۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۷:۵۷
کد خبر: 82688425
T T
۰ نفر
توسعه راه آهن در اولویت برنامه های دولت دوازدهم قرار دارد

اصفهان- ایرنا- عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در سیاست های اقتصاد مقاومتی به توسعه راه آهن و ایجاد مزیت رقابتی توجه جدی شده است و این مهم در اولویت برنامه های راه آهن و دولت دوازدهم قرار دارد.

به گزارش ایرنا، سعید رسولی عصر شنبه در بازدید از عملیات اجرایی احداث خط دوم بافق - میبد - زرین شهر و خطوط آهن و ابنیه فنی آن افزود: راه آهن و حمل و نقل ریلی محور اصلی توسعه و نماد اقتصاد مقاومتی در كشور است.
وی با اشاره به نامگذاری سال 96 به نام 'سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال' گفت: حمل و نقل ریلی به عنوان مهمترین موضوع در توسعه كشورها مورد توجه كارشناسان و صاحب نظران قرار دارد.
رسولی گفت: سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی به كاهش مصرف سوخت، كاهش تلفات جاده ای و كاهش آلایندگی های زیست محیطی منجر خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه توافق های انجام شده با مسئولان محلی در باره خط دوم بافق- میبد- زرین شهر چند جانبه است، اظهار كرد: راه آهن همه تعهدات خود را در باره این پروژه انجام داده یا در حال انجام است و برای تكمیل كار به همكاری سایر دستگاه های مسئول نیاز دارد.
رسولی با اشاره به مزایای اجرای این طرح در افزایش سهم ریلی جابجایی مسافر و حمل بار گفت: راه آهن در آینده نیز به تمام تعهدات خود در اجرای كامل این طرح با جدیت عمل خواهد كرد.
رسولی افزود: بزودی با توسعه و آماده سازی ایستگاه 'آبنیل'، امكان استفاده مردم شهرستان فلاورجان از امكانات حمل و نقل ریلی فراهم خواهد شد.
عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی برای رفع مشكلات شهرستان فلاورجان در این حوزه گفت: از طریق همكاری با شهرداری ها در شهرهای مختلف، بدنبال رفع گره های ترافیكی در حمل و نقل ریلی هستیم.
وی گفت: شهرستان فلاورجان با توجه به موقعیت جغرافیای خود در محور بار و مسافر ریلی كشور قرار دارد.
رسولی با اشاره به اینكه هم اكنون 11 مركز استان از وجود راه آهن و حمل و نقل ریلی بی بهره اند گفت: سیستم راه‌آهن یك‌ هفتم سیستم حمل و نقل جاده ای سوخت مصرف می‌كند.
به گزارش ایرنا، در بازدیدی كه روز شنبه بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی برای بررسی مشكلات مردم فلاورجان در حوزه عملیات اجرایی احداث خط دوم بافق - میبد- زرین شهر در این منطقه انجام شد، سعید رسولی عضو هیات مدیره راه آهن به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی در این شهرستان حضور یافت.
این بازدید با حضور نماینده مردم شهرستان فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، مدیركل خط و سازه های فنی راه آهن و پیمانكاران پروژه برگزار شد و مشكلات و درخواست های مردم این شهرستان درمناطق آبنیل، علی شادان، دارافشان، تمندگان و پیربكران مورد بحث وبررسی قرار گرفت.
برای اجرای این طرح 10هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و از ویژگی‌ها و شاخص‌های مهم اقتصادی بهره‌برداری از پروژه، دو خطه كردن مسیر بافق-میبد-زرین‌شهر است.
پروژه ملی خط دوم راه آهن بافق- میبد- زرین شهر با توان حمل بار پیشرفت فیزیكی 60 درصدی و فعالیت همزمان پنج پیمانكار در دست اجراست.
احداث این پروژه بطول 480 كیلومتر به عنوان نخستین خط با توان حمل بار محوری به میزان 30 تن در كشور در دست اجراست كه تمامی پل های بتنی - فلزی و دو منظوره این پروژه نیز با ظرفیت حمل بار محوری 30 تن ساخته می شود.
هدف اصلی از اجرای دو خطه كردن خطوط ریلی ، افزایش سرعت در خطوط ریلی برای تردد قطارهای باری و مسافری و مهمتر ازهمه ساخت خطی به عنوان بار محوری سنگین در كشور بوده است.
از دیگر اهداف طرح افزایش سرعت برای قطارهای مسافری تا ۱۶۰ كیلومتر و قطارهای باری تا ۱۲۰ كیلومتر است.
كاهش زمان سیر قطارهای باری از ۱۸ به ۱۲ ساعت یكی دیگر از اهداف این پروژه است كه باعث می‌شود سرعت حمل بار در كریدور شمال-جنوب و شرق-غرب با تكمیل این مسیر ارتقا یابد.
با اجرای این طرح آلاینده های مخرب محیط زیست به میزان ۵ هزار و ۲۰۰ تن در سال كاهش می‌یابد، همچنین این طرح بصورت مستقیم ۱۵۵ فرصت شغلی ایجاد می‌كند.
شهرستان فلاورجان از توابع استان اصفهان و در 16 كیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

ت 7150 /
خبرنگار: علی نعمانی * انتشار: سلطانمرادی