۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۲
کد خبر: 82696503
T T
۰ نفر
به بهانه روز جهانی نابینایان/ قلب تو روشن تر از آیینه است

یزد- ایرنا- دیده نشدن، اصلی ترین دغدغه روشندلان جامعه است، آنها با وجود هوش سرشار و استعدادهای بالقوه، آن چنان كه باید مورد توجه قرار نگرفتند.

قضا و قدر الهی این بود كه آنها از نعمت دیدن، محروم شوند اما باید افراد بینا برای آنها حقی قائل شوند و مسیر زندگی را برای آنها آسان كنند.
روشندلان در اسلام از كرامت بالایی برخوردار هستند و اگر به حدیث ها و روایت های امامان معصوم (ع) توجه شود این موضوع به روشنی قابل مشاهده است، پیامبر اكرم(ص) می فرمایند ' اگر كسی، نابینایی را تا چهل قدم همراهی كند، گناهانی كه تاكنون كرده، آمرزیده خواهد شد'.
این سخن، تنها به معنی كمك كردن در راه رفتن به نابینایان نیست، این همیاری باید در زمینه های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در رفتار افراد تجلی پیدا كند.
نابینایی، محدودیت نیست، 'رودكی' از جمله افرادی است كه در عمل به اثبات رسانده كه نابینایی، پایان زندگی نیست، او نابینایی است كه در عرصه شعر، سخن و هنر درخشید و به تعبیرعالمان ادب فارسی، مقام پدر شعر فارسی را به خود اختصاص داد.
روشندلان افرادی هستند كه اعتماد به نفس دارند و از ما هم انتظار دارند كه راه را برای انها در جامعه هموار كنیم، آنچه كه فرد نابینا را رنج می دهد نداشتن روشنی چشم نیست بلكه رفتار ماست كه آنها را گوشه نشین و منزوی كردیم.
كافی است یك لحظه چشم های خود را ببنیدیم و مسیری را طی كنیم تا مشكلات روشندلان لمس و درك شود، این قشر در این روزگار با بسیاری از مشكلات دسته و پنجه نرم می كنند.
15 اكتبر روز جهانی نابینایان فرصتی است تا مسوولان و دست اندركاران با ایجاد امكانات اجتماعی مناسب برای این قشر از جامعه، امكان شكوفایی هرچه بیشتر استعداد آنان را مهیا سازند تا نابینایان نیز با توانایی ها و قابلیت های خود برای توسعه كشور قدم بردارند.
اشتغال، ازدواج ، تحصیل ، مناسب سازی نبودن فضای شهری ، محدودیت منابع مطالعه نگاه و دید جامعه به این قشر از جمله دردها واگویه های روشن دلان است.
روز جهانی نابینایان (عصای سفید) بهانه ای شد كه به دردل چند نفر از روشندلان موفق استان یزد گوش فرا دهیم.
*** 14.5 درصد معلولان استان یزد، نابینا و كم بینا هستند
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یزد تعداد معلولان استان را 49 هزار نفر بیان كرد و گفت: هفت هزار و 200 نفر از این تعداد معادل 14.5 درصد را معلولان نابینا و كم بینا تشكیل می دهند.
محمد حسین غنیمت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رقم در كشور 12 درصد است و آمار افراد نابینا و كم بینا در این استان بیشتر از میانگین كشوری است.
وی علت بالا بودن تعداد افراد نابینا در استان را بیماریهای دیابت ، فشارخون ، عفونی و ازدواج های همخون بیان كرد و افزود: همچنین عوامل ژنتیكی و ارثی هم در این معلولیت دخیل هستند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یزد اظهار كرد: از مجموع هفت هزار و 200 معلول نابینا و كم بینا در استان سه هزار و 521 نفر انها در سازمان بهزیستی دارای پرونده هستند و از خدمات این سازمان بطور مستقیم بهره مند می شوند.
وی با بیان اینكه بقیه همه بصورت غیر مستقیم از خدمات سازمان بهزیستی برخوردار می شوند و ارائه كمك هزینه درمان، تحصیل، تامین وسایل توانبخشی و حرفه آموزی را از جمله خدمات سازمان متبوع خود به این افراد بیان كرد.
غنیمت با بیان اینكه یك مركز روزانه خانواده و كودك كم بینا و نابینا در استان وجود دارد گفت: در این مراكز به كودكان نابینا و كم بینا خدمات آموزشی و توان بخشی و ارائه می شود.
وی اظهار كرد: 60 درصد علل نابینایی قابل درمان و 20 در صد آنها قابل پیشگیری است و از علل های عمده آن هم ارثی، عفونی و غیرعفونی و سوانح و حوادث است.
غنیمت، با بیان اینكه هزینه بزرگ كردن یك فرزند نابینا چهار برابر فرد بینا است خاطرنشان كرد: خانواده ها باید به این نكته توجه كنند كه از همان دوران كودكی، فرزندان خود را برای بینایی سنجی به مراكزی كه برای همین منظور دایر است ارجاع دهند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان دوران طلایی درمان نابینایی را زیر دوسال بیان كرد.
وی در ادامه گفت: نامناسب بودن محیط شهری از جمله مشكلات افراد معلول به ویژه نابینایان است بطوریكه برای انجام فعالیتهای روزمره در سطح شهر همواره با محدودیت هایی مواجه بوده و این مسئله حضور آنان را در جامعه كاهش داده و بعضا به تشدید آسیب های روحی و روانی ناشی از انزوا در افراد كم توان منجر می كند.
وی اشتغال را از دیگر مشكلات افراد نابینا بیان كرد و گفت: افزون بر 50 درصد افراد نابینا و كم بینا بیكار هستند، علارغم اینكه این قشر با بسیاری از مشكلات تحصیل كردند اما شغلی متناسب برای آنها نیست.
*** اشتغال مهمترین مشكل روشندلان
رئیس اداره بهزیستی میبد در زمینه مسائل و مشكلات معلولان گفت: اشتغال و توانمندسازی، باور نكردن معلولین توسط آحاد جامعه و بی توجهی یا كم توجهی ادارات، نهادها،كارخانجات و شركتها در به كارگیری انها از جمله مشكلات معلولان به ویژه نابینایان است.
سعید مشایخ افزود: مسوولان نیز این باور را داشته باشند كه معلولین نیاز به ترحم ندارند و معلولیت محدودیت نیست و در امر اشتغال این قشر تمام مسئولین همكاری لازم داشته باشند.
وی تعداد افراد نابینا و كم بینا تحت پوشش بهزیستی میبد را را 200 نفر بیان كرد و گفت: این افراد از پرداخت كمك هزینه خدمات توانبخشی و حمایتی سازمانبهزیستی بهره مند
می شوند.
***
مسعود حسن آبادی از روشندلان استان كه اكنون دانشجوی دكترای حقوق دانشگاه تهران است گفت: معلولان به ویژه نابینایان با طیف گسترده ای از نیازها و مشكلات مواجه هستند كه عمده ترین آن اشتغال است.
وی مناسب نبودن فضای شهری را از دیگر مشكلات نابینایان در جامعه بر شمرد و افزود: خطوط عابر پیاده و پل های هوایی باید نحوی طراحی شود تا نابینایان و معلولان به راحتی بتوانند از عرض خیابان عبور كنند، در برخی مواقع این خطوط منتهی به جوی آب یا موانعی دیگر می شود كه فرد نابینا با مشكلات زیادی روبرو می كند.
وی خاطر نشان كرد:فرد نابینا وقتی محیط برای او مناسب نیست از منزل خود بیرون نمی آید و منزوی می شود بنابراین باید زمینه تردد راحت و آسایش معلولان به ویژه نابینایان در جامعه فراهم شود.
وی نابینایی خود را مادرزادی بیان كرد و افزود: بهتر است در ادارات و نهادهای مختلف یك مشاور هم برای معلولان وجود داشته باشد تا مشكلات آنها بهتر پیگیری شود.
حسن آبادی كه هم اكنون كارشناس حقوقی بهزیستی استان یزد است با انتقاد از اجرا نشدن قانون 3 درصد اشتغال معلولان در جامعه افزود: طبق قانون، هر سازمان و اداره ای موظف است سه درصد از استخدامی های خود را به افراد معلول اختصاص دهد اما این قانون به خوبی اجرایی نشده است.
وی اضافه كرد: اگر این قانون توسط اداره ها و نهادهای دولتی اجرایی شود بخش قابل توجهی از مشكلات این قشر رفع می شود.
این روشندل، فرهنگ سازی در اجتماع را بسیار مهم دانست و گفت: برای حضور پررنگ معلولان به ویژه روشندلان در جامعه و شكوفایی هرچه بیشتر آن ها نیاز به فرهنگ سازی در خانواده های آنها و در جامعه است.
این روشندل اضافه كرد: ما نیاز به دلسوزی و ترحم نداریم بلكه رعایت حقوق ما در جامعه مهم است.
حسن آبادی با اشاره به فایل صوتی كتب نابینایان گفت: كتابهای نابینایان در دوران تحصیل باید فایل صوتی داشته باشند اما برخی از این فایل ها دیر به دست این قشر می رسد.
وی تصریح كرد: همچنین برخی از نهادهای آموزشی چون دانشگاه امام صادق (ع) یك فرد نابینا را بخاطر نابینا بودن پذیرش نمی كند و این یك معضل است بلكه افراد نابینا دارای مهارت زیادی هستند و در بسیاری از زمینه ها موفق هستند.
حسن آبادی با بیان اینكه من تمام كارهای شخصی ام را خودم انجام می دهم افزود:اگر افراد جامعه و مسوولان نگاه و دیدشان نسبت به افراد نابینا تغییر كند و همیشه نیمه پر از لیوان را ببینند بسیاری از مشكلات آنها رفع می شود.
حسن آبادی كه مدرس دانشگاه آیت الله حایری میید است گفت: به نظر من باید در كتب درسی برای آشنایی دانش آموزان با افراد معلول و نحوه تعامل سازنده با آنها در نظر گرفته شود.
وی خاطرنشان كرد: پشت هر معلولیت توانمندیهای زیادی وجود دارد بلكه برای شكوفایی و پرورش آنها نیاز به عینك خوش بینی است.
***
یك روشندل دیگر هم بیكاری و مناسب نبودن محیط را از مشكلات قشر نابینا اعلام كرد و گفت:بسیاری از كتاب های كه در كشور به چاپ می رسد نسخه گویای آن در درسترس نیست.
حسن رضایی كه عضو هیات علمی دانشگاه تهران است افزود: به نظر من وزارت ارشاد باید مولفان كتاب ها را مكلف كند علاوه بر نسخه كاغذی ، نسخه گویا آن را هم چاپ كنند.
این روشندل اضافه كرد: برای استفاده از توانایی روشن ضمیران و شكوفا شدن استعداد آنها، با تهیه نرم افزاری گویا به منظور دسترسی به رایانه و فضای اینترنت می توان به آسانی از توانمندی این گروه بهره برد.
وی كه دارای دكتر علوم قرانی است نابینایی خود را مادرزادی بیان كرد افزود: به نظر من اگر رسانه ها به ویژه صدا و سیما نسبت به معرفی افراد موفق معلول به ویژه نابینایان اقدام كند نگاه جامعه نسبت به این قشر تغییر می كند.
رضایی كه دارای دو فرزند است افزود: افراد معلولان و روشندلان دارای توانمندیهای زیادی هستند كه باید آنها را به دید و سمع جامعه رساند.
** بی توجهی به مشكلات نابینا به منزله ندیدن آنها
روح الله رنجبر دیگر روشندل یزدی هم گفت:برخی از مشكلاتی كه افراد نابینا و كم بینا با آن دسته و پنجه نرم می كنند افرادی عادی جامعه هم با آن روبرو هستند اما برای این قشر حادتر است.
وی كه كتابدار كتابخانه نابینایان استان یزد است اظهار كرد: اشتغال از مهمترین دغذغه های افراد نابینا است و بسیاری از نابینان با هزار گرفتاری و مشكل تحصیل می كنند اما بیكار هستند.
این روشندل افزود: در كشورهای توسعه یافته بسیاری از روشندلان در پست های نماینده مجلس یا یك وزارتخانه قرار دارند اما در كشور ما این طور نیست.
وی خاطر نشان كرد: در كشورهای توسعه یافته به اندیشه و توان فرد كار دارند نه به ظاهر، درصورتیكه اندیشه و فكر موجب ترقی و پیشرفت یك كشور می شود.
رنجبر كه دارای مدرك كارشناسی علوم اجتماعی است افزود: ازدواج و مسكن هم از دیگر مشكلات نابینایان است .
وی اظهار كرد: علاوه بر بحث مناسب سازی محیط ،اصلا در بحث مناسب سازی منزل یك فرد معلول و نابینا در معماری و نظام مهندسی كشور ما پیش بینی نشده است.
رنجبر كه دارای یك فرزند است با بیان اینكه در بسیاری از نرم افزارها كه برنامه نویسان تهیه می كنند اصلا به فرد نابینا توجه ندارند افزود: همچنین یك فرد نابینا كه در یك دانشگاه تحصیل می كند وب سایت ان طوری تعریف نشده كه یك فرد روشندل بتواند به ان دسترسی داشته باشند و حتما باید از یك فرد دیگر كمك گیرد.
وی اظهار كرد: بی توجهی به مشكلات نابینا به منزله ندیدن انهاست .
رنجبر افزود: روز جهانی نابینایان ، تلكنگری است برای انجام وظیفه همه مسوولان و اجرای قانون در تمام دستگاهها و دیدن این قشر است و اگر در كشور كار ما حداقل قانون اجرا شود بسیاری از مشكلات حل خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: از روشندلال انتظار است اعتماد به نفس داشته باشند و حس خودباروی را در خود تقویت كنند و با حضور پررنگ خود در جامعه از حقوق خود دفاع كنند تا جامعه وجود آنها را بیشتر احساس كنند.
بر اساس بررسی‌های انجام‌شده تا سال2050 تعداد افراد نابینا از 115‌میلیون‌نفر افزایش یافته و شمار افراد دارای محدودیت بینایی به 588‌میلیون‌نفر می‌رسد. طبق بررسی داده‌های 188 كشور، بیشترین نرخ نابینایی در كشورهای درحال‌توسعه است.
یافته‌های تحقیقات محققان دانشگاه آنجلیا راسكین بریتانیا نشان می‌دهد آسیای جنوب‌شرقی دارای بیشترین تعداد افراد نابیناست و بعد از آن كشورهای شرق و غرب جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا دارای بالاترین نرخ نابینایی در بین افراد مسن هستند.
15 اكتبر روز جهانی نابینایان (عصای سفید) نامگذاری و شعار این روز، این قدرت است ، این اعتماد به نفس است، این استقلال است اعلام شده است.
استان یزد 49 هزار معلول دارد كه از این تعداد 25 هزار و 200 معلول در بهزیستی استان یزد پرونده دارند و از خدمات آن بهره مند هستند.
40 درصد معلولان استان یزد جسمی حركتی، 27 درصد ذهنی و بقیه دارای معلولیت شنوایی، بینایی و دیگر معلولیت ها هستند.
استان یزد یك میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد.
2088/ 6197 گزارش از: كبری دانشی**انتشار: فلاح