عراق قرار گرفت كه اين انتخاب درساليان اخير به عنوان يك سنت همواره تكرار شده است.
امنيت بالا و نزديكي به شهرها و مكان هاي مقدس و بغداد پايتخت عراق از مهم ترين عوامل استقبال و انتخاب استان ايلام و مهران به عنوان گذرگاه زائران عتبات عاليات عراق و ايران است.
افزون بر تردد مستمر روزانه به طور متوسط شش هزار زائر ، در ايام اربعين حسيني نزديك به 2 ميليون نفر براي حضور در كربلاي معلي از مرز رسمي و بين المللي مهران راهي عراق مي شوند.
انتظار مي رود در اربعين امسال شمار ورودي و خروجي زائران سوگوار ايراني و غير ايراني براي شركت در آيين راهپيمايي اربعين از راه مرز مهران به حدود 2.5 ميليون نفر برسد.
خبرنگار: فرهاد فرامرزي ** انتشار دهنده : شهريار حيدري فر
3032/6034