۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
کد خبر: 82696839
T T
۰ نفر

فعاليت 2هزار تعاوني با 700هزار عضو در استان يزد

۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
کد خبر: 82696839
فعاليت 2هزار تعاوني با 700هزار عضو در استان يزد

يزد - ايرنا - رئيس اتاق تعاون استان يزد گفت: از پنج هزار شركت تعاوني ثبت شده ، 2 هزار تعاوني با 700 هزار عضو در اين استان فعال است كه عمده آنها متعلق به شركت هاي تعاوني مسكن مهر است.

احمد زاهدپناه روز يكشنبه در نشست خبري مسئولان اتاق تعاون يزد با خبرنگاران با بيان اينكه در تعاوني ها حرف اول را « خرد جمعي» مي زند ، اظهار كرد: تعاوني ها بر مبناي هفت اصل عضويت اختياري، كنترل دموكراتيك، مشاركت اقتصادي، خودگرداني و عدم وابستگي، آموزش، همكاري بين تعاوني‌ها و توجه به جامعه فعاليت مي كنند.
وي افزود: با توجه به سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي سهم 25 درصد براي تعاوني ها در اقتصاد ايران پيش بيني شده بود كه اميدواريم اين موضوع مورد توجه جدي مسئولان قرار گيرد.
رئيس اتاق تعاون يزد با بيان اينكه 20وظيفه براي بخش تعاون تعريف شده است ، ادامه داد: در اين استان تعاوني ها در قالب 16 اتحاديه تعاوني فعال است و بر مبناي ماده 76 قانون تعاون ، هر شركتي كه براي بروز رساني اطلاعات اقدام نكرده نمي تواند از خدمات اداره تعاون استفاده كند.
زاهد پناه با بيان اينكه در آينده نزديك تمام كارت ‌هاي تعاوني‌ها به‌صورت الكترونيكي ارائه خواهد ‌شد، تاكيد كرد: مرجع صدور كارت بازرگاني براي شركت هاي تعاوني اين اداره است و هم اكنون از ميان كارت هاي صادر شده 136 كارت بازرگاني تعاوني در استان فعال است.
وي آموزش را مهمترين وظايف اين مجموعه عنوان كرد و افزود: واحد آموزش اداره تعاون استان از سال 93 حدود 11 هزار نفر ساعت كلاس آموزشي برگزار كرده و تقويم آموزشي امسال نيز در اختيار شهرستان ها قرار گرفته است.

** داوري 36 پرونده در واحد داوري اتاق تعاون يزد
نايب رئيس اتاق تعاون استان يزد و مسئول واحد داوري اين اتاق هم در اين جلسه با بيان اينكه در معرفي وظايف و اهداف تعاوني ها به مردم خوب عمل نشده است ، گفت: شركت هاي تعاوني با توجه به وظايف تعريف شده در قانون ، مظلوم واقع شدند ضمن آنكه مسئولان بيشتر به بخش خصوصي به جاي تعاوني توجه دارند.
سيدحسين بقايي، ساماندهي و رسيدگي به امور شركت‌هاي تعاوني را يكي از مهمترين رسالت هاي اتاق تعاون در استان عنوان كرد و افزود: در اساسنامه شركت‌هاي تعاوني آمده كه اتاق تعاون به عنوان مرجع قانوني مي‌تواند نسبت به رفع مشكلات شركت‌هاي تعاوني اقدام كند از اين رو مركز داوري اتاق تعاون يزد راه‌اندازي شده است.
وي اضافه كرد: در 6 ماه امسال به 36 پرونده داوري و سال گذشته نيز 85 پرونده داوري رسيدگي شد كه بيشتر آنها با كدخدامنشي و سازش حل شد كه در هر يك از اين پرونده ها حدود 15 نفر دخيل بودند.
مسئول واحد داوري اتاق تعاون يزد با بيان اينكه بيشتر پرونده‌هاي مركز داوري به شركت‌هاي مسكن مهر اختصاص يافته است، تصريح كرد: اين مركز فقط زماني مي‌تواند براي داوري مشكلات پيش آمده ورود كند كه حتما يكي از طرفين تعاوني باشد.

** برگزاري نخستين نمايشگاه بين‌المللي صنايع غذايي يزد
در اين جلسه عضو كميسيون صادرات اتاق تعاون ايران و عضو هيأت رئيسه اتاق تعاون يزد از برگزاري نخستين نمايشگاه بين‌المللي صنايع غذايي محصولات كشاورزي نظير نان و شيريني و صنايع وابسته استان يزد خبر داد.
سيداحمد ميرزايي با بيان اينكه بخش دولتي و خصوصي مكملي از بخش تعاوني است ، اظهار كرد: غفلت هايي در اين خصوص انجام شده است و استان يزد در تعاون و در حوزه هاي اقتصادي و صادراتي ظرفيت هاي بالايي دارد.
وي افزود: با توجه به اين ظرفيت ها توسعه صادرات يكي از اولويت‌هاي اجرايي اتاق تعاون استان يزد شده و در اين راستا نمايشگاه بين المللي توانمندي هاي غذايي براي دي ماه طراحي شده است.
عضو هيأت رئيسه اتاق تعاون يزد اضافه كرد : اين نمايشگاه با حضور تجار از قطر، عمان، عراق، پاكستان و روسيه از 11 لغايت 15 دي ماه امسال در يزد برگزار مي‌شود.
ميرزايي با بيان اينكه در چند سال اخير زمينه هاي لازم براي ايجاد تعامل بيشتر و بهتر با بازارهاي خارجي در استان فراهم شده است ، ادامه داد: توسعه صادرات غير نفتي، تحول و ايجاد تنوع صنايع غذايي يزد از جمله مهمترين اهداف برگزاري اين نمايشگاه بين المللي است.
وي تصريح كرد: بخش تعاوني با شركت در نمايشگاه مواد غذايي يزد از تخفيف هاي ويژه اي برخودار خواهد شد، اميدواريم از اين ظرفيت استفاده كند.
استان يزد در حوزه صنعت مقام چهارم كشور، در حوزه معدن جايگاه دوم و در بخش صادرات جزو 10استان برتر كشور است همچنين در حوزه صنايع رتبه اول و توليد كاشي و سراميك با سهم حدود 50 درصدي رتبه دوم و در توليد نساجي با سهم 27 درصد در كشور داراست.
عمده كالاهاي صادر شده از استان به 62كشور از قبيل كاشي با رتبه يك 749 درصد رشد داشت، مقاطع فولادي با رتبه دوم با 422درصد رشد كه در چهار سال دولت تدبير و اميد 52درصد رشد داشت كه عمدتا به عراق، افغانستا، پاكستان، هند، تركيه و سوريه بوده است.
1968*2047* خبرنگار : محمودرضا رحماني ** انتشار : عباسقلي اشكورجيري
@irnayazdd