۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۲۲:۴۲
کد خبر: 82699742
T T
۰ نفر
ترانزیت ریلی كالا بین ایران و تركیه 2 برابر می شود

تبریز- ایرنا - بر اساس تفاهم نامه ای بین مدیر كل راه آهن آذربایجان و مدیر كل ناحیه پنج مالاتیای تركیه، ترانزیت ریلی كالا بین 2 كشور 2 برابر می شود.

به گزارش ایرنا، این تفاهم نامه سه شنبه شب در پایان سی و هفتمین نشست مشترك مدیران راه آهن آذربایجان و مالاتیای تركیه در تبریز به منظور بررسی راهكارهای تسهیل و روان سازی حمل و نقل ریلی و توسعه همكاری ها بین جمهوری اسلامی ایران و تركیه به امضا رسید.
مدیركل راه آهن آذربایجان پس از امضای این تفاهم نامه با اشاره به اینكه در زمان حاضر حجم ترانزیت بار بین 2 كشور 500هزار تن در سال است، گفت: قصد داریم با سوق دادن حمل كالا از مرزهای بازرگان و سرو به ناوگان ریلی، حجم ترانزیت موجود را به یك میلیون تن در سال برسانیم.
شاپور ارصلانی با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی از نظر كاهش هزینه و امنیت بیشتر، گفت: با توجه به نزدیك شدن به رویداد تبریز 2018 درصدد راه اندازی مجدد قطار تبریز - وان هستیم كه مقرر شده با تامین امنیت لازم از طرف كشور تركیه این قطار در آینده نزدیك فعال شود.
مدیركل ناحیه 5 مالاتیای تركیه هم با اشاره به پیشینه همكاری های 2 كشور در زمینه حمل و نقل ریلی خاطرنشان كرد: در سفر 2 هفته قبل رئیس جمهوری تركیه به ایران بر افزایش همكاری ها تاكید شد و ما هم در این راستا سعی می كنیم حجم ترانزیت كالا را افزایش داده و زمینه مسافرت های ریلی گردشگران را فراهم كنیم.
اوزیر اولكر اظهاركرد: مشكلات جدید در زمینه عملی شدن توافقات وجود ندارد و مشكلات جزیی هم قابل حل است.
سی و ششمین جلسه مرزی مدیران راه آهن جمهوری اسلامی ایران و تركیه (اداره كل راه آهن آذربایجان - ناحیه 5مالاتیا)در روزهای پایانی ماه گذشته در شهر مالاتیای تركیه برگزار شد.
راه آهن تركیه زیر نظر وزارت حمل و نقل و ارتباطات این كشور اداره می‌شود كه بر ۷ مدیریت منطقه‌ای و ۷ پایانه بندری- ریلی نظارت می كند.
هفت مدیریت منطقه‌ای راه آهن تركیه عبارتند از: مدیریت منطقه یك حیدرپاشای استانبول، مدیریت منطقه ۲ آنكارا ، مدیریت منطقه ۳ ازمیر، مدیریت منطقه ۴ سیواس ، مدیریت منطقه ۵ مالاتیا، مدیریت منطقه ۶ آدانا و مدیریت منطقه ۷ آفیون
راه‌آهن آذربایجان هم یكی از نواحی چهارده‌گانهٔ راه‌آهن ایران است كه محورهای تبریز-تهران (تا ایستگاه مراغه)، تبریز-جلفا و تبریز-رازی كه شامل ۲۸ ایستگاه با ۴۷۱ كیلومتر خط اصلی و ۵۰۰ كیلومتر خط فرعی است، محدودهٔ این ناحیه را در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل تشكیل می دهد.
خبرنگار: پرویز انصاری**انتشار: عزیزی راد
3071/518
۰ نفر