بازرسي از تمام معادن زغالسنگ كشور پس از حادثه گلستان انجام شد

تهران- ايرنا- رئيس سازمان نظام مهندسي معدن ايران با تاكيد بر لزوم اعمال مقررات سخت گيرانه ايمني در معادن زغالسنگ گفت: پس از وقوع حادثه در معدن يورت گلستان، از همه 115 معدن زغالسنگ بازديد شد و حتي دستور تعطيلي چند معدن صادر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «نادعلي اسماعيلي دهج» امروز (شنبه) در خاتمه نشست خبري ششمين همايش و نمايشگاه ساليانه فرصت هاي سرمايه گذاري در معدن و صنايع معدني ايران (MINEX 2017) در محل سازمان نظام مهندسي معدن با اشاره به حادثه معدن يورت گلستان در سيزدهم ارديبهشت ماه امسال، افزود: تهويه مناسب و گازسنج هاي به روز در ايمني هرچه بيشتر معادن زغال نقش اساسي دارد.
وي با بيان اينكه آماده اعمال مقررات سختگيرانه در زمينه ايمني معادن زغالسنگ هستيم، از نامه نگاري با پنج استان برخوردار از معادن زغالسنگ پس از حادثه معدن زغالسنگ گلستان خبر داد.
اسماعيلي دهج بيان داشت: اكنون همه 115 معدن زغالسنگ كشور بازديد شده و گزارش مشكلات و همچنين پيشنهادات آنها راي رفع مشكلات آماده شده و حتي معاون معدن وزير صنعت، معدن و تجارت نيز دستور تعطيلي چند معدن را صادر كرده است.
وي خاطر نشان كرد: يكي از مهمترين موضوعاتي كه در جريان حادثه پيش آمده در معدن زغالسنگ يورت گلستان مغفول ماند، تلاش هاي انجام شده وزارت صنعت، معدن و تجارت براي حادث نشدن فاجعه اي ديگر بود.
به گفته اين مقام مسئول، زغالسنگ از جمله معادني است كه نيازمند متخصصان حرفه اي است و در اين زمنيه هيچ كمبودي در كشور نداريم.
اين فعال حوزه معدن با اشاره به تشكيل كميته حقيقت ياب در اين حادثه، خاطرنشان كرد: اين هفته يا هفته آينده اين كميته بار ديگر تشكيل جلسه مي دهد.
وي با اشاره به نقش مهم تهويه مناسب و همچنين برخورداري از دستگاه هاي گازسنج در معادن زغالسنگ، يادآوري كرد: در حادثه ياد شده، با وجود برخورداري از دستگاه گازسنج، اما به دليل سهل انگاري از آن استفاده نشده است.
رئيس سازمان نظام مهندسي معدن ايران با اشاره به لزوم سختيگري درخصوص ورود نشدن وسايل ممنوعه به داخل معادن زغالسنگ، اظهار داشت: در جيب متوفيان اين حادثه تلفن همراه كشف شده كه بسيار خطرناك است.
وي تصريح كرد: 76 درصد معادن فعال كشور گازخيز است كه بهره مندي آنها از تهويه مناسب و دستگاه هاي گازسنج هاي به روز از الزامات است.
به گزارش ايرنا، سيزدهم ارديبهشت ماه امسال در پي انفجار معدن زغالسنگ زمستان يورت آزادشهر (گلستان) 43 نفر از كارگران جان خود را از دست دادند.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام* 3065*2025*خبرنگار: محمد ملك دار * انتشار: ليلا جودي