۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۸
کد خبر: 82691014
T T
۰ نفر
ميانگين عملكرد تاكستان هاي ديم خراسان شمالي 2 برابر كشوري است

بجنورد- ايرنا- مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: ميانگين عملكرد تاكستان هاي ديم استان 7.5 تن در هكتار است و اين در حالي است كه ميانگين عملكرد انگور ديم در كشور به 4 تن هم نمي رسد.

محمدعلي شريكيان سه شنبه در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه سطح زير كشت انگور در استان 18 هزار و 500 هكتار است افزود: پيش بيني مي شود امسال از اين ميزان 185 هزار تن محصول برداشت شود كه ارقام مورد كشت آن كلاهداري، كشمشي، عسگري، صاحبي و لعل است.
مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: بيشترين سطح انگور اين استان از نوع كلاهداري با 9 هزار هكتار و 70 هزار تن توليد و بيشترين ميزان توليد مربوط به انگور كشمشي با 106 هزار تن است كه 57 درصد توليد انگور استان را به خود اختصاص داده است.
شريكيان با بيان اينكه شيروان و فاروج بيشترين سطح انگور كشمشي استان را دارند افزود: همچنين بجنورد داراي بيشترين سطح انگور كلاهداري است و بيشترين توليد را به خود اختصاص داده است زيرا سازگاري بالايي با شرايط آب و هوايي دارد.
وي در ادامه اظهار كرد: هم اكنون ظرفيت نگهداري سردخانه هاي انگور در اين استان، 14 هزار و 200 تن است كه با توجه به توليد انگور نيازمند سرمايه گذاري بيشتر بخش خصوصي هستيم.
وي افزود: همچنين ظرفيت واحدهاي فرآوري انگور خراسان شمالي شامل تصفيه و بسته بندي كشمش، توليد شيره و سركه و توليد كنسانتره 25هزار تن مي باشد.
وي خريد تضميني كشمش را كيلويي 27 هزار و 600 ريال عنوان كرد و گفت: هم اكنون قيمت كشمش در بازار 38 تا 40 هزار ريال است كه انگور تازه خوري رقم كلاهداري با قيمت 10 تا 13 هزار ريال و رقم كشمشي 11 تا 15 هزار ريال از باغدار خريداري مي شود.
خراسان شمالي 344 هزار عرصه كشاورزي دارد كه سالانه بيش از دو ميليون و 500 هزار تن انواع محصول كشاورزي و دامي در اين استان توليد مي شود.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسي باجگيران** انتشار دهنده: سيد حسين قدسي